Den tanken har jag haft sen dag ett, antingen genom en ny lag eller med våld. ![]()
Lägre inflation än väntat och fredförhandlingar i Ukraina. Idag öppnar marknaden mycket plus ![]()
Kanske vi gick i botten och nu kommer växa bra.
Får se hur siffrorna ser ut om ett par timmar. Det har öppnat på grönt vid flera tillfällen på slutet för att sedan rasa ihop till rött…
Blir ingen fred så länge Ryssland är motpart. Helt orealistiskt att de ska gå med på Ukrainas villkor.
Precis! Brukar vara något uttalande från Trump som vänder skutan nedåt igen…
ja, men det är första gången sedan 2022 som finns freds samtal. Så jag tycker vi är närmare.
I princip alla jag pratar med (oavsett ekonomisk bakgrund) rekommenderar en indexfond för att “det är en säker investering som alltid går upp över tid” och med “över tid” så menar dom kanske något år…
På något sätt har “risken” i aktiefonder gått från “dom här pengarna kanske jag inte ser igen på 20 år” till risken att man inte får en direkt V-shaped recovery till ATH (utan att det kanske tar flera veckor
)
Det är centralbankernas “fel”
Index har i princip gått upp oavbrutet sedan 2007, helt enkelt för att större nedgångar inte längre tillåts. Givetvis kommer det inte funka hur länge som helst, men ett tag till kan det nog göra det!
Men de flesta plattformar, seriösa ekonomipoddar, banker, RT och småspararpodden påminner ju tjatigt mycket om att inte investera på börsen om pengarna behövs inom 5-10 år.
De ljuger inte, det är bra att förhålla sig till. Dippar på börsen är inte ovanliga.
Det är inte sant.
Börsen gick ned 1,5 år 2007-2009
Sedan var det några jobbiga månader vid eurokrisen 2011.
1,5 år gick börsen ner 2015-2016.
Så var det börs-slakt 3 sista månaderna 2018.
Covid-krisen 2020 gav fall på -30% men mindre än 2 månader.
2022 gick börsen ner -30 % under 9 månader.
Dessutom
Börsen föll i tre år från 2000-2003.
Så, sedan år 2000 har börsen gått ned under mer än 7 års tid (=28% av tiden).
DJ tydligt ner nu och Nasdaq tappat 1 procent redan…
Ska vi sitta och stirra på en graf, minut för minut? Finns det inget bättre att göra?
Jo, ta ut cashen och gå köpa en glass medan du kan ![]()
Den tanken har slagit mig också…
Köpte precis, samma som jag gör varje månad, 10K. Detta är min första nedgång på börsen och jag tänker hålla mig till den strategi som jag gjort i lugnare tider… Fick ändå impulsen att sälja när det började gå ner. Började föra över mitt sparkapital till börsen i januari 2024. Vill inte tänka på vad jag missat i avkastning…Har lång sparhorisont! Och har fortfarande bara en liten del av kapitalet investerat på börsen. Det som är irriterande är att jag ser mitt ISK konto varje gång jag loggar in på banken, vill helst inte veta hur det går (när det går dåligt).
Från 16 juli till 5 augusti förra året så sjönk Storebrand Global All Countries nästan 10%.
Någon som minns det idag?
Skulle man leta bland trådstarter från den perioden, hade de nog liknat dagens.
Får ut min bonus om några dagar, tänkte sätta in den på börsen. Motsvarar ca 5% av mitt totala innehav. Bör jag lägga in det i global index som vanligt eller passa på att köpa USA index nu när det är rea? Har en investeringshorisont på minst 30 år.
Jag skulle välja en global indexfond. Men visst upp till dig om du vill välja en USA fond.
Jag tvivlar för jag kommer inte ihåg att det var nåt snack om att folk ville sälja då,själv köpte jag.
Men i år är det helt annorlunda mot förra året, i år är en stolle invald att styra ekonomin och det verkar gå lite hursomhelst.
Näää finns inga likheter med förra året.