Globalfonder ner

Går du in med mycket pengar före en krasch kan ta det lång tid att komma i kapp. Så då är det möjligen inte så dumt att fundera över krusningarna.

1 gillning

“Fickring” ditt mobila BankID så det låser sig. Se till att passet är utgånget och påminns om att du inte har nationellt identitetskort. Som lök på laxen har du en bank utan fysiska kontor. Då har du en respit på 5-6 arbetsdagar innan du kan logga in och bli besviken.

Välj glädjen!

4 gillningar

Statistiskt sätt är det smartare att gå in med kontanter på ett bräde. Men om man inte kan hantera eventualiteten att man köper på toppen så brukar det rekommenderas att köpa in sig över tid

2 gillningar

Eller är i stay rich, semi-fire och kanske ligger lite fel i risk. Alla som nämner ta det lugnt verkar alla ha mer än tio år kvar före användning. Vi andra behöver ta en ordentlig funderare.

8 gillningar

Har man följt forskningen så är det inte så mycket mer att göra än att sitta still.

Sålde ändå av hälften av mina globala fonder då jag inte tror på en plötslig uppgång och med små uppgångar hinner köpa tillbaka mig i tid för att hämta in förlusten. Men är förstås spekulation.

Den funderaren borde man haft för länge sen i så fall. Nedgången nu ändrar inte det.

2 gillningar

Man kan väl tycka att det är bättre att ändra sent (-10%) än alldeles för sent (-30%).

2 gillningar

Så länge Trumpen får spela Elefanten i porslinsfabriken så tror jag att jag ställer mig på sidlinjen…

1 gillning

Visst kanske man borde ha gjort det, men man kan aldrig ändra det gjorda. Däremot bör man alltid se över sin risknivå. Och anser man att man ligger fel, bör den ändras. Då får man kanske leva med lite förlust hellre än att man förlorar mer. Den som har plus tio år bör dock sitta still i båten. Men det är inte märkligt att oroa sig och fundera på att sälja om man ligger fel i risk. Att tänka att man får stå sitt kast och försöka vänta in en uppgång när det faller mer, fastän man kanske behöver pengarna är bara dumt anser jag. Har man möjligheten att eller vill leva lite snålt och klara sig ändå i tio år, som det enligt statistiken kan ta för att hämta upp en riktig nedgång, ja då kan man ju vänta. Men för den som inte har möjlighet är att sälja inte dumt, trots förlorat kapital.

Personligen började jag investera runt 2012 och har varit med på en lång resa, så även om jag förlorar lite så ligger jag totalt mycket plus. Och att ändra min riskprofil är eventuellt det vettigaste jag kan göra. Men det betyder itne att jag säljer i panik, bara att jag vaknar upp och inser att jag inte låg rätt till och nu förändrar detta. Bättre sent än aldrig.

2 gillningar

Min 3-årsutveckling är nu nere på 34,78%, bara 11,6% per år.
Biden gjorde det här mot mig!

4 gillningar

Man kan ställa sig samma fråga som ofta ställs kring innehav av aktier (enskilda aktieslag): Om jag hade X kr ledigt skulle jag då investera dem i globalfonder i dag? Är svaret nej så kan man överväga att sälja fonderna. Det går alltid att gå in på nytt.

Jag gjorde det i förra helgen. Så här långt ligger fonden 6 % lägre än vad den gjorde för en vecka sedan (det är tröghet i fondtransaktionerna). Jag kan ju gå in på nytt när jag vill, men just nu är min riskaptit väldigt låg. Dessutom är jag +60 och har inte mycket nysparande…

6 gillningar

Tydligt att många inte förstått innebörden av att gå 100% globalindex. Är detta är en mindre korrigering eller starten på något betydligt värre? Lätt att sjunga globalindex lov om man endast varit med om de senaste årens smått sensationella utveckling.

+10 års sparhorisont är en klen tröst om graferna fortsätter nedåt, alternativt går i sidled år efter år.

6 gillningar

Jag skulle vilja påstå att det är stor chans att börsen återhämtar sig och fortsätter ge bra avkastning över tid. Om börsen fortsätter gå ner eller sidledes betyder det att varje andel blir billigare att köpa. Detta i sin tur leder till fler andelar vilket bidrar till mer pengar när det väl vänder.

1 gillning

Ja. Baserat på vårat nuvarande ekonomiska system med utgångspunkt i aktiers riskpremie är det ett rimligt antagande. På lång sikt vill börsen uppåt, det säger jag inte emot.

Grejen är fortfarande att ingen har facit på varken vad som komma skall, eller när något kommer ske. Det här är första bästa graf jag lyckades söka fram. Att vara fullt ut investerad 100% i globalindex mellan exempelvis år 1999 och 2009 eller 2007 till 2017 kräver troligen mer än att som ny investerare gå in efter Covidkrashen och vara van vid CAGR utan dess like i världshistorien.

6 gillningar

Du inte anta att det kommer fortsätta ner.
I så fall bör du inte heller köpa alls (via månadssparande).

Absolut, du tar mitt resonemang ytterligare ett steg, och jag håller helt med! Återigen, tankevurpan enligt mig är att tycka att man ska sitta still i båten om man tror på fortsatt nedång, eftersom “det blir rea”. Som du säger, tror man på nedgång ska man ju både sälja alla innehav och till och med pausa månadssparandet, tills man tror att nedgången är färdig.

Och återigen, jag håller med om att man ska ha väldigt tur för att tajma marknaden just så, och jag försöker inte argumentera att man kan tajma marknaden.

1 gillning

Snart fred i Ukraina=10% upp

2 gillningar

Det räcker nog att Trumpen bara sneglar lite på nåt så sjunker det 11% igen.:smile:

Tror absolut att han kan misslyckas med det mesta som han företar sig. Borde sitta på ålderdomshem och spela golf på heltid.

2 gillningar

Håll tummarna att han inte får igenom en lag som sin nya ryska kompis, och kan sitta längre perioder.

Då är det bara handla andelar som vanligt på rea och sen tar det förhoppningsvis fart vid nästa maktskifte.

2 gillningar

Tills han beslagtar andelarna eftersom de inte ägs av amerikaner.