Tack för dina kommentarer!
Nu var jag mest inne på att få hjälp att tänka kring ETC och ETF biten. Därav gick jag inte hela vägen med alla detaljer i övriga aspekter på hur jag tänkt med allvädersportföljen, utan utelämnade kanske väsentliga bitar.
Jag startade en liknande tråd för ett tag sen men då med frågeställningen kring hela portföljen, men den utvecklades inte så mycket tyvärr. (något ombalanserad sedan texten skrevs. Men principen är där.
Gällande räntor. Ja, jag är underviktad korta räntor. Och ja, portföljen är belånad. Och ja, det ger definitivt effekter som inte är klassiskt “allvädersportfölj”.
Jag är rimligt övertygad om att vi står inför inflation, och att därmed belåning är en god ide. Av samma orsak är korta räntor en dålig ide.
Har jag fel - ja då kommer min portfölj slå fel. MEN då ser jag min egen arbetskapacitet, försäkringar via A-kassa etc och den relativt trygga situation vi har i sverige som det som får kompensera upp. Dvs man kan säga att jag sätter mig själv och min kapacitet att återskapa kapital som den 20%-del som normalt utgörs av korta räntor.
Syftet med denna portfölj är på sikt att det ska vara en stay rich - men jag är inte där idag att jag kan luta mig tillbaka och bara låta den vara. Med den betydligt ökade risk det medför. (kanske skulle jag under tiden låta bli att kalla det för allvändersportfölj… men det är ändå dit den ska)
Jag är pessimist och vill ha en relativt stor del i fysiskt guld och silver (relativt många klassiskt orienterade rådgivare)
Jag har förhoppning att guld och silver på medellång till lång sikt inte bara behåller sitt värde, utan också ökar betydligt i värde. Därav att jag också har en relativt stor del i gruvbolag.