Hade ingen aning om vilken bil jag skulle köpa, så jag byggde en gratis AI-tjänst för att hjälpa till. Söker feedback!

Förlåt, men när jag läser detta får jag en känsla av att du inte kan ha köpt många bilar i ditt liv eller inte haft några större krav på den eller de bilar du köpt.

Finns många personer som har vissa simpla krav som är helt avgörande för om de ska köpa eller inte. Har en bekant som endast köper bilen om den har FÄRGEN han vill ha, utöver att alla andra faktorer också ska stämma in.

Alla vill till exempel inte eftermontera dragkrok och bilen de köper måste ha dragkrok… Det blir en helt avgörande faktor.

Lite konstiga formuleringar såsom hämta gratis rapport och sedan kostar rapporten 99kr, vilket är ett ganska högt pris.
Inget kreditkort krävs är också en konstig rad då det oftast syns på amerikanska sidor och inte helt sant.

Även 100% säker betalning av Stripe, vem kan garantera 100%?

Man får lite scam-känsla över sidan generellt

Tror du missförstod här. Jag fattar 100% vad du menar med att det finns hårda krav och att det är en deal-breaker.

Sidan är i beta, eller alfa snarare, och det är relativt enkelt att filtrera Blocket-annonser på hårda värden som jag beskrev. Jag kan be AI:n spotta ut maxpris, och sen använda maxpris i filtreringen. Mjuka värden så som “Dragkrok” måste översättas från AI:ns språk till Blockets språk, vilket är mycket svårare än vad man kan tänka sig.

Det är görbart så klart, och något jag har på min TODO.

1 gillning

Den verkar ha lite problem med önskemål om färg på bilen (det kanske är svårt?). Inkluderat i mina önskemål var att bilen skulle vara blå. Jag fick förslag på en hög röda bilar (faktiskt var samtliga förslag röda) - när jag manuellt sökte på samma bilmodeller på Blocket fanns de även i blått, men dem fick jag inte som länkförslag.

Tack för feedback. Systemet tar nu hänsyn till:

• Färg
  • Växellåda
  • Drivhjul
  • Diverse vanlig utrustning som dragkrok

Har också slipat lite på AI:ns förståelse av sin roll och hur den tar fram rekommendationer.

Jag måste bara fråga, om det inte är reklam du gör just nu, utan ärligt vill ha feedback så varför ska man behöva betala några som helst pengar för att se alla resultat?

Jag menar du säger själv att detta är en alfa-version och inte ens en beta-version. Varför skulle någon vilja betala 99 kr för en engångssökning som troligtvis är fel utifrån det man söker efter? Så nästa sökning kostar också 99 kr? Helt sjukt i mina ögon. Tror ärligt du hade fått fler användare om du gjort att man får typ 10 sökningar gratis för att testa på och sedan kostar varje sökning typ 19 kr eller något. Finns väldigt få som kommer välja att betala 99 kr för en chansning.

Men, helt ärligt. Vill du få riktig feedback så stäng av dom där gråade alternativen iaf tills du är i en beta-version för du kommer garanterat tappa användare om dom faktiskt betalar 99 kr och får dåliga alternativ eller helt fel alternativ. Hur fungerar förresten garantin när man betalar? Jag menar som flera testat har ju blivit totalt fel, får man då tillbaka pengarna? Jag hade då blivit rejält missnöjd om jag sökt på en viss grej och fått fel bilar utifrån det. Vad har jag då betalt för?

Nej. Tills du är i Beta (eller faktiskt nära lansering) så hade jag absolut inte tagit betalt. Du får fler användare, du får fler folk som kan ge feedback och du får bättre feedback. De som i framtiden kommer använda detta är troligtvis folk som vågar prova på när det varit gratis, ingen annan kommer som sagt betala 99 kr för en total chansning som kanske är rätt utifrån deras text.

1 gillning

Du har helt rätt. Jag kommer öppna upp sidan nu och göra den helt gratis och fokusera 100% på att samla in feedback istället.

Jag tror det finns potential i tjänsten, men baserat på er feedback så finns det mycket som behöver slipas på för att det ska vara en tjänst som är värd att betala för!

3 gillningar

Det hade varit bra om man kan redigera prompten, snarare än börja om från början igen.

När man väljer biltyp, hade det varit önskvärt att kunna välja ett par olika typer, snarare än 1 alt “alla”.

Vad menar du med att ändra? Det är väl samma sak som att göra en ny rapport med en annan prompt?

Flerval för biltyp kommer jag fixa!

Om jag har skrivit “[massa text] med bra benutrymme [massa text]” och jag utifrån genererade svar inser att jag hade behövt speca att det skulle vara bra benutrymme i baksätet, så är det enklare att slippa skriva om prompten, utan bara kunna justera i texten jag redan skrivit.

Nu när du har ändrat upplägget så kunde jag läsa hela rapporten. Jag fick göra om prompten från minnet och det blev inte samma. Jag skrev “jag vill ha en elbil med stort och högt lastutrymme som t ex Volkswagen idBuzz. Den behöver inte rymma 7 personer , 5 räcker, men lastutrymmet måste vara stort” Jag valde familjebuss som biltyp. Max 540 000 kr.
Jag fick tillbaka idBuzz (jo inte helt oväntat), Maxus Euniq 5, Citroen eBerlingo, Opel Combo-e Life och Toyota ProAce City Verso. Inte fel modeller, men de exempel som kom upp för flera av modellerna var skåpversionen med max 3 sittplatser. Detta för både idBuzz och Stellantisbilarna. De utan baksäte borde inte ha varit med…
Maxus var dock ett sådant förslag som jag inte hade tänkt på själv (även om jag kände till den).
Men du får nog jobba på att få lite mer traditionell beslutslogik i urvalet.