När du tycker det ser stabilt ut är när du redan har missat en del uppgång på börsen.
Om du ändrar proportion mellan börs/ränta när det känns för jobbigt är risken att du gång på gång säljer med förlust och gång på gång missar uppgångar, dålig tajming.
Det är helt normalt att börsen någon gång varje år går ner 15%.
Proportionen Börs/ränta som är rätt för dig är den som gör att du klarar av svängningarna i din portfölj utan att göra panikåtgärder.
Behöver du trygghet kanske 20%börs/ 80% ränta är bra för dig, så du inte panik-säljer.
Jag ändrade inte min proportion Börs/Ränta men viktade upp norden och ner USA.
Min defensiva portfölj har sista månaden som sämst varit ner 7% och det är jobbigt för mig.
Om du i alla fall samtidigt förklarar din situation i livet och varför du tycker att det är fel stratergi för dig kanske det skulle bli lite lättare att förstå varför din investeringsfilosifi skulle vara så mycket bättre i samma situation!
Jag/vi verkar vara i precis samma situiation som den du tycker gör helt fel och tycker att hen gör helt rätt! Om du själv skulle ha tillräckligt med medel sparat för att kunna leva precis som du vill återstoden av den tid du kan antas ha kvar utan att hela tiden vara investerad mot börsen, skulle du då ändå ha allt kvar på börsen i nuvarande världssituation?
Om ja är det helt ok eftersom det ditt val men om någon annan tycker annorlunda så vem är du att tycka att vederbörande borde göra annorlunda!??
Då kan du förklara för mig vad jag gör för fel om jag säljer vid kurs 100 och går in vid kurs 90. Risken jag tar är att det stiger strax efter att jag säljer och jag måste gå in på en kurs över 100. Går jag in på 90 så har jag TJÄNAT 10 jämfört med att stanna kvar.
Innan jag har sålt finns givetvis risken, men i detta fall så går det att se att jag hade tappat ytterligare 8 % om jag hade varit kvar. Risken jag tar är att jag missar uppgången, men det är det som är en konsekvens av minskad risk vilket kan ge lägre avkastning.
Blev det jobbigt det jag skrev? Du verkar gå i försvar och kritisera som om anfall är bästa försvar.
Var ordet jag använde, ordet du, var det känsligt för dig?
Varför är du så arg på mig? Jag har inte skrivit att alla ska vara fullinvesterade hela tiden.
Jag skrev att lagom exponering mot börsen (vs räntemarknad) är att hitta en proportion som ger tillräckligt låga svängningar i portföljen så du klarar att stå ut och vänta ut tillfälliga nedgångar.
Jag skrev oxå att jag i nuvarande världsläge minskat min exponering mot USA och ökat Norden, så jag har inte sagt att alla ska strunta i världsläget.
Ärligt talat tror jag att du har fullständig panik efter ett par riktigt jobbiga börsveckor och så får jag skit för att din stress. Oj, nu var jag nog jobbig igen.
Nejdå, jag tackar för omtanken men med under 35% aktierelaterat av totalt sparande varav bara runt 20% i globala fonder är jag lugn som en filbunke. Vi har dessutom bara 1-3 år kvar till pension, c:a 8 årsutgifter på banken och har billigt drömboende utan några skulder så vi lever och sover gott utan att behöva bry oss öht om börsen, inflation eller stigande räntor.
Det jag reagerar på är att många, oavsett livssituation blir mer eller mindre dumförklarade för att man efter en rekordlång uppgång och ett stundande oroligt läge i världen vill sälja av och ta hem vinsten när man redan vunnit spelet.
Har man långt kvar till det är dags att kliva av arbetslivet talar ju det mesta för att man skall sitta still i båten och fortsätta investera men alla kommer förr eller senare att behöva umgås med tanken om det kanske inte är dags att säkra upp det man redan har.
Skulle börsen fortsätta upp 50% är det ju pengar man ändå inte behöver och skulle det gå ner 50% kan man ju om inte annat för skojs skull lägga in en slabba igen om man tycker det är roligt.
Haha känns så ibland ja. Men Det gäller verkligen att ha is i magen och att känslomässigt stå ut med nedgångarna. Inte agera i affekt. Det lönar sig i längden sen.
Är ju superlätt att ta massa risk i uppgång när pengarna växer. Det är nu ens tolerans testas, och då är det bara en korrektion och inte en krasch… Så man får se det som en generalrepetition inför en värre nergång och om man tagit rätt risk för eventuella kommande krascher.
Tongångarna beror väl på en förhoppning om att detta är en aberration, och inte ett skifte. Att saker och ting kommer att återgå till det normala, efter en tid av turbulens. Vi vet ju inte om det är sant. Det kanske är så att världsmarknaden splittras i olika sfärer, t.ex. En frihandelssfär, en protektionistisk sfär, en auktoritär sfär, och så vidare.
Att överge ESG är ju dock en helt annan fråga. Att överge ESG är ju snarare att återgå till marknadsvikt, medans att övervikta EU och köpa vapen-etf:er är att lämna marknadsvikt.
Är inne på din linje, men tvekar nu kring var jag ska fylla på månadsvis: Spiltan Global eller DNB Global? Hur resonerar du kring det? Jag har i nuläget ca 50 % Sverige + Europa och 50 % USA (Global + lite Tech).
Jag tänker att det vi ser nu kan vara något helt annat än IT kraschen och Covid.
Vi har en helt oberäknelig person i Vitahuset som är på väg att förändra världhandeln, förstöra relationer till andra västländer mfl, sätta frihandeln ur spel och förstöra det långsiktiga förtroendet för genomgångna avtal.
Det den mannen kan förstöra på 4år är inte säkert att repareras på 5-10år, dvs inte säkert börsens värde återhämtar sig till de vanliga 7% plus om året!
Kan låta negativt då forumet alltid utgår ifrån att alkt återhämtar sig och är gupp i vägen.
Men vi får se, spännande i vart fall vad som händer
Det jag lärt mig av tidigare krascher är att det alltid känns som att nu är det annorlunda och allt kommer gå åt skogen, för att det är något till synes nytt problem som dykt upp. Det ligger i kraschernas natur. Sen kan man aldrig veta hur djupt det blir eller hur länge det varar.
Ifall du syftar på införandet av diverse tullar så nej, inte särskilt oberäknelig där. I sin presidentvalskampanj drev han det hårt så all info fanns där egentligen. Sedan är det amerikanarna som röstar fram sin president, inte så mycket vi andra kan göra åt det, mer än att stå bredvid och se var chipsen landar när påsen öppnas