Gör din egen FIRE/pensions-simulering! En förifylld MonteCarlo-simulering för svenska förhållanden som du kan köra själv och ändra i

Hej.
Har justerat simuleringen för min egen del:
Initial amount: Eget sparat kapital på ISK & nuvarande värde på tjänstepensioner -30% skatt.
Simulation Period in Years: 70 (Är 40 år i år, 110- 40 = 70)
Lön & Tjänstepensionsinbetalning efter 30% skatt, Repeats: 180 times = 180 / 12 = jobba 15 år till = 55 år gammal.
Fasta utgifter: 20 000 kr. Gjorde det enkelt och delade inte upp i periodiserade utgifter & Flexibla utgifter.
Satte “Pension 55-60 (efter skatt)” till 0 kr då jag har försumbart lite traditionell tjänstepension och ingen itp2. Gick därefter in på minpension.se och ställde in simulatorn på att “Sluta jobba” vid 55 års ålder och “uttag av pensioner” vid 66 års ålder. Det simulatorn visade efter dessa inställningar att jag får i “allmän pension” skrev jag in i “Pension 65- (efter skatt)”, ändrade “Starts in” till 26 years 40+26=66 år gammal.

Vid 85 års ålder:

Vid 100 års ålder:

Hoppas jag tänkt rätt?

Kan man se vad det totala sparade beloppet blir när man slutar jobba vid 55 i simulatorn? Tänkte jämföra med beloppen jag får med FIRE kalkylatorn och egen uträkning med hjälp av minpension.se.

2 gillningar