Hade ingen aning om vilken bil jag skulle köpa, så jag byggde en gratis AI-tjänst för att hjälpa till. Söker feedback!

Hej,

Detta är ett problem med annonserna men inte bilen i sig.

2 Series Gran Tourer är en MPV (i egen bemärkelse).

Som jag skrev ovan så håller jag på att fixa så att Blocket-annonserna visas korrekt, men i övrigt ser din rapport helt korrekt ut.

Gällande kritiken på svenskan så är det nu fixat. Tack så mycket!

Jag upplever inte att ChatGPT hallucinerar särskilt ofta, nästan ingenting faktiskt med deras senaste modeller. Åtminstone inte om du är en inloggad användare. Jag fick mycket bra bilförslag och tips när jag provade nyss.

Så nej, jag tror inte det behövs en nischad produkt. Tvärtom går vi ju mot mer generiska modeller som klarar både vardagsuppgifter och resonerande. ChatGPT 5 ligger dessutom bara veckor bort och det ryktas ju att den blir något alldeles extra.

2 gillningar

Är det bara jag som, när någon tjänst utlovar en gratis rapport och sen levererar en utgråad rapport med ”betala för att se det relevanta”, bara stänger fliken och aldrig återvänder?

13 gillningar

Hur hade du velat att det fungerade?

Erbjuder man en gratis rapport bör den vara gratis och relevant. Sen kan du sälja mertjänster, som t ex data över pålitlighet, ägandeekonomi, krocksäkerhet m m.

(Sen att alternativ 5 som faktiskt visas konsekvent är rätt off hjälper inte. Men jag antar att tjänsten främst är inriktad på mainstream-transportmedel, så mina tester är nog inte relevanta för målgruppen.)

Hej,

Baserat på din och andras feedback så kommer jag nu pusha ut en ändring så att man ser sina topp 2 rekommendationer, alltså den bästa och den näst-bästa. Hoppas att det ger lite mer värde i gratis-versionen.

När det kommer till mertjänster så har jag lite idétorka där som inte involverar enorma deals med de stora bolagen tyvärr.

Men lite förbättringar som ligger på min radar är:

• Läsa in recensioner från diverse källor som kan visas i rapporten. Till exempel från https://www.vibilagare.se/.
  • Kostnadskalkylator
  • Läsa in en hel sammanfattning av ett Euro NCAP test.
  • Annonser från fler källor så som Bytbil & Wayke (använder någon dessa ens?)
  • Relevanta forumtrådar som pekar på problem med bilen (long-shot, men hade kunnat funka)

Vet inte hur relevant det är, men den har rätt dålig uppfattning om vad som är en veteranbil och vad prisbilden på vissa modeller är. Antar att det är lite utanför scope?

När jag letat bil så har jag använt andra källor än Blocket också för vissa handlare tycks testa där först, iaf för några år sedan. Idag kanske alla bilar dyker upp överallt?

Att få info från andra användare (forum) låter som en bra idé.

Mitt problem med resultatet är att det helt saknar substans. Bilen har 92/100 “prestanda” verkar helt hallucinerat. Vad är det för bedömningsgrunder som ligger bakom de kvantitativa delarna av resultatet?

Gjorde ett till test nu från telefonen för att se något annat. Bad om en snabb bil som accelererar snabbt. Fick Skoda Octavia RS som toppförslag. Samma resultat i “prestanda” som minivanen också. Spännande nog var det också märkbart sämre betyg på “ekonomi” på denna Skoda jämfört med en BMW, vilket verkar helt knasigt.

Så sammanfattningsvis känns inte informationen som presenteras pålitlig, eftersom det inte går att härleda vad den baseras på.
De kvantitativa siffrorna känns slumpmässiga. Vad behövs för ett betyg på 0 i ekonomi, eller 25 i komfort?

Edit: iom att det funkade att generera en andra rapport från telefonen eller i inkognito, så antar jag att cookies är inblandade någonstans. Minns inte att jag blev tillfrågad om det.

Ytterligare en reflektion på UI:t.

“Hämta min gratis rapport” är ganska dåligt användande av svenska språket.
Överväg istället att skriva:
“Hämta min kostnadsfria rapport”
“Hämta kostnadsfri rapport”
“Ladda ner rapporten gratis”
“Få min rapport – helt gratis”
“Få rapporten helt kostnadsfritt”

Nu när jag skriver, så funderar jag ens på om det är en “rapport” eller om det är “förslag”?

Oavsett, det är en intressant tjänst, men den kräver lite förtydliganden som folk i tråden har nämnt. Om jag skulle betala för det, så hade jag krävt betydligt mer än detta.

Nu har jag testat lite mera. Jag har bland annat skrivit in:
En bil med dragkrok och fått många förslag på bilar som INTE har dragkrok.

Om jag i rapporten öppnar alla annonser, så har jag plötsligt en massa flikar. Detta är ett argument som du använder på förstasidan till att använda din tjänst:
“27 öppna flikar. 10 motstridiga tester. Noll självförtroende.” :wink:

Om du vill utveckla tjänsten mera så hade jag gärna sett:

• En geografisk sortering, för att slippa få sökresultat som ligger för långt ifrån mitt hem.
  • Både max och min-pris.
  • Källhänvisning till presenterad data.

