Ă
, det gör verkligen ont nÀr jag tÀnker mig in i er situation. Jag ska hÄlla tummarna för er lilla skrutt ![]()
Jag menade att jag tror mÄnga tÀnker pÄ sina potentiella barn i första hand- att inte vilja utsÀtta dem för att finnas i klimatkrisens vÀrld.
KĂ€nner igen mig i din beskrivning. Jag var helt nöjd med första barnet, men av olika anledningar blev det ett barn till, och det var vĂ€l hĂ€r jag kĂ€nde att det blev vĂ€ldigt âmotigtâ. Jag tappade liksom kontrollen över livet, det blev âför mycket barnâ, för lite Ă„terhĂ€mtning. Balansen rubbades och jag mĂ„dde dĂ„ligt av det. Jag har aldrig varit en sĂ„n som gillat gĂ„ pĂ„ krogen, festat etc, dĂ€remot har jag alltid sett till att prioritera mig sjĂ€lv om jag kĂ€nt mig stressad, haft mycket pĂ„ jobbet etc. Barnen kan man inte komma undan, oavsett hus pissigt man mĂ„r efter 10 timmar pĂ„ jobbet med problemlösning. Innan hade jag antagligen bara slĂ€ngt mig i soffan eller gĂ„tt ut i skogen 3 timmar för att Ă„terhĂ€mta mig, nu fĂ„r man âĂ„terhĂ€mta sigâ till en massa skrik vid matbordet, skrik vid tandborstningen, skrik och gnĂ€ll vid nattningen osv osv. Denna totala brist pĂ„ Ă„terhĂ€mtning har sakta men sĂ€kert brutit ner mig, jag kĂ€nner mig som ett Ă„teruppladdningsbart batteri som har nĂ„tt slutet av sin livslĂ€ngd, det gĂ„r inte att ladda upp speciellt mycket mer. Vete f-n vad man kan göra Ă„t det, jag ska gĂ„ ner till 80% nu till hösten, min fru tar vĂ€ldigt mycket av sysslor hĂ€r hemma och barnen, men trots det Ă€r det svĂ„rt att hitta den dĂ€r âgnistanâ. Har snackat med kommunens psykologer vid ett antal tillfĂ€llen, men kĂ€nner att de Ă€r ganska dĂ„liga pĂ„ sĂ„nt hĂ€r.
De pÄ jobbet som har Àldre barn har peppat mig och sagt att det blir bÀttre nÀr barnen blir större, dÄ klarar de sig mycket mera pÄ egen hand. Sen tycker jag det Àr svÄrt över lag att prata om sÄnt hÀr med folk för man ska ju alltid vara den perfekta förÀldern, glad, pigg, redo i ur och skur, och samtidigt jobba heltid etc. Att sÀga att man tycker det Àr jobbigt att vara smÄbarnsförÀlder, det Àr mÄnga som har svÄrt att höra det, men det mÄste man ha rÀtt att tycka ibland nÀr ens egen ork och energi inte rÀcker till. Man Àlskar givetvis sina barn, men jag kan Àrligt sÀga att jag inte var beredd pÄ hur jag skulle pÄverkas mentalt nÀr vi fick nummer tvÄ, och den lilla tid för egentid och ÄterhÀmtning som fanns innan helt plötsligt försvann helt och hÄllet.
Man fÄr kÀmpa pÄ och stÀndigt söka nya vÀgar och lösningar!
/H
Ett litet tips i all vÀlmening: testa en privatpraktiserande psykolog om du har möjlighet, gÀrna en som ocksÄ har psykoterapeututbildning. De har med stor sannolikhet mer att erbjuda.
Ja det Ă€r tufft, fan inte ens nĂ€r man Ă€r febersjuk fĂ„r man vila egentligen. Undra hur mĂ„nga par som gĂ„r isĂ€r under den tidsperioden egentligenâŠ
Mamma, pappa, fem barn alla krÀksjuka⊠dÄ fÄr man kÀnna man lever!
âFörsök att inte spy pĂ„ tapeterna Ă„tminstone!â
Ett förslag i all vÀlmening,
IstÀllet för att gÄ mer till 80% testa köpa nÄgra timmar barnpassning per vecka och anvÀnd tiden för ÄterhÀmtning?
Barnpassning ingÄr i rutavdrag sÄ kostar inte jÀttemycket.
