Ännu en tråd om globalfonder. Känns som risken i Avanza Global/LF Global har rätt hög exponering mot USA och då IT, gjorde en snabb summering på de största bolagen på topp 10 listan, och då blir det 19 vs 23% USA IT bolag. Känns rätt smalt i sammanhanget, men beror väl på att dessa bolag har extremt hög värdering.
Nu är ju dock Magnificent 7 och en del andra bolag rätt högt värderade även om man tar hänsyn till den tillväxt många av dem har haft och förväntas ha samt nästan oavsett vilket mått man tittar på.
S&P500 som helhet ligger på Shiller PE på över 30 dvs på en nivå som 1929, 2000 och 2021. Typ två standardavvikelser över normalvärdet på 18 ish. Så hela amerikanska börsen ligger rätt högt.
Så jag tror vi får ge @Magnus26 rätt i iakttagelsen. Om nuvarande nivå är rätt eller fel får tiden utvisa. Det kan ju dubbleras från nuvarande nivå eller halveras.
Jag ser inget vettigt alternativ än att delta. Enda jag skulle föreslå är att se till att man har rätt riskprofil i form av aktie/ränte/buffert-fördelningen. Men det gäller ju å andra sidan alltid.
Placera tycker inte marknaden närmar sig en Magnificent Seven-bubbla beaktat kommande vinstutveckling som leder till lägre värderingar, men vi förväntar oss att i allmänhet se mer volatilitet på marknaden och i synnerhet kring Magnificent Seven.
De har på senare tiden kallats för förklädda usa fonder. Kan man lika gärna ha amf aktiefond Nordamerika. De rör sig likadant men Nordamerika ger betydligt mer avkastning ändå.
Här beskrivs problemet med indexfonder på ett bra sätt, om en aktiekurs stiger tvingas fonden att köpa den, och sälja aktier med mer potential, likadant vid nedgång tvingas fonden att minska andelen, fast man borde köpa i hängmattan.
Men men det ordnar sig nog ändå.
Nej. Om fonden är marknadsvikt och äger aktier motsvarande marknadsvikt. Sen ökar marknadspriset på en aktie kraftigt som fonden äger. Då behöver inte fonden köpa en enda av den aktien för att behålla marknadsvikt. Fonden ägde marknadsvikt innan och även efter utan ett enda köp.
Det är därför marknadsviktade fonder kan ha så låg avgift—de behöver inte köpa och sälja annat än för att växa och krympa när folk köper och säljer fonden.