Globalfonder ner

Det får nog bli en miniserie om 10 avsnitt på 3 timmar styck :sweat_smile::ok_hand:

Eller se, eller se om avsnitt 343. Eller lyssna. Jag tror många forumiter missar att RT också är en podd. :heart:

2 gillningar

Nej, jag undviker marknadstajming. Jag äger hela höstacken, och gör inga ändringar vare sig det går upp eller ner på börsen.

5 gillningar

Hela höstacken, vad innebär det i ditt fall?

1 gillning

Msci Acwi samt småbolag

2 gillningar

Alla som snackar om rabatt/rea på börsen, varför anger ni det som ett argument emot att sälja sitt nuvarande innehav? Jag tror det är en tankevurpa. Man kan ju absolut fortsätta månadsspara och på så sätt ta del av den “rean”, utan att för den sakens skull låta ens existerande kapital förstöras. Med andra ord, om ni tror på fortsatt nedgång/rea, så är ju förstås det “rätta” att hämta hem redan gjord vinst och samtidigt fortsätta månadsspara. Jag säger inte att man kan/ska försöka tajma marknaden, utan vill bara påpeka att frågan om fortsatt månadssparande inte har något alls att göra med huruvida man bör sälja av sina existerande aktier/fondandelar eller ej.

Det stämmer inte. Det spelar ingen roll för värdet du får ut eller avkastningen du får när du köpte för pengar.

Så att sälja nu för att direkt stoppa in samma pengar igen är netto noll. Det enda som påverkar är vad du äger. Så har du pengar på bankkonto som kunde vara investerade förlorar du avkastning. Om du köper mer så säger du implicit att du förväntar dig uppgång på det du köper.

Man kan ha politiska skäl också.

Har viktat ner globalfonder rejält, ser inget vidare ut i usa, vare sig makro, börsvärderingar och politiskt. Vem vill äga 75% usa och hög andel tech då? Äger bara usa/usd via Spiltan globalfond och DNB teknologi S för närvarande, runt 16-17% totalt varav runt hälften är viktat mot usa. USA har gått bra i 15 år men det är inte omöjligt att pendeln svänger nu och då blir det ett antal år med mager utdelning för globalfonder, bättre ligga i svenska och europeiska index, etf, fonder viktat mot Europa och Sverige tills vidare anser jag.

3 gillningar

“Är man äldre och nära pension bör man vidta åtgärder”
Fyller 62 i år, således nära pension, typ3-5 år. Lågavlönad tjänsteman i civilsamhället med medioker pension i sikte.

Månadssparar sedan nov 2017 i Lysa och ISK hos Nordnet* (enligt RT-modell).
Lysa (Bred 90/10) + 105,47% hittills, men - 4,28% (-13 541 kr) i år. EK: 300 524 kr.
Nordnet + 114,06% hittills, men - 7,85% (-25 811 kr) i år. EK: 302 622 kr.

• Handelsbanken Global Småb Index (A1 SEK). 10%.
  • Länsförsäkringar Global Index. 80%.
  • PLUS Allabolag Sverige Index. 10%.

Tips på ”åtgärder" som stabiliserar sparkapitalet? Eller ska jag sitta still i båten?

Hoppas kunna fortsätta månadsspara så länge jag arbetar dvs 3-5 år till, därefter låta kapitalet växa orört i 7-10 år tills tjänstepensionen är slut och jag då kommer behöva månadsuttag från dessa medel som jag då hoppas ökat till, jaa hur mycket?

Tack för input eller kommentarer.
F

2 gillningar

Då var jag inte tillräckligt tydlig. Jag menade inte att sälja och omedelbart stoppa in samma pengar igen. I mitt resonemang antar jag att man har ett stort kapital investerat sedan tidigare, att beloppet man, månadssparar är betydligt mindre än så, och att börsen har en fallande trend.

I det scenariot ser jag många skriva ”sitt still i båten; du får ju rea på månadssparandet om börsen fortsätter ned!” vilket jag menar är lite goddag yxskaft. Rätt svar i det scenariot är ju snarare ”sälj av ALLT du har investerat, men fortsätt också att månadsspara”. Då får du den där ”rean” på månadssparandet utan att ditt mycket större kapital tar stryk i nedgången.

Som sagt, jag menar inte att man kan veta att marknaden kommer gå åt ena eller andra hållet. Jha kommenterar endast det hypotetiska scenariot jag ser många använda som argument för att ”sitta still i båten”, där de enligt mig blandar ihop investerat totalkapital med fortsatt månadssparande

3 gillningar

Du inte anta att det kommer fortsätta ner.

I så fall bör du inte heller köpa alls (via månadssparande).

DNB Global Indeks S gick ner 2.16% i fredags. Helt sinnessjukt.

1 gillning

Inte kul när man ser kapitalet gå på minus.

Men, till alla som är nojiga och överväger sälja av:

Är det pengar du inte behöver på +10 år, BEHÅLL!
Sälj inte. Fortsätt månadsspara, finns en anledning att man brukar säga Just Keep Buying.

Vikta efter marknaden, antingen genom enbart global indexfond, eller lägg till globala småbolag och tillväxtmarknader och vikta allt så att det sånär matchar MSCI ACWI.

Då har du viktat efter marknaden, som troligen vet bäst över lång tid.

2 gillningar

Varför är det helt sjukt ?

2 gillningar

Då är det totalt galenskap att min Blackrock World Financials som agerar 10% av PPM gick ner -5.54% på en dag nyligen.

Mot undergången :grinning:

1 gillning

Den - liksom andra - är i fritt fall. Rörelserna kanske kan motiveras av extrem oro. Rätta ordet är väl att det ser obehagligt ut om man zoomar ut till Covidkraschen.

1 gillning

-2.16% fritt fall? Va?

Det är ju normala svängningar.

6 gillningar

På fem års sikt ser det ju ut som att vi upplever en djup och hastig nedgång som är mer onormal än normal. Tycker själv det är ett anmärkningsvärt trendbrott som hade fått mig att tänka två gånger innan jag går in på börsen.

2 gillningar

Det tycker jag inte.
Du måste titta i log skala om du ska titta på procentuell graf, annars skalas det så det ser ut som större rörelser vi högre värden.

5 år är dessutom kort sikt.