Edit, under 250 kr/timmen om man ska tro lÀnken,
Det beror lite pĂ„. Vi har âbaraâ tvĂ„ barn men betydligt mer att stĂ„ i nu Ă€n nĂ€r barnen var smĂ„. Aktivitet till höger och vĂ€nster. Ăldsta grabben spelar ishockey och innebandy. Han har totalt 10 matcher/ trĂ€ningar totalt nĂ€sta vecka 
Haha ja, jag minns den vÀrsta dagen i mitt liv. Fick hÀmta bÄda barnen pÄ dagis, dom började spy redan i bilen. Stora grabben löste spyandet sjÀlv sen i sin sÀng, han spydde i en plastbunke. Men lilla grabben spydde ju bara rakt ut i sin spjÀlsÀng i sömnen, sÀkert 10 gÄnger under dagen. SÄ det var bara ta upp honom och in i duschen, lÀgga handukar i sÀngen som han fick spy pÄ och upprepa hela dagen. Till slut tog handukarna slut. Fyfan vilken misÀr det var. Och pÄ kvÀllen nÀr barnen vÀl slutade spy sÄ var det sÄklart min tur att börja. Minns dessutom att jag svimmade i badrummet till följd av magsjukan och skrapade upp halsen mot nÄgonting, vet inte vad, sÄ fick bandagera hela halsen. NÄ fyfan, fÄr Ängest bara jag tÀnker pÄ det dygnet.
NĂ€r jag var liten, sĂ„ var dom flesta mammor i omrĂ„det jag bodde i hemmafruar. Trots detta anvĂ€ndes barnvakter flitigt av dom som inte hade egna barnflickor. Ăven hemmafruarna (som min mamma var) behövde avlastning emellanĂ„t. Till oss kom emellanĂ„t nĂ„gon av vĂ„ra grannars lite Ă€ldre flickor (yngre tonĂ„ren) och var barnvakt Ă„t mig och min bror (mot en peng och fri tillgĂ„ng till kylskĂ„pet och en pĂ„se godis). Detta gjorde att vĂ„ra förĂ€ldrar kunde gĂ„ pĂ„ teater, umgĂ„s med vĂ€nner och dansa m.m. Ăr grannens lite Ă€ldre barn nĂ„got som ni kan anvĂ€nda som barnvakter nĂ„gon gĂ„ng? Fast idag kanske man inte gör sĂ„ lĂ€ngre?
Du ser, vilka tragedier man faktiskt kan skratta Ät sÄ hÀr efterÄt, eller? 
Inga barn för mig. Jag föredrar husdjur. Har aldrig varit pÄ hormonell preventivmedel och övervÀgde sterilisering, men upptÀckte en appbaserad metod för tre Är sedan som har varit perfekt för mig.
Hade ju hellre gjort nÄgot kul eller nyttigt den dagen 
Ser ingen skillnad mot en lumparhistoria.
Man gör tyvÀrr inte sÄ lÀngre.
Hela samhÀllet har blivit mer egoistisk och samarbeten som förr fanns inom samhÀllet sker inte pÄ samma sÀtt lÀngre. Man betalar ellre för att fÄ sysslorna utförda dÀrav rÄdet att hyra barnpassning.
Jag brukar se Leos lekland som 3 timmar lĂ„gintensiv trĂ€nning, Iaf jag blir fruktansvĂ€rt trött av att klĂ€ttra upp för klĂ€tterstĂ€llningen och sen Ă„ka ner pĂ„ rutschkanan under 3 timmar i strĂ€ckâŠ
Skillnaden Àr ju valmöjligheten, det Àr ju den vi diskuterar
Jag Àr tvÄ meter lÄng sÄ leos lekland brukar sluta med ryggont för min del 
Har aldrig ens tĂ€nkt tanken att köpa barnpassningâŠ
KÀnner ingen som gör det heller. Ska absolut kolla upp detta.
Dock kommer jag nog ÀndÄ jobba 80%, det Àr ett första steg mot att gÄ ner Ànnu mer i arbetstid sÄ smÄningom.
/H
Hmm, ja de vi kÀnner sÀger att det blir enklare, och vÄr stora tjej klarar mycket sjÀlv, men det Àr ett annat typ av engagemang som jag har mycket lÀttare att klara av, det Àr nog bara de hÀr smÄbarnssysslorna jag Àr vÀldigt less pÄ för tillfÀllet⊠
Dock har vi sagt att vi ska försöka begrÀnsa antalet aktiviteter till max 1/barn och vecka. Det beror sÄklart pÄ vad de Àr intresserade av, men vÄr Àldre fÄr man tvinga ivÀg, hon Àr en sÄn som gillar sitta hemma och rita, pyssla o sÄnt.
/H
@janbolmeson brukar prata om nyttan de fÄr frÄn att hyra en au-pair för barnpassning i podden. Som jag förstÄr det anvÀnder de den extra egentiden som vuxentid.