Golden butterfly för svenska förhållanden

Ja, här har vi lite skilda åsikter, men inte så mycket egentligen. Jag ser att alla har en viss mängd korta räntor i form av bankkonto och jag har valt att inkludera min buffert som korta räntor istället för att ha en separat hink. Vet inte hur du hanterar din buffert men någonstans antar jag du har pengar på ett vanligt bankkonto. Jag har dock haft samma åsikt som dig när jag utvärderade golden butterfly förra gången för ca 6 år sedan: Golden butterfly portfolio

Under FIRE är det mera en psykologisk trygghet att veta att en del av portföljen är vad den är i form av bankkonto. Jag ser att det kan finnas ett scenario när alla tillgångar faller samtidigt och då är det bara bankkonto som håller sitt värde.

Ja här har vi olika åsikt. Notera dock att jag enbart har 7,5% USD och 7,5% Euro så det är inte en jättestor del av portföljen. Övriga delar av portföljen är ju opåverkade av valutan: Valutarisk i aktier och indexfonder är en myt | Diskussionen

Jag anser att den ökade förväntade avkastningen i de utländska investeringarna, lägre avgift och möjligheten till kraschskydd gör att jag är villig att sätta över 15% av valutan till något annat.

Här frågar jag mig själv om jag kommer klara av att behålla råvaror under 3 år om de underpresterar? Troligen inte. 10 år finns inte ens på kartan. Så jag tror jag skippar att investera i dem helt utan förlitar mig istället på en större andel Bankkonto och guld som också har ett visst inflationsskydd.

Med det sagt så kan jag hålla med om att ränterisken blir lite maffig med 20% långa räntor med så lång duration kombinerat med en valutarisk lagd ovanpå det så jag kommer nog modifiera till en “nästan golden butterfly” enligt:

Investering % Motivering
Aktier 40,00%
Avanza Global 20,00% Billigaste globala fonden.
Avantis Global Small Cap Value (AVWS) 20,00% Small cap value. Lägre korrelation mot globala stora aktier och FAMA faktor
Långa räntor 15,00%
Amundi Euro Govt Bond 25+Y (MTH) 7,50% Euro
iShares $ Treasury Bond 20+yr (SXRV) 7,50% USD, men handlas i Euro
Guld 25,00%
iShares Physical Gold ETC (PPFB) 12,50% Fysiskt backat guld, handlas i Euro
Amundi Physical Gold ETC (GLDA) 12,50% Fysiskt backat guld, handlas i Euro
Bankkonto 20,00% Uttag och skydd mot svarta svanar
1 gillning