Ăr förĂ€ldraledig just nu, men innan dess var vi ofrivilligt barnlösa i ca ett decennium. Lite kopplat till ekonomin sĂ„ Ă€r det en rejĂ€l utgift att skaffa ungar pĂ„ lab, vilket innebĂ€r att barn i vissa fall blir en klassfrĂ„ga.
Personligen Àr detta det bÀsta som hÀnt mig, men det Àr naturligtvis kopplat till vÄr vÀntan.
För övrigt har barn förbÀttrat vÄr ekonomiska situation dÄ vi Àr mer strukturerade nu. Att vara dinkar Àr kul ett tag, men till sist flyter resorna, middagarna och konsumtionen ihop. Alla dessa bilder pÄ djunglar, strÀnder och Eiffeltornet ligger kvar i telefonen, men man har ingen att dela dem med (förutom frun som har samma bilder). à terigen min personliga reflektion nÀr barn inte Àr en sjÀlvklarhet.
Intressant att lĂ€sa ditt inlĂ€gg @Linus13. Jag kĂ€nner inte sĂ„ starkt, men Ă„ andra sidan var jag ute och reste i vĂ€rlden nĂ€r jag var 23. Jag kan ocksĂ„ klaga ibland och det gĂ„r inte alls hem hos frun, man ska njuta av varje fas i livet, helt rĂ€tt, men svĂ„rt i praktikenâŠ
Du kommer skörda frukterna nÀr du Àr en frÀschare morfar/farfar, samt piggare överlag nÀr ungarna Àr tonÄringar. Jag kÀnner mig markant gubbigare i kropp och stinne nu Àn för bara nÄgra Är sedan, det Àr vÀl nÄgot man fÄr kÀmpa emot sÄ gott de gÄr.
Vi fick vÄrt första nÀr jag var 29 (efter lite motgÄngar i ett par Är). Vi fick vÄrt andra i Är (nu Àr vi 34 Är gamla). 2 barn rÀcker fint sÄ vasektomi Àr nu inbokad
Ja, jag har möjligen tolkat in mer Àn du menat. Tycker det Àr svÄrt med sÄnadÀr smileys och text ibland - lÀtt att tolka in förlöjligande. I min vÀrld hade ett genuint intresse i frÄgan genererat andra frÄgor Àn om personen i frÄga har en partner.
âIntressant. Vilka resonemang ligger till grund för att du valt att göra det?â
Men vi slÀpper det, eftersom din intention Àr positiv finns det ingen mening att argumentera det i lÄngbÀnk! Jag lÀmnar det till vederbörande att ta Àmnet vidare
Jag har en steriliserad partner, och det Ă€r drömskt för mig som inte vill ha barn. Hon berĂ€ttade det för mig direkt (innan vi ens kyssts), men hade inte förvĂ€ntat sig att det skulle vara en âselling pointâ, haha!
Ja, men sÄklart att det Àr en klen tröst, nÀr man aldrig fÄr sova osv. Sömnbristen var nog det vÀrsta, enligt mig. Den gjorde ju sÄ man blev dÄligt rustad för att ta hand om resten, sÄ att sÀga
Ăr man sĂ€ker pĂ„ att man inte vill ha barn sĂ„ Ă€r det onödigt att förgifta kroppen med hormoner, eller krĂ„ngla med kopparspiral (som Ă€ven gör att man blöder mer och har mer ont vid mens)
Skulle aldrig ljuga för en partner om var jag stÄr i barnfrÄgan
Jag tÀnker att det verkar vara mÄnga hÀr pÄ RT som Àr vÀldigt miljömedvetna, och att sÀtta barn till vÀrlden lÀr vara en av de mest miljöpÄverkande saker man kan göra, sÄ med den logiken förvÀntar jag mig kanske fÀrre barn Àn Sverige snittet.
Vi har inga barn, dock inte av miljöskÀl utan av en massa andra orsaker
Det Àr möjligt, men hjÀlp mig att förstÄ: vad ska vi med planeten till utan invÄnare?
Eller Àr det Äterigen lilla Sverige som ska rÀdda vÀrlden? SÄ ska vi utplÄna oss sjÀlva för att kunna sÀga att vi har minsann dragit vÄrt strÄ till stacken?
Jag tror dem flesta andra lÀnder bryr sig inte hÀlften om jag fÄr raljera lite.
