Globalfond vs dollar vs 15år

Detta innebär att aktien har gått upp 10%! Det är därför du får mer.

Hade samma aktie varit dubbelnoterad på svenska börsen hade du kunnat köpa den för 1000kr st när och när du säljer får du då 1100kr stycken.

Så jag köper alltså nu samma aktie som dig (den är dubbelnoterad) för 10000SEK samtidigt som dig.

Sen säljer jag samtidigt som dig för 11000SEK då kursen på Svenska börsn gått upp 10%.

Vi båda köpte för samma antal kronor, vi fick ut samma antal kronor. Vi ägde lika många aktier, har handelsvalutan spelat roll?

4 gillningar

Ta istället ett dubbelnoterat bolag som exempel. Om vi vid valfri tidpunkt jämför aktiens kurs på båda börserna när de båda är öppna kommer vi se att skillnaden nästan alltid beror på växelkursen. Notera att slutkurser tas vid olika tidpunkter så kommer ofta vara missvisande. Som poängterats tidigare i tråden gör det att det inte finns mycket till arbitrage. Detta innebär att företaget har ett realt värde som kan uttryckas i olika valutor. Kan vi vara överens om detta?

I ditt exempel köper du en aktie för 100 USD och enligt växelkursen är priset 1000 SEK vid denna tidpunkt.

Aktiekursen mätt i USD förändras nu inte alls, så det nominella värdet i USD är konstant. Dock betyder detta inte att det reala värdet inte ändrats. När du säljer för 100 USD per aktie boör kursen på Stockholmsbörsen vara 1100 SEK vid den givna växelkursen, vilket indikerar en förändring i realt värde.

Om du istället hade köpt aktien på Stockholmsbörsen hade du faått precis samma resultat, så handlesvalutan spelar ingen roll så länge vi bortser från växlingsavgifter etc.

Alla företag har ett realt värde så om de är dubbelnoterade eller ej spelar ingen roll.

2 gillningar

Nej ditt personliga ägandeskap kommer fortfarande bara bli 10 aktier.

Når USD går ner 22% så ökar antalet dollar du behöver betala för aktien lika mycket. Aktiemarknadens aktörer ser ju att värdet på dollarn gått ner och du behöver då betala motsvarande fler dollar per aktie.

S&P500 har stigit 12,22% sedan årsskiftet just nu. Räknat i SEK har indexet sjunkit -6,05%.

Nasdaq har stigit 15,28% sedan årsskiftet, men räknat i SEK har det sjunkit -3,49%.

Bloomberg globalindex har stigit 15,95%, men räknat i SEK har det sjunkit -2,93%.

Nej jag tänker inte ta ett dubbelnoterat bolag, jag tänker ta ett lokalt amerikanskt bolag som bara har intäkter och utgifter i dollar.

Kan vi vara överens om att det finns handel i valutor? Och att priset på dessa sätts bland annat av utbud och efterfrågan?

Tycker dessa trådar är rätt roliga för att de är så jävla dumt haha

Om man fastnar i teori så missar man verkligheten. Men jag vet att ni också antar att finns en perfekt marknad där ute där allting vid varje tidpunkt är perfekt prisat så att diskutera saknar syfte när man har en helt annorlunda världsåskådning och ingen av parterna är redo att ändra sig

1 gillning

Det är du som missar verkligheten och fastnar i att 100 USD lika mycket som 100USD ett år senare samtidigt som kursen ändrats…

Antingen har värdet på USD ändrats över året eller inte. Båda de två kan inte vara sanna samtidigt.

Om man tittar på aktiekurser för bolag som är noterade i flera länder så kan man klart se att det finns ett realt värde och att kurserna på de olika börserna speglar växelfurserna väl.

Om du inte gillar dubbelnoterade bolag eftersom detta klart visar att du har fel rekommenderar jag dig att ha en titt på BHP som är noterat i Sydney, New York, London och Frankfurt.

Om vi antar detta betyder det bara att företagets reala värde är hårt knutet till USD, vilket är sant för t.ex. många fastighetsbolag i USA. Det betyder inte att företagets reala värde inte ändrats just för att aktiekursen mätt i USD inte ändrats.

2 gillningar

Word!

Just det där med en perfekt marknad där allting alltid är perfekt prisat är min hake med hela diskussionen. I praktiken finns det alltid både släp med prissättning och spekulation om förändringar som inte skett ännu.

