Jag har köpt Wisdomtree bitcoin certifikat och hela tiden tänkt att jag i och med det är exponerad mot dels USD då underliggande instrument är BTC/USD och dels mot EUR (som Wisdomtree handlas i). Nu när jag läst lite mer så tolkar jag det som att jag inte har någon valutarisk. Stämmer det?
Värdet är detsamma, det är jag i alla fall med om. Aktien/guldet (tillgången) blir inte mer/mindre värd för att valutor åker upp och ned.
Är inte sanningen isåfall att alla tar en valutarisk när man köper en tillgång? När du går in i en tillgång så kommer alla valutor förändras mot denna tillgång, olika mycket beroende på mycket de urholkas.
Tillgången kan svänga i sig själv men det har inget med valutan att göra.
Jag får känslan av att du försöker undvika att svara på min fråga.
Varför blandar du in kronan igen? Jag är inte intresserad av vad som händer med kronan, jag bor inte ens i Sverige.
Jag var bara intresserad av vad som händer med priset i USD på olja, guld och Apple, om USD devalveras 10%. I just det ögonblicket som USD devalveras.
Om du har valutarisk i Euro når du växlar SEK till Euro och sen direkt till GBP medans jag som växlar SEK till GBP inte har valutarisk i Euro. Då stämmer det.
Men vi får lika många GBP och vad Euro gör spelar ingen roll. Så varför kalla det valutarisk när påverkan är noll?
Sorry, har varit så mycket diskussioner om valutarisk.
Om vi bara tittar på priset på dessa tillgångar i samband med att USD försvagas globalt, och förstärks också för den delen, kan man titta på historiska korrelationen USD/EUR. Kursen mot EUR är nog den bästa värdemätaren på USD rent valuta mässigt.
Tittar man på historiken så finns det en svag men positiv korrelation mellan USD kursen mot EUR och priset på olja och guld. Dvs priset på olja och guld stiger när USD försvagas. Dock är korrelation svag och obefintlig under vissa perioder. Det är dock rätt naturligt att denna, om än svaga, korrelation finns. När priset vid pump utanför USD sjunker vilket händer när USD blir svagare ökar oljekonsumtionen vilket på sikt driver upp priset på olja. Det omvända när priset vid pump stiger.
Tittar man på Apple aktien så är korrelationen mot USD styrka ännu svagare, om än lätt positiv, som olja och guld, men väldigt svag och periodvis obefintlig. Troligtvis är det andra saker som har större påverkan på Apple än USD styrkan.
Nja inte riktigt. Eller precis så. Vi återkommer nedan till detta.
Precis detta som sker.
Om vi återkommer till detta, så är det precis tvärtom. När du köper en tillgång så lämnar du all form av valutarisk (om inte tillgångens reala värde är kopplat till valutan, såsom räntepapper bl.a.).
Istället så har du valutarisk när du äger en valuta, så den svägning du ser är för du mäter i valutan som svänger, tillgången kan stå still.
För då äger du något som ändrar värde när valutan du ändrar värde. Ganska rimligt att om det du äger ändrar värde har du olika mycket värde. Detta innebär också (vilket kan verka klurigt till en början) att har du SEK på ett bankkonto så har du valutarisk i det. Ändrar SEK värde så ändrar ditt bankkonto i värde. Egentligen även det ganska rimligt, vi alla känner ju till inflation. Värdet på valutan går ner.
Detta innebär också att i princip alla avtal du har med fix siffra i SEK/procent på SEK belopp (lön, lån o.s.v.) också har valutarisk. Vilket kan vara väldigt icke intiutivt. Tänk bara på ditt bolån, det blir lättare att betala tillbaka när inflationen urholkar värdet på valutan. Lånebeloppet justeras ju inte upp med inflationen.
Alltså, jag förstår inte riktigt vad vi pratar om?
Om jag med euro köper Nordea som är noterat på svenska börsen och sälj i sek, så kommer ju nordnet automatiskt att växla mina euron till sek till dagens valutakurs om jag inte har ett valutakonto och gör det själv.
Och så länge jag håller aktien så är ju mina pengar “valutaskyddade” enda tills jag bestämmer mig att sälja och nordnet eller jag själv växlar tillbaka till en ny valutakurs??
Alltså det vill säga att vid sälj ögonblicket kan det uppstå en valutavinst eller förlust beroende på kursen för tillfället.
Exakt! Tillgångsrisk är mycket bättre på lång sikt än valutarisk. Valutarisk i fiatvalutor kommer på sikt via inflationen leda till att du förlorar värde i genomsnitt.
Ska villigt erkänna att jag till en början hade svårt att följa med resonemanget i denna tråd. Läste t ex denna artikel som pekar på valutarisken i en globalfond.
Men, om jag förstår dig rätt @Nightowl så är ett skäl till en 16 % uppgång i USA just att dollarna har minskat i värde mot andra valutor. Dvs om vi antar ett scenario där USD inte hade sjunkit så hade utvecklingen varit lika som den är idag (dvs ett par procent ner). Har jag förstått rätt då?