Det Ă€r bara ett kallt konstaterande att befolkningsminskning a la Japan och mĂ„nga lĂ€nder i gamla Ăsteuropa kanske underlĂ€ttar att minska miljöpĂ„verkan. Se lĂ€nder med de högsta befolkningsminskningarna tex hĂ€r: Countries with the highest population decline rate 2021 | Statista
Det Àr sÄklart inte lilla Sverige som pÄverkar rmycket, Àven om vi i nulÀget har 1+% om Äret i befolkningstillvÀxt, samma som globalt.
Sen behöver ju inte alternativet till en konstant ökande befolkning vara noll population
Det var bara en tanke kring barn och RT forumsbesökare kopplat till den starka miljömedvetenhet som verkar vara hÀr. Men visst, att framtiden dvs. barn skulle vara en miljöbelastning kan sÄklart vara provocerande tanke.
Det var ganska kÀnslosamt att lÀsa dina kommentarer. Jag har med haft det svÄrt att knyta an till mina barn, i alla fall i spÀdbarnsÄldern. Men nu nÀr min Àlsta strax Àr 3 sÄ Àr vi inte bara far och son utan bÀsta vÀnner. Skitlajbans att Äka 4hjuling med honom pÄ grusvÀgarna i byggen
Mitt tips Àr att hitta nÄgot genensamt intresse, Àven smÄ barn klarar det mesta. à ka alpint? No problem, pÄ med pjÀxor och skidor och Äk. à ka 4hjuling? De klarar en 2 Äring galant med lite övning av vart bromsen sitter. Planerar att innan han Àr 12 sÄ ska han Äka bredstÀll med BMW:n pÄ vinterisen.
Vet inte hur jag hade orkat mig igenom de första Ären utan min starka sambo som dessutom led av förlossningsdepression.
Inga barn hĂ€r. Har aldrig varit sĂ€ker pĂ„ att jag skulle ha âklarat av det mentaltâ sĂ„ jag har inte ens vĂ„gat prova, det gĂ„r ju inte heller att Ă„ngra sig eller gĂ„r det?
Min instĂ€llning kan bero pĂ„ att jag blev bortadopterad för att jag ârĂ„kat bli tillâ. Har haft ett bra liv Ă€ndĂ„ sĂ„ det Ă€r ingen klagan. Man fĂ„r byta man ett par gĂ„nger för att parera de barnlĂ€ngtande mĂ€nnen men till slut Ă€r man sĂ„ gammal att de jĂ€mnĂ„riga mĂ€nnen inte Ă€r intresserade av barn.
Finns en risk att de som sjÀlvmant avstÄr barn kanske Ängrar sig nÀr de Àr gamla, kul o fira jul o nyÄr helt sjÀlv nÀr du Àr gammal, sedan bo flera Är pÄ nÄgot Àldreboende dÀr personal inte bryr sig?
Begravning utan besökare osv.
Deras livsstil kanske Ă€r âDie Young leave a Good looking corpseâ iofs kanske nĂ„got jag missat.
För egen del tycker jag att julafton och nyÄr blir roligare med andra vuxna Àn med skrikande barn, och jag misstÀnker att det kommer att bli lika kul pÄ Älderdomshemmet om 50 Är. Sedan Àr ju mÄnga av oss hÀr pÄ forumet just för att se till att vi har rÄd med champagnen pÄ vÄr 90Ärsdag, sÄ att sÀga.
Jag vet inte heller hur du planerar att vara med pÄ din begravning, men sjÀlv hade jag tÀnkt nÀrvara i form av ett ruttnande lik eller en hög med aska. Förvisso Àr framtiden oviss, men jag Àr 99.9% sÀker pÄ att jag inte kommer vara i ett skick under min begravning dÀr jag nÀmnvÀrt bemödar mig om vilka eller hur mÄnga som nÀrvarar.
Jag har i och för sig tÀnkt lÀgga undan pengar för att se till att min begravning blir en fest, snarare Àn nÄgon trÄkig historia dit folk kommer för att grÄta en skvÀtt, Àta en bit torr sockerkaka och sedan gÄ hem och vÀnta pÄ sin egen död, vilket jag hör skall vara normen för mÄnga. Men vi gör alla vÄra egna val.
Men jag undrar om inte mÄnga som nÀmner klimatskÀl till att inte skaffa barn snarare menar att de inte vill sÀtta barn till vÀrlden nÀr vÀrlden riskerar att bli en plÄgsam plats att leva pÄ.