Intradagshandel i enskilda aktier är ett väldigt tydligt exempel på att marknaden både reagerar och överreagerar titt som tätt. Om någon lyckas övertyga mig om att marknaden alltid har rätt i varje enskilt ögonblick när kurser gör sågtandsformationer inom minutspektrat så blir jag imponerad.

Jo det går flytta aktier mellan börser om bolaget är noterat på flera ställen. Avanza har en sida om det och att de mot avgift kan hjälpa med det. Läste det senast igår när jag läste på om hur mycket skatt de får tillbaka i kapitalförsäkring på utdelningar beroende på land.

Men valutakursen är hela tiden känd i realtid så den kopplas bara matematiskt direkt in i aktekurserna.

Det finns ingen spekulation i detta, ändras valutavärdet så budar dator på millisekunder annorlunda på börsen på aktierna som handlar handlas i den valutan.

Det är något annat än att marknaden är utmärkt på att förutspå framtida utveckling för företagen och ekonomin.

Kolla detta klippet om "prediction markets’

Börsen är en prediction market om varje bolags ekonomiska framtid.

Dessutom just att du har dessa snabba rörelser är en konsekvens av valutakursernas rörelser utan att ny info om bolagen framkommit.

Jag säger inte att det alltid är perfekt, och det kan naturligtvis kanske finnas temporära skillnader mellan börser. Dock tror jag du får svårt att hitta något exempel där prisskillnaderna är så stora att de har någon som helst inverkan på det exempel som gavs. Då växelkursen ändrats 10% antar jag att vi inte diskuterar intradagshandel.

Sant.

Och för att klargöra min övergripande hållning. Jag bryr mig inte om valutakurser utöver effekten de får på bolag och länder kring import/export. Däremot så gillar jag att göra kort trading som baseras på människors rädsla för olika saker t.ex. valutakurser. Och “marknaden” består åtminstone delvis av just människor. Därmed finns det psykologiska effekter inblandat som det går att utnyttja.

Disclaimer: Det är säkert dumt att spela marknaden så. Gör inte det. Och om du ändå gör det så inse att det är lika lätt att förlora som att vinna på det :slight_smile:

1 gillning

Jag äger mjölkko som ger mig 1 liter mjölk om dagen.

Får jag mer mjölk om jag istället byter måttenhet till:

0,88 sheng (升, Kina)

1,76 pint (UK)

0,22 gallon (UK)

1,06 quart (US)

0,26 gallon (US)

2,1 pint (US)

4,2 cups (US)

33,8 fluid ounces (US)

1,76 gō (合, Japan)

?

Nej, det får jag inte, för kossan ger mig samma mängd mjölk, oavsett vilken måttenhet jag använder.

Ersätt mjölkkossan med bolagen i ett globalt aktieindex, mjölken med avkastningen, och måttenheten med valfri valuta.

Samma sak, det är samma andelar i bolagen jag äger, samma vinst jag får ta del av, oavsett i vilken valuta jag mäter värdet i.

8 gillningar

1,76 är ju större än 1 så en britt har mer mjölk än mig när han får en liter av mig.

4 gillningar

Men om det inte finns nån nämnvärd valutaeffekt, varför använder då vissa fonder valutasäkring?

Valutasäkring kostar pengar, och sabbar avkastningen långsiktigt. Det är anleningen till att det knappt finns en enda global indexfond som är valutasäkrad. Helt meningslöst.

6 gillningar

Det finns dock många fonder som är valutasäkrade, och oavsett vad man tycker om det så undrar jag varför fonder skulle göra så om det inte finns någon valutaeffekt. En fråga alltså till de som menar detta, verkar ju finnas två läger i tråden.

Det är för att det går att sälja dessa och tjäna pengar på det. När man valuta"säkrar" så så får man istället en valutarisk. En del vill ha den valutarisken även om det inte är speciellt vettigt.

De är dock ovanliga.

Valuta"säkring" på tillgångar som inte är direkt kopplade till en valutas värde introducerar valutarisk/chans. Valutasäkring på t.ex. räntepapper kommer ta bort valutarisk.

2 gillningar

Bra exempel???

Dessa måttenheter är ju knutna till varandra med fast växelkurs. Inte så likt valutor så jag tycker analogin haltar.

Vill förstå hur ni tänker när ni påstår att valutan inte spelar roll om jag som har SEK som referensvaluta investerar i bolag noterad på en börs i annan valuta.

1 gillning