Håller på att labba och försöker få det att funka med PortfolioVisualizer men förstår inte hur jag ska mata in pensionen.
Jag försöker simulera följande secenario utifrån fire vid 45 års ålder:
leva på sparkapital ålder 45-55
leva på tjänstepension 55-67
leva på allmänn pension 67 och framåt
Utifrån ovan förstår jag inte vad jag ska ange under “financial goals: Pension 55-60” och “Pension 65-”. Tjänstepensionkapitalet ex skatt har jag fyllt i under initial amount. Någon som kan bistå med guidning?
Du kan inte välja var pengarna tas ut från när du lagt in dem i initial amount, den ser allt som en pott. Sedan om du tar från tjänstepensionen vid visst tillfälle blir ditt beslut i verkligheten.
Men vad du kan göra är att t ex ta bort all pension ur din initial amount och simulera om du ändå klarar dig fram till 55 – då har du tillräckligt för att nå den fasen där du börjar ta ut tjänstepension.
Allmänna pensionen lägger du ju in som betalning per månad i simuleringen (inte initial amount), så den kan du se i simuleringen.
Det går att simulera uttag även på tjänstepension på minpension och lägga in minpensions månadssiffror för tjp:n i Monte Carlon (i stället för i initial amount) om man vill simulera så också.
Jag tog bort all pension från initial amount och la in pensionen som “contributions” som startas efter x antal år och upprepas x antal gånger eller “Until end”. Alltså som AXR föreslog ovan.
Min plan är att ta ut hela min tjänstepension mellan 55-68.
Den räcker inte till att leva på så jag kommer att täcka upp skillnaden med att sälja av från portföljen.
Från den 1 januari efter det år jag fyllt 69 så kommer jag börja ta ut den allmänna pensionen på grund av det högre grundavdraget man får då. Om jag eller min respektive då har avlidit så kommer inte den allmänna pensionen heller att räcka till att leva på men jag har simulerat att det ändå fungerar för den som blir kvar själv.
Men så länge båda lever så kommer vi inte att behöva nalla ur portföljen. Det blir ett litet överskott på ett par tusen i månaden från pensionen
Edit: jag borde ha svarat MotoFI ser jag nu men låter det vara
Ett tips är att kolla om du inte ska ta ut Allmänpension direkt så fort det går. När jag räknat på det så har det krävts att man ska bli bra gammal för att den högre utbetalningen från och med riktålder ska uppväga det man fick ut under de tre åren man kan ta ut tidigare före riktålder.
Kan möjliggöra att du kan spara en del av TJP så den kan tas ut senare om du tidigarelägger Allmänpensionen. Nackdelen med den senare är att det inte finns något återbetalningsskydd men det kan man ha på TJP. Dvs TJP kan rädda efterlevande men det kan inte Allmänpensionen.
Du är väl också medveten om att du får den högre skatten ändå fast på TJP före riktåldern?
Hej JFB, tack för din återkoppling
Jag har laborerat lite med pensionerna hit och dit, och inget är skrivet i sten ännu.
Det är en plan än så länge, för att ha något att räkna på.
Jag är medveten om att jag får den högre skatten på TJP ända fram till det år efter jag fyllt 69 (och då är den ändå förbrukad enligt den ursprungliga planen).
TJP blir låg (8842 kr per månad netto) om jag tar ut den under alla de åren 55-68. Skatten blir 25.4% enligt mina beräkningar med det grundavdrag som gäller för den inkomsten. Det är som du noterat ganska högt. Men jag kan i alla fall utnyttja det vanliga grundavdraget i många år. SKulle man hålla sig under det för TJP så blir ju skatten noll
När jag börjar ta ut den allmänna pensionen (17320 kr netto per månad) från det är efter jag fyllt 69 blir skatten 18.3%.
Jag kommer definitivt att räkna mer på detta.
Man får dock hålla tungan rätt i mun för så fort man ändrar på nåt så ändras nåt annat också.
Det blir till exempel ett annat inkomstspann och man får leta upp det nya grundavdraget eller det nya förhöjda grundavdraget i Skatteverkets tabeller.
Kan du förklara varför du valt just den här skalan på x-axlarna i diagrammet? Uppenbart är att det är lätt att se vilka belopp som ger mest liknande skatt före och efter riktålder. Men vad har jag för nytta av det? Typ försöka skjuta in på en fördelning av uttagen som ger samma skattesats hela vägen?
Jag fick lägga in tjänstepensionen i initial amount, annars blev simuleringen helknas eftersom mitt scenario till stor del bygger på att mitt sparkapital till stor del ska vara förbrukat vid 55 när tjänstepensionen börjar ticka in.
Landar till slut på 90% portfolio success vid 85 års ålder. Helt klart acceptabelt resultat
Ja, det är för att optimera skatten. Tanken är att man täcker resten från ISKn och tar ut från tjpn innan och efter riktåldern så det blir samma skatt över hela.
Intressant hur olika det går att se på rimlig sucess-ratio. Jag har 98% vid 80år vid normal sekvensrisk, och 91% vid sämsta året först. Och känner att det inte räcker
One more year syndrome?
on topic så har jag lagt in tjp i initialt belopp, men justerat för sannolik skatt dvs minskat med 30% (lite extra hängsle)
Haha! Tur att vi alla är olika Jag har också möjligheten att konsulta lite extra ifall det skulle krisa, så kan acceptera lite mer risk även i fire simuleringen.