Globalfonder ner

En påtaglig risk är det blir hög inflation med otillräckliga räntehöjningar, och då kommer det inte att funka med pengar på bankkontot heller. Lika bra att ligga kvar i aktiemarknaden och även ha lite guld och fastigheter (t.ex. äga sitt boende).

Den största likheten mellan Agent Orange och korpralen med snorbromsen är att de båda gör som de predikar, och det är förstås “oberäkneligt” när man är van vid politiker som är villiga att kompromissa.

Jag grundade min nuvarande investeringsprofil 2015, när det stod klart att Trump var en spelare som GOP satsade på.

This is the way. Fördela äggen i olika korgar. Pengar som ska användas inom kort tid har ej på Börsen att göra. Känslan är att många som hoppade på rallyt förra året såg Börsen som ett pengaträd som aldrig sinar…

2 gillningar

Nu är tullarna en sak. Hans tidigare och nuvarande relation till Putin, Usa som bryter globala samarbeten, nekar stöd till Ukraina, avig till Nato, vill anektera Grönland etc etc. Med oberäknelig menar kag att han kan precis få för sig vad som helst, som sätter världsordningen ur spel.
Allt påverkar börsen på olika sätt.

Nu bmev det politik, men ville bara få fram att tullarna kan vara det minsta problemet på sikt.

Varken Grönland eller Ukraina har någon stor påverkan på världsekonomin, inte ens om Trump skulle ge bort Ukraina till Putin och annektera Grönland militärt så skulle börsen påverkas, på några månaders sikt. Europa skulle svara med skarpa protester, men knappast kunna göra något. Tullar och handelskrig är i så fall ett större hot mot börsen, om det eskalerar och drar ut på tiden.

Den största inverkan på världsekonomin kommer att bli om det i USA utveklas fullbördat presidentvälde, då kommer USA som vi kände det definitivt att vara över. Detta kommer att få stor inverkan på amerikanska statsobligationer eftersom ingen kommer att ha förtroende för att de kommer att återbetalas och därmed ha värde. Trump har redan börjat babbla om att vissa statsobligationer “antagligen” inte behöver betalas tillbaka.

1 gillning

Ja, det finns ju nån plan som kallas Mar-a-lago ackord som går ut på att mer eller mindre strunta i att betala tillbaka vissa av USAs statsobligationer, men det borde inte påverka börsen negativt. Det borde snarast gynna börsen eftersom räntorna kommer sjunka, då ingen vill ha dessa obligationer längre.

Man vänjer sig :slight_smile: jag tycker det känns nästan lika tråkigt i uppgång, man gnetar och sparar en summa varje månad medans portföljen kan gå upp med en årslön på en vecka. Bara lära sig leva med det och fortsätta månadsspara

3 gillningar

Mar-a-lago ackorden syftar bland annat också till att sänka värdet på dollarn, vilket gör dina amerikanska aktier värda mycket mindre (i svenska kronor) när du säljer dem.

Amerikanska statsobligationer kommer att bedöms som skräpobligationer om de inte indfrias, och USA måste betala en betydligt högre ränta, om det ens finns tillräckligt många som bryr sig om att köpa dem.

Det är lite som att kissa i byxorna för att hålla sig varm.

2 gillningar

Fast vad händer med köpkraften på SEK när USD-sjunker? Så även USD dyker, så innebär det att varor som säljs i USD blir billigare när SEK stärks. Så det är ett nollsummespel även om man vill tro att man har gjort värsta valutavinsten. Möjligtvis om du köper inhemska varor i Sverige då.

Det förefaller mig självklart att om en valuta faller i värde under perioden mellan att jag köper valutan och säljer den igen, kommer jag att lida en ekonomisk förlust.

Om jag köpte aktier för 1 000 USD 2024 och sålde samma aktier 2025 har jag köpt för ca. 11 000 SEK 2024 och såld för ca. 10 000 SEK 2025, en förlust på drygt 9 procent.

Jag förstår inte var köpkraften kommer in i bilden?

2 gillningar

Dock kommer ju företag i USA inte direkt förlora på tapp i inhemsk valuta. Tvärtom :wink:
Vad jag menar är att värdet i företag inte är låst till den lokala valuta. Samt ifall USD blir billigare jämfört med annan valuta blir det mer fördelaktigt att importera från USA för övriga västvärlden.

Om de får balans i budgeten och lyckas med konsttycket att konvertera lånen till 100-åriga löptider utan ränta så kommer de inte behöva ta upp några nya lån. Redan existerande obligationer borde ju dock störtdyka i värde så snart det finns tecken på att processen inleds, och det är ju samma som höjd ränta, det håller jag med om, men USA kommer inte betala den räntan. Det skulle kunna vara så att sjunkande dollar kompenseras av stigande börskurser i USA, när deras näringsliv blir dopat, men man kan ju inte veta.

Föreställ dig vad det gör med globala fonder i ditt ISK?

Hur tänker du nu? Varför skulle värdet i t:ex Google blir mindre ifall dollarn tappar mark mot SEK? Läs igen vad jag skrev ovan. Som sagt, marknadens värdering är aldrig låst i lokal valuta.

Jag har inte skrivit något om värdet på aktierna, jag skriver bara om förluster relaterade till valutakurser. Men, om vi pratar om värdet på aktierna så måste aktien öka med ca. 9 procent i värde bara för att du inte ska förlora pengar.

ifall dollarn faller gentemot kronan får du fler andelar i amerikanska företag. Kan du förklara hur du menar detta är en nackdel (för oss som pytsar in SEK i sparandet). Jag försöker verkligen inte missförstå dina svar med flit - bara nyfiken :slight_smile:

Vill förtydliga: detta kräver såklart också att Googles aktievärde stiger lika mycket nominellt som USD tappar nominellt. Det är inte 1-1 men överlag bör det stämma någorlunda :wink:

Det har inget med antalet av aktier att göra, det har att göra med hur många SEK du investerar och hur många SEK du får tillbaka när du säljer. Pondera att du förvärvar portföljen medan valutakurset är 1:11 och du likviderar portföljen till valutakurset 1:10, då får du 9% färre SEK i handen.

Poängen är att det har inget med valutakurser att göra. @Nightowl du brukar vara bra på att förklara detta - kanska jag formulerar det klantigt.
@guldgubben ifall värdet på dina aktier i USA har stigit lika mycket nominellt som dollarn tappat värde nominellt bör det vara noll förlust på grund av valutaförändringar. Öppen för motbevisning såklart.

Ja, det skriver jag jo här:

I mitt pläderande struntar jag i aktiekurser, jag pratar bara om valutakurser.

Detta innebär också att aktiekurserna vid valutafall måste stiga dramatiskt mer än vad de “vanligtvis” gör bara för att täcka de fallande valutakurserna. Tänk på t.ex. en minskning i USD till 1:8 eller 1:6.