Är idag mellan 30-35års åldern och funderar på att lösa alla mina lån genom att sälja hus 1 och lösa lånen på hus 2 samt csn eller är detta dumt? Har idag fasta utgifter på runt 20.000kr och skulle på detta vis ha fasta utgifter på 3500kr istället om jag räknat rätt.
Mitt mål är att bli kvitt känslan av att tvunget behöva gå till ett jobb, vore så sjukt skönt att kunna arbeta med nått ströjobb i typ 2-3månder på vintern och sen leva på det resten av året. Gör en del affärer på sidan om också upp till 50.000kr vinst/år men de tycker jag bara är kul, kan vara typ att köpa en båt eller nått annat kul för att sedan efter några månader sälja den dyrare
Om räntorna på bolånen är som snitträntan så hade inte jag betala av dem. Särskilt inte om du är i närheten av att sluta arbeta, det är svårt att beviljas nya lån då.
Men om du ska sälja ett hus oavsett så kommer du inte ha kvar just det lånet, såklart. Amortera inte resterande lån bara givet det jag skrev ovan.
Men, det kan vara bra att ha en slatt på ett bolån kvar, ifall du en dag behöver utöka bolånet.
Vid oväntat behov av renovering till exempel.
Så i din sits hade jag nog valt att ha säg 10% belåning kvar och sen löst in resten. Men då ligger mitt fokus på sova gott om natten mer än matematiskt maximerande.
Löste själv in mina sista lån och skulder förra året, men det var inte något bolån med i bilden för mig.
Rent räknemässigt är det inte optimalt att vara utan lån.
CSN lånet till exempel brukar vara väldigt förmånligt, så du tjänar mer på att ha kvar det och investera det.
Samma resonemang kan användas på ditt bolån. Anledningen att många tjänat mycket pengar på sina bostäder är inte bara för att de ökat i pris, utan för hävstångseffekten du får genom att vara belånad.
Men det beror på vad för ränta du har på lånen såklart. SMS lån till exempel ska man alltid betala av så snabbt som möjligt.
Dina tankar går inte ihop. Att kunna leva enkelt på ströjobb utan kapital som genererar pengar kanske går men innebär en hel del risk. Vad händer om du är utan ströjobb ett tag? Säg att du har hus 1 och lån på några hundra tusen och inget på banken. Du blir väldigt sårbar.
CSN ska betalas av så sakta som möjligt. Mycket förmånligt lån.
Överlag har du för lite kapital för att kunna leva enkelt, om du inte har en livsstil med mycket låga kostnader. Men något som kanske skulle fungera är att hyra ut hus 2? Tror man får dra in 50000 kr/år ungefär utan att skatta på uthyrning. Det kanske kan vara något?
Vad gör du med husen idag? Om du skulle hyra ut det ena kanske det ger bättre kassaflöde än om du löser lånen, samtidigt som du har möjlighet att ta del av ev prisuppgång.
Rent krasst ekonomiskt kan man säga att det är förmånligt att belåna.
Anledningen? Så länge dina investeringar har högre avkastning procentuellt än dina belåningar så går du i vinst. Speciellt om det är på skattemässigt förmånliga investeringar som ISK och kapitalförsäkringar.
Dessutom får du avskriva en del av räntekostnaderna jäntemot de kapitalvinster du har.
Summa sumarum: Med en ekonoms glasögon kan man säga, att det kan vara ekonomiskt fördelaktigt med en viss belåning, beroende på belåningsgrad, investeringar och cash flow. Och att vara skuldfri är inte alltid optimalt.
Om du säljer huset och investerar istället för att betala av (alla) lånen, kan du på 10 år ha det bättre ställt än om du betalade av allt.
Bara för att förtydliga: Förutsatt att man har investeringar.
Vi på RT förutsätter ju ofta detta, men så ser det inte ut överallt. Och ett outhyrt hus (om det är så det ligger till) är ju inte heller en avkastande investering.
Med tanke på att räntorna är relativt låga idag och att ränteavdragen finns så tycker jag man kan ha en viss belåning även om man egentligen inte behöver det.
Om du ska sälja hus 1 eller ej kan jag inte svara på, dock så om du inte behöver hus 1 så låter det väl smart att sälja det och betala av det större lånet+csn