Har du varit med om en värdeminskning av portföljen på en miljon eller mer på börsen?

Ja, det behövs en uppföjningstråd till Alla tjänar inte 45 000kr i månaden… :
“Alla har inte en miljon att förlora…” :smiley:

9 gillningar

Haft värdeminskning över en halvmiljon om man ser till privatsparande.
Definitivt över miljonen om man räknar in tjänstepension jag själv styr över.

It kraschen tappade jag 80-100% av det mesta jag hade då jag hade en del i enstaka bolag.

Sen blev tappet i kronor mycket högre under finanskrisen men lägre i procent.

Corona krisen var inte lika stor privat, men ihop med pensioner så blev det över miljonen.

Men största förlusten jag haft har egentligen varit pengar jag haft utanför börsen pga av alla krascher jag gått igenom.

Februari 2020. Min sambo och hennes syskon hade sålt en ärvd fastighet och såg mot mig för investeringsråd.

Jag skickade dom hit, lattjade med ränta på ränta och pratade om böcker och time in the market…

Dom gick in med ca 1,5-2,5 miljoner vardera. Och sen var det några spännande veckor som följde. Hade mycket mer känslor kopplade till deras förlust än mina egna inte oansenliga pengar. Alla hade is i magen och tur är väl det.

Nackdelen är väl att vi alla ”lärt oss” att börsen hämtar dig igen efter tre månader.

10 gillningar

Lätt att säga, men jobbigt när det händer.

Säg att jag har två miljoner i bolån och fyra miljoner på börsen.
Ett tapp på 25% är en mille.
Den millen kunde sänkt mitt lån till hälften.
Om tappet på börsen blir 50% så är det ett belopp som kunde gjort mig skuldfri …

Ingår tjänstepension i frågeställningen?

Wow vilket story, skönt att höra att det “slutade” väl… Men jag är också orolig för att folk förväntar sig att allting går snabbt ner och lika snabbt upp, ser inte många som skulle klara av att hantera en sidledsbörs ala Japan i ett par år (eller kanske 30 om det vill sig illa)… Tror folk hade gått låååååååångt ut på riskskalan då och bränt sig fullständigt…

3 gillningar

Ja när bottnen gick ut i Mars 2020 backade portföljen med ca 1,2 (ca 20%) mille under några veckor, då var man lite knäsvag. Sen gick ju börsen upp igen ganska kvickt…

Har inte sålt av något med en mille i förlust, om det var detta frågan avsåg?

/H

2 gillningar

Nae var inte realiserad förlust jag menade, var känslan av att portföljen backar en miljon i värde jag var ute efter.

1 gillning

Intressant fråga. Men det är inte så farligt som man kan tro att gå en miljon back – missförstå mig rätt, det är alltså hemskt, men procenten är viktigare. 20% back är ungefär lika jobbigt oavsett om man har 500k eller 50m, vill jag mena.

En annan sådan stolpe man kan tänka på är årsinkomst. Säg att jag har 500k i årsinkomst, och jag förlorar det på en dålig börsmånad.
Då känns det mer konkret: jag har slitit och jobbat i ett helt år, för att förlora samma slant så snabbt.
Detta är alltså ett feltänk som inte håller många steg när man kollar på det logiskt, men det kan ändå psykiskt jobbigt.

3 gillningar

Yes, så är det såklart. Är ju såklart stor skillnad om Stefan Persson tappar en mille jämfört med om en medelsvensson tappar samma och stora delar av sitt pensionssparande tex.

Fast det är ju egentligen värre än så. 500k i inkomst innebär inte att du kan spara undan 500k per år. Med en sparkvot på 25% på nettolönen så är det typ fem års sparande. (Obs ingen hänsyn taget till investering, endast sparande).

Mentalt blir det då att man tappat fem års besparingar på en månad. Det är jobbigt.

3 gillningar

Absolut, så är det defacto.

Det jag tänkte var att man kan jämföra med att ha arbetat noll. Har man då 3 000 000 sparat och har samma utgifter så hamnar man på 2 600 000 innan avkastning/krasch.
Jag kanske bara komplicerar. Min poäng är att det jag tycker är jobbigt i känslan är “jag hade lika gärna kunnat låta bli att arbeta hela året”.

Är väl som flera andra svarat, man har legat back men inte sålt och då ej förlorat något, bara varit back på “pappret”.

1 gillning

En klassiker som även gäller aktiemarknaden :wink:

2 gillningar

Jag tycker att begreppet “förlora” känns slarvigt använt här. Om man investerat 2 mkr, åker på en rejäl nedgång på 50% och i det läget tvingas realisera förlusten - då har man förlorat 1 mkr. Det är förstås illa och det finns säkert de som gjort sådana erfarenheter. Jag skulle dock bli förvånad om någon här på forumet har gjort det, men jag kan förstås ha fel.

Att man har en viss summa i sparande och sedan har fluktuationer där det går upp X% och sedan ner Y% är ju inte alls samma sak som att man förlorat något. Jag utgår nu från att det inte handlar om att något företag konkat eller några finansiellla produkter som helt tappat sitt värde av annan anledning. Om ens sparande är stort så blir ju även en mindre nedgång värd mycket i kronor. Så länge man sitter still i båten så har man ju inte förlorat något. Att man sedan hade kunnat ha en bättre långsiktig avkastning om man köpt de aktuella tillgångarna till det nya lägre priset är sant, men det är en helt annan fråga.

4 gillningar

Skrev lite högre upp

1 gillning

Om du har 10 mkr i sparande så blir ju en 10% nedgång 1 mkr i “förlust”. 10%-iga nedgångar får ändå anses vara något högst normalt.

Sant, men tror inte gemene man på detta forumet har 10 miljoner investerat på börsen tbh

?
Stonks only go up.

5 gillningar

“Gemene man” har det inte men det är samtidigt en hel del på forumet som sysslar med IT med egna företag har ju sammanlagda inkomster på normal vd-nivå. Då har man sparande som är betydligt större än de 10-15 tkr som t.ex. jag själv just nu kan spara per månad. På ett mer allmänt plan är det förstås inte dåligt alls men allt är ju relativt.