Har gått i tankarna om att köpa ny bil länge nu men har varken intresse eller energi att lära mig om vilken bil som passar mig.
Det jag har intresse för är dock programmering och framförallt AI. Som ni kanske vet så finns det modeller som kan ge rätt bra rekommendationer, och som inte är helt utdaterade, och som inte hallucinerar allt för mycket. Det kändes som den uppenbara lösningen till mitt problem.
För att lösa mina egna bekymmer, och samtidigt kanske hjälpa andra, så har jag snickrat ihop en liten tjänst som jag kallar för Bilkompassen.
Tanken är enkel:
Du beskriver med fritext vad du är ute efter, till exempel “en stor kombi med mycket bagageutrymme som funkar bra för stadskörning”. Du anger också ett maxpris samt vilken biltyp och säljartyp du är ute efter
Din beskrivning skickas in i en AI agent som dels bygger på Gemini 2.5 Pro, men som också samlar in data från massa olika källor, främst Blocket, för att verifiera att AI:n inte hallucinerar. Det här är superviktigt och nyckeln bakom min tjänst. Använder man bara AI får man ett resultat som låter bra men som ofta inte har någon verklighetsförankring. Jag säkerställer att AI:n faktiskt spottar ut vettiga rekommendationer genom att dubbelkolla allt så att det faktiskt stämmer. (fråga gärna om detta så kan jag förklara mer)
Du får tillbaka en gratis rapport med resonemang varför den här bilen passar dig, vilket miltal du bör sikta på, vilket årtal du bör sikta på, med betygsättning av bilens kvaliteter, med mera. Och det bästa av allt? Du får automatiskt en lista med riktiga Blocket annonser som matchar den bilen du söker.
Jag skulle nu vilja samla in lite feedback och jag är nyfiken på vad ni tycker. Finns det något värde i en sån här tjänst i er mening? Är det tydligt hur det fungerar? Är det något som saknas?
All feedback uppskattas. Det är gratis att testa som sagt!
Hej, @Oliver.Allemog här Pratat med TS och betalkravet tagits bort på sidan vilket gör den gratis tills vidare. Upplever att tråden verkar rulla på med en del intresse så låter tråden vara kvar.
Det går förnärvarande inte att dela rapporter (jobbar på det) men du kan skapa en gratis genom att bara skriva “ge mig en prisvärd bil” eller dylikt. Behöver inte fylla i mer än så
Varför säger du att det är gratis när du vill ha 99 kr för att visa rapporten? Det lilla jag ser utan att betala är inte tillräckligt mycket för att kunna utvärdera tjänsten.
Efter ett snabbt test känns den sådär om jag ska vara ärlig. Frågade efter en ”stor familjebil med plats för två barnstolar och stort bagageutrymme”, fick BMW 118i som resultat.
Förstår inte varför man skulle vilja betala för detta då Chat GPT + en egen blocketsökning antagligen gör jobbet bättre.
Om det är så att det kostar att få fram en riktig rapport skulle jag hävda att detta är mer reklam än att du efterfrågar feedback.
Är det reklam bör du prata med @Oliver.Allemog
Är det feedback du vill ha, bör du öppna upp för gratis rapporter eller ge folk som vill testa någon kod de kan använda.
Går inte att lämna ett omdöme på tjänsten när så mycket är begränsat. Jag får se det femte bästa alternativet (det finns alltså fyra bättre). Instämmer att det här mer känns som reklam än en fråga om feedback.
Som jag nämnde i tråden så kommer du inte få särskilt bra rekommendationer om du bara utgår från ChatGPT, då den hallucinerar rätt ofta och spottar ut konstiga förslag.
Jag har skapat en algoritm som viktar rekommendationerna från LLM:en och jämför det med riktig data från sidor så som Blocket.se för att verifiera att allt i rekommendationen stämmer och är verklighetsförankrat.
Svaret var väl inte så långt ifrån vad jag själv listat ut efter längre jämförande. Annonserna däremot är ju totalt missmatchande.
Rekommandation: Ford Mondeo Wagon
Annonser:
Ford Transit Connect 220 1.5 Värmare Dragkrok B-Kamera Moms
Ford Focus Kombi 1.0 EcoBoost SelectShift ST-Line Euro 6
Ford transit Connect 220 1.5 EcoBlue Dragkrok
Ford Focus landar väl hyfsat inom området men Transit?
Tack för feedback. Jag misstänker att min filtrering på Blocket behöver finslipas lite isåfall. Det har matchat väldigt bra innan men det finns alltid edge cases.
Vad skrev du för något? Bara så jag kan hitta din rapport.
Min prompt:
“Vi har idag en Kia Optima kombi med dieselmotor, årsmodell 2017. Den möter våra behov oerhört bra då vi är fem i familjen och barnen är i åldrarna 9, 14 och 17 år där den äldsta är 189 cm lång och baksätet i Kian är mycket rymligt.
Vår nästa bil kan vara en kombi eller en SUV men det ska gå att åka en normallång vuxen bakom mig (184 cm lång). Baksätet ska vara rymligt och ha ett plant golv, dvs ingen kardantunnel som stjäl golvutrymme där bak. Gärna en dieselbil eller möjligen en laddhybrid. Rymligt bagage är viktigt och man ska kunna dra en släpkärra med bilen.”
Förslaget blev en Skoda Kodiaq. En bil som enligt tjänsten har en kardantunnel. Var jag inte tillräckligt tydligt på den punkten? Jag specificerade inte önskad årsmodell men satte en budget på 300k. För det får jag en Kodiaq av årsmodell 2018 vilket inte känns som ett vettigt byte. En “intelligent” tjänst borde förstå att det inte är en intressant att byta till en bil som bara är ett år nyare. Lite att jobba på men kanske kan bli intressant framöver.
Har identifierat problemet nu och det kommer dyka upp en fix för detta inom kort. Det är en mismatch mellan vad LLM:en spottar ut sig och vad Blocket förväntar sig i filtreringen, men inget som inte går att lösa så klart.
Baserat på din feedback (som uppskattas jättemycket) har jag gjort följande justeringar:
Önskemål respekteras alltid. Om du inte vill ha kardantunnel så ska du inte få det.
Nyare bilar har högre viktpoäng då man generellt sett alltid vill ha en nyare bil om möjligt. Ett problem som fortfarande finns är att LLM:er oftast är tränad på lite äldre data så rekommendationerna kan behöva justeras med ett par år framåt för att vara aktuella. Detta görs redan till en viss grad idag men det behöver antagligen göras mer aggressivt.
Om nuvarande bil nämns i beskrivningen så respekteras både de positiva och de negativa aspekterna.
Om annonser inte är markerade som leasing men har satt ett lågt pris och skriver “leasing” i titeln så filtreras dessa nu bort och bidrar inte vill viktpoängen.
Jag skrev kort och gott in “Minibuss” i rutan och tryckte på “Hämta Gratis Rapport” (vilket för övrigt borde heta “Hämta gratis rapport” om det skall vara på svenska). Minibuss fanns inte som kategori, så det fick bli “Alla”.
Väntade mig åtminstone någon slags användbart resultat, men det här var ju bara pinsamt.