Globalfonder ner

Tar en liten time-out, @guldgubben - men länkar till denna: How U.S. Stock Prices Correlate to the Value of the U.S. Dollar Vi hörs sen! Det är ju lördagskväll trots allt :grin:

1 gillning

Det är ju helt enkelt så att när man investerar i tex globalfonder är det två tillgångsslag som det ska investeras i, valuta och aktiemarknaden. Det är också av den anledning svenskar har sett sina lf global gå upp väldigt mkt mer än global index generellt de senaste 10 åren. Problemet är när många fonder överviktar usa, tex lf som har 70%+ och få aktier jämför med bredare som tex lysa med ca 60% och fler innehav (ingen esg), dvs man bettar eg på en stor del us dollar och tech med sina sparpengar. Att aktievärdet skulle korrelera med ett annat lands valuta kan väl säkert stämma i vissa fall när det gäller globala bolag som säljer i tex andra valutor, men generellt är ju 5 dollar för en amerikansk investerare just 5 dollar.
Valutakurser rör sig dessutom ofta i stora cykler, tog en titt på dollarn/sek och historiskt ser den ut att röra sig i 10-15 års cykler. Det är väl kanske det unika i dagens situation när vi har ett amerika som har de högst värderade bolagen (förväntningar på vinst) någonsin och en valuta som kan förlora sin status och värde om de sluter sig och minskar sitt inflytande.

3 gillningar

Blir nog en spännande vecka på börsen inför Trumps tullpaket den 2/4 som inte ens hans närmaste verkar ha en aning om hur dom skall utformas
Gissar på en extremt skakig vecka . .igen

2 gillningar

Guld guld guld!!!
Pytsar nog in lite mer där den 1 april, dagen innan tullarna börjar gälla.

Det är ett tillgångslag, aktier. Sen kan företagen vara exponerade mot valuta och du får en indirekt valutaexponering på så vis.

1 gillning

Nej. Handelsvalutan på de underliggande aktierna eller fondens handelsvaluta är du inte exponerad mot.

2 gillningar

lite inflikande (danska nyheter):Trumps autoritære ambitioner kan ramme danske pensioner | Udland | DR

1 gillning

De flesta aktiefonder är inte valutasäkrade. Därmed kommer värdet på fonden både påverkas av dess innehav och rörelser på valutamarknaden.

2 gillningar

Jaha då var även Svenska börsen på minus för året o det sjunker snabbt, ,
Båten man sitter still i börjar sjunka. . .

Det hemska är att jag personligen börjar vänja mig vid de röda siffrorna dag efter dag. Förhoppningsvis kulminerar nedgångarna denna veckan i och med tullbeskedet och marknadens anpassning till det…
Min båt tar definitivt in vatten men känner mig trygg med båten långsiktigt :grin:

Tja, man ska ju inte sitta still bara för att forskningen säger det i precis alla lägen. Onödigt att behöva vara med på enstaka nedgångar. Den bästa strategin har både passivt och aktivt förvaltande. Riktigt nöjd med att ha valt aktivt förvaltande för mitt utländska ppm just i år.

Att svenska börsen faller har väl lite att göra med att storbankerna haft sin X-dag, men vi får se närmaste veckan.

2 gillningar

Hittade denna. Mycket läsvärd i sammanhanget: Nordea Corporate

1 gillning

När de skriver värde här menar de pris mätt i SEK. Att likställa dessa är en mycket dålig idé då SEK inte har konstant värde i någon bemärkelse.

Poängen var valutasäkring, som utelämnas i din citat. Jag tror knappast någon skulle säkra sina innehav i SEK; det brukar säkra valutan som aktierna i globala fonder handlas i.

Eller har jag missuppfattat ditt svar? :thinking:

1 gillning

Ja, guld/silver räddar definitivt upp en del. Gruvor vet jag inget om för tillfället.

Lycka till kompis! :cherry_blossom:

Jag håller helt med dig.

Ska på ett seminarium med Aktiespararna om detta imorgon. Spännande att få deras analys och se om den stämmer med min magkänsla:
att detta knappast är en tillfällig nedgång utan ett helt nytt läge på spelplanen, som kommer få oöversiktliga ekonomiska konsekvenser under VÄLDIGT lång tid.

Vid förra kraschen tog det 6.5 år innan återhämtning. Min spaning är att det kommer ta betydligt längre tid denna gången.

Nytt spelplan=ny strategi. Flexibilitet=framgång.
Tar mycket hellre en liten förlust nu och viktar not räntefonder med ännu så länge säker avkastning, än att låta fåneriet pågå.

Men det är bara jag.

You do you. :cherry_blossom:

Jag tror också det kan dröja och justerar mitt månadssparande därefter.

Tycker att -20% är ett sådant där mittemellanläge där man egentligen bör sitta still. Börsen kan ju gå upp p.g.a. något helt oförutsett - oförutsägbarheten idag är skyhög - och då missar man uppgången och realiserar en förlust. Inte otänkbart att USAs ekonomiska läge allvarligt försämras så pass mycket att Don the Con tänker om.

Givet förutsättningarna som rådde vid Trumpdippen 26 februari -11 mars resonerade jag som så att antingen agerar jag vid -10%-ish om ovanligt tydliga tecken finns eller sitter med och justera från räntor till aktier vid rejält fall.

Om man känner att man absolut bör vikta om har man troligtvis fel risk.

Jag gör som så att jag sitter still i båten. Jag investerar inte numera, utan stoppar pengarna på ett sparkonto istället. Jag sparar lika mycket som innan, men jag lägger det inte på börsen.

Jag är nämligen inte alls säker på att detta är en börskrasch som ju till stor del är temporär och där många försöker rätta till fundamenten till nedgången. I det här läget verkar det ju som om krafterna som normalt verkar för att minimera en nedgång arbetar för att förvärra situationen. Då är det ju inte en krasch utan snarare sabotage.

Så, jag sitter still och tar inga risker.

Jag funderar på att pytsa in ett par tusen 1 gång / vecka närmaste tiden, väldigt svårt att säga om det är nära botten, eller halvvägs och ska ner mer… Räcker ju att Mr Orange öppnar munnen så tar fart åt nåt håll, snacka om politisk makt…

Gissar på att uppåtrekylen inte är aktuell förrän småbarnen USA/Kina har bråkat färdigt med varandra, tills dess köper jag lite andelar varje vecka i väntan på att det klarnar i frågan; vart är vi på väg?

Inte ens På Spåret-burarna hade väl dragit och gissat.

Absolut, stå upp i båten.