Undrar hur folk skulle reagera om vi tappade 25% på en dag som 1987…
10% är inte fritt fall.
Krascher på 30-50% kommer på börsen i cykler med 5-10 års mellanrum. Det är en del av börsens natur. Det är därför man inte ska vara på börsen kortsiktigt. 10+ år gäller för de flesta.
Börsen kommer aldrig vara en slät backe uppåt.
Börsen ska ner mer , redan minus på Nasdaq 100 Mar 25 (NQ=F) på över 1%.
Tror vi bottnar runt 15.5k faktiskt vilket är tillräckligt och bra rea!
För lite perspektiv, här är historiska nedgångar på amerikanska marknaden 1927-2016:
Och största dagliga nedgångarna på Dow Jones:
Har du gått kort nu då?
Ska försöka hålla fast vi just keep buying och inte logga in på fondkontot dagligen ![]()
Mycket av ”raset” förklaras av kronförstärkningen.
Se hur olika världsindex utvecklats under året. En del upp, andra ner.
När aktier bara går upp och tjurmarknaden varar för alltid så verkar det som att en lätt korrigering (eller knappt ens det) är total kollaps för många.
För de som gått in med större pengar i globala indexfonder för någon månad sedan så vore det ju konstigt att inte konstatera att nu kan ha varit ett sämre tillfälle. Självklart är i så fall -10% kännbart.
Globala indexfonder är bra tills det inte är det längre…
När vi är i månad tre av tolv för 2025 ska man verkligen redan nu utvärdera hur det gått för globalfonderna? Eller andra valfria tillgångsslag för den delen?
Det påminner mycket om kvartalstänk för bolagsrapporter.
Bara för ett kvartal är sämre än konsensus så överger man sitt antaganden som gjordes från början och säljer.
Tycker man att nedgången nu är jobbig så kanske man har för stor vikt.
Jag har 25 års sparhorisont så kommer bara fortsätta köpa, varje månad, inklusive lite extra med skatteåterbäringen mm…
Investerar efter marknadsvikten och det med bredd i form av global Index, tillväxtmarknader, småbolag.
Jag ser minus-siffrorna dagligen, behöver bara öppna mitt Google sheet som är 2-3 dagar före innan Internetbanken hunnit uppdatera fondvärdena. Med sparhorisonten i tanken stör det mig inte så mycket.
Är ni nojiga nu har ni antingen för hög risk i er portfölj eller pengar på börsen som ni egentligen inte kan avvara över tid.
De två sista stora dipparna i S&P500 diagrammet är milenniesmällen samt Lehman Brothers. Vi pratar runt 40% korrektion då. Hur ställer sig då dagens politiskt framkallade kaos mot dåtidens. Korrektioner i den skalan är ju inte alltid drivna av förnuft och fakta. De drivs av osäkerhet, tvivel, rädsla och sist panik. Jag har massa likvida medel, de får stå kvar på sidlinjen tills vidare. Jag tror på liknande urblåsning av marknaden, jag börjar köpa när alla andra springer mot dörren
Dags att resa en byst över de få här inne som varnat för de uppblåsta värderingarna, höga koncentrationen och höga valutan.
Nu när någon promille surnar och trycker på säljknappen så är bollen i rullning. Snart kommer löpsedlarna och analyserna om varför det som sker kommer att fortsätta.
Pendeln slår för eller senare alltid tillbaka. Paradigmskiftet. Dollarn kan gå ner till 8kr. Bara där -20% till. Hoppla Kerstin. Home run for home bias.
Flera svenska bolag rusar. Det är ingen krasch det är en tillnyktring.
Om man lyfter på huven så ser man att de är precis de indextunga bolagen som dyker. Finns sektor som går bra tom uppåt. Varför? Ja för att ingen i Europa sitter på några summor i dessa.
Börsguden är en grym härskare. Han ger, han tar. De som badade i högkonjunkturens solbrända eufori står nu nakna i ebbens gråa ljus.
Havet drar sig tillbaka, och med det försvinner de pappersförmögenheter som aldrig var mer än luft och tro. Någon säljer, någon köper, men ingen ler längre.
Snart fylls tidningarna med visdomar i backspegeln. “Det var självklart,” säger de som aldrig var säkra. “Det kunde inte hålla,” säger de som aldrig sålde.
Dollarn faller som ett rostigt ankare genom valutaspekulanternas drömmar. Åtta kronor. Kanske sju. En ny ordning. Gamla sanningar brinner som olja på en strand.
De som sov i globalfonden vaknar nu i en annan värld. En kallare värld. En värld där Börsguden kräver sitt offer.
Ljusen flämtar i handelsrummen. Någon stänger av skärmarna. Siste man släcker.
Vackert så man blir tårögd. Nominerar dig härmed till dubbla Nobelpris! Dessutom skarpsynt och i min värld korrekt analys. Ser framemot att lyssna till tacktalen för ekonomi och litteraturprisen i december!
Radera börsappen, ta en promenad, ring en kompis
Du skriver väldigt pedagogiskt. Tack för dina förklaringar.
Det känns som en hel i forumet inte har varit med om riktigt tunga justeringar likt IT-kraschen eller finanskrisen. Detta är krusningar på vågorna. Zooma ut lite.
Ja, du betalar premium för att förvaltaren ska drabbas av samma panik som alla andra.
Ja, Gudrun Schyman, Lars Ohly och jonas Sjöstedt fick alla rätt till slut när de proklamerade kapitalismens död på 90-talet, 00-talet resp. 10-talet.
På det fjärde ska det ske! Den här gången får de rätt!
Nu är tiden slut.
Hoppas du laddat upp med konserverna.