Samma här. Jag har aldrig kopplat lön till varken avkastning eller utgifter (förutsatt att lönen varit högre än utgifterna, vilket den alltid varit). Kommer därför inte planera för “The Switch”.
Exakt så. Mina pengar avkastar inte den nettolön jag hade när jag slutade, men den största ”utgiften” jag hade tidigare var sparande. Den posten är ju bortblåst nu. ![]()
Jepp, dit har jag kommit sedan förra året. Kör 4% av kapitalet som en aktieutdelning enligt 5:25. Rullat igång TJP januari 2025 ovanpå det samt en del eget kapital som rullar 80% i olika indexfonder och 20% utdelningsaktier som ger drygt 120 utdelningar per år så att jag får lite nytt kapital månadsvis att rulla runt.
Ja, ser jag på mig som en egen löntagare (min inkomst av anställning) så tjänar jag under min kapitalinkomst. Det som kändes ännu bättre var dock vårt byte av skattehemvist. “Minskningen” i skatt på hushållets inkomster överstiger också min egen inkomst (före skatt).
Det blev en x3+ utväxling på cashflow som har gjort tidig FIRE möjligt för oss. ![]()
Kan du utveckla det? Skattehemvist som byte av land eller du menar från inkomst av tjänst till kapital?
![]()
![]()
Precis. Vi fick en extra förälder (inkomstmässigt iaf) pga det. Det vi tyvärr skulle behöva är en extra förälder tidsmässigt också, men det blir svårare… ![]()
Finansiell PLÄP är alltså när avkastningen når längre än inkomsterna? ![]()
Skämt åsido så har jag faktiskt en tabell för den jämförelsen i mitt spreadsheet med statistik för varje år, och har hamnat strax över min årsinkomst ett par bra börsår, men året efter första “switchen” slutade det på minus så det är inget som liksom slår över för gott, mer nåt som kan hända då och då.
Jag tar det inte särskilt seriöst, just eftersom det är så beroende av börshumöret under året, men det är ju alltid kul att se pengarna jobba på egen hand ![]()