Haha, svenska är svårt när man skriver på engelska hela dagarna.

Har bytt ut texten till “Hämta kostnadsfri rapport” överallt! Tack!

1 gillning

Det är en bra poäng. Jag borde filtrera annonserna bättre baserat på input. Just nu görs filtreringen på de “hårda” värdena, så som miltal, årsmodell, etc., men det finns ingen anledning att inte filtrera på egenskaper som “har dragkrok”.

Tack för feedback. Ska se vad jag kan göra!

Just nu är det AI:n som spottar ut de här poängen men jag planerar att hämta in “riktiga” poäng och betygsättningar från verifierade källor. Hade det vart en bra idé?

• Säkerhetsdata kan man hämta från Euro NCAP.
  • Pålitlighet från data om återkallning (TÜV report till exempel, eller rapporter från försäkringsbolag).
  • Komfort är rätt subjektivt men skulle kunna baseras på recensioner?
  • Prestanda går att mäta rent objektivt baserat på motorn till exempel.
  • Ekonomi går också att mäta mer objektivt, genom att kolla på motorn, aggregera försäkringskostnader, hämta data om skatt, etc. men här behövs också en uppskattning som tar hänsyn till hur mycket man kör till exempel.

Så jag har en del idéer överlag hur hela rapporten kan förbättras, och det handlar väl om att samla in mycket mer data själv och sen låta AI:n göra val baserat på min data och inte på sin egna data om man säger så.

Hade ovan gjort tjänsten mer attraktiv?

Rätt svar på blocket, om det är hela prompten, är antagligen:

(Eller, givet att maxpris är satt:)

Det är här jag känner att det kan finnas vissa problem. Med de tester jag gjort ger den, som jag upplever AI ofta gör, mellanmjölkssvaren. Den ger det som är åt det efterfrågade hållet, men verkar väga in många andra faktorer som inte alls efterfrågats. Så, min tanke, som jag inte vet hur väl den fugerar och går att styra, är att vara tydlig med vilka målgruppen är, och sen anpassa tjänsten för att i alla fall ge väldigt bra svar för den målgruppen. Jag vet inte tillräckligt om “praktiska” bilar för att uttala mig om hur bra jobb den gör på standardbilar, men känns som att den åtminstone behöver kunna ge bättre svar än man får av att läsa igenom ett par Vi Bilägare på bibblan för att vara relevant.

Återigen, vem är målgruppen, och hur bra vill du träffa? Det är inte alls säkert att du kan avgöra en bils verkliga prestanda utifrån motorstorlek. Om man med prestanda menar toppfart så finns det såklart som ett enkelt mätbart värde. Menar man acceleration så finns det väl, sort of. Menar man faktisk, totalt sett, prestanda, är det inte alls så enkelt att räkna ut från mätvärden. Men. Återigen. Då är det väldigt nischat. Så frågan är, vem är målgruppen, och hur bra behöver den träffa för att den tänkta kunden ska vara nöjd med resultaten.

Målgruppen är egentligen människor som jag, alltså folk som inte är så bilkunniga men som ändå vill göra att bra bilköp.

Iirc behöver man inte fråga om funktionella cookies (dvs cookies som behövs bara för att tjänsten alls ska fungera). Man behöver fråga om annonseringstracking och lite annat. Det finns en kategoriindelning i gdpr, om jag minns rätt. Däremot behöver man ha information på sajten om sina cookies och hur de används, även för funktionella.

1 gillning

Låter mer som du borde göra en uppsättning algoritmer, än att ha generativ AI till detta.

1 gillning

En långsiktig vision är att samla in data från recensioner, marknadsplatser, tillverkare, försäkringsbolag, säkerhetsdata från Euro NCAP, TÛV rapporter, forum, osv. för att mata in och träna en egen modell, men det är ett jäkla hästjobb och jag vet inte om förfrågan finns.

Då hade AI:n använts för att ge bilrekommendationer enbart, men all data hade kommit från mitt håll. Nu är det lite blandat vart datan kommer ifrån vilket gör resultaten sämre, och lättare att replikera genom att använda typ ChatGPT själv.

Ditt försök att använda AI känns väldigt representativt för var AI befinner sig 2025.

Dagens allmänt tillgängliga AI verkar befinna sig kompetensmässigt på samma nivå som en praktikant med ovanligt gott självförtroende och munläder. Rätt använd kan den avlasta dig, men det är viktigt att inte förtrollas av munlädret och blanda ihop de egenskaperna med ämneskompetens och erfarenhet.

Det är viktigt att ge praktikanten (AIn) uppgifter på “praktikantnivå” samt en erfaren mentor. Det funkar inte att starta upp ett företag baserat på en enda billig och vältalig praktikant och tro att den ska leverera ett värde motsvarande en senior person.

2 gillningar