Har du varit med om en värdeminskning av portföljen på en miljon eller mer på börsen?

Om vi pratar värdenedgång så inte riktigt men nästan.

Det kändes inte så kul men eftersom jag ställde in mig på att återhämtningen skulle ta omkring två men istället gick på sex månader förbyttes känslan snabbt. Utan dundertoppen i Tesla strax innan coronacrashen hade returen bara tagit fyra månader.

Att börsen smäller ibland tillhör spelet och det jag lärt mig är att inte talla för mycket på krediten i goda tider.

1 gillning

“snart” … … …

5 gillningar

Det ökar, har gått från 4% och är nu uppe i 10%. Vi får se vad det slutar på, kanske är fler än vad vi tror

1 gillning

Ja, det drar ihop sig till oväder.

Sorry om jag jinxade :slight_smile:

1 gillning

Jadå flera gånger tillfälligt men också inom samma år återhämtat det dubbla. Procentuellt sett har det inte varit så stora tapp.

Nä, ingen så stor värdeminskning i ett svep. Men jag ser mycket allvarligt på nedgångar och betraktar dem som ett personligt tillkortakommande men samtidigt en sporre till att förbättra processen. Jag tror inte att stora nedgångar är oundvikliga. De är mitt eget fel.

Du låter lite väl hård mot dig själv tycker jag :slight_smile: Behöver ju nödvändigtvis inte bara varit beslutsprocessens som lett till en värdeminskning, du kan ju haft otur också?

2 gillningar

Jag håller delvis med @nhb här. Får man stora tapp så kan man visserligen ha haft otur men man kanske också inte var tillräckligt aktiv eller inte diversifierade tillräckligt väl. Jag har själv varit där ibland och blivit lite för passiv och hoppats på att nedgångar varit tillfälliga och inte hoppat av så fort som jag kanske borde ha gjort om jag varit lite mer aktiv.

Hur stor andel tror du beror skicklighet respektive tur när det gäller att generera alfa på börsen?

1 gillning

Det beror ju på hur skicklig man är och vilken strategi man väljer. Jag kan bara svara för mig själv. Jag tror det beror på bägge men har svårt att kvantifiera det, jag skulle hävda att det är mer eller mindre omöjligt att reda ut vad som är vad. Är man aktiv och diversifierar väl bör man kunna vinna över oturen utan att vara beroende av tur för ett bra resultat.

Jag har flera miljoner värdeminskning på min depå med “unvested” aktier från företaget jag jobbar för, men det är ju inte mycket jag kunnat göra något åt eftersom jag inte kan sälja dem förrän de har blivit “vested”.

Visst har jag otur ibland men det vet jag ju om och måste ha beredskap för. Annars har jag inte tänkt färdigt utan bara plockat de roliga bitarna när allt bara går upp.
Frågan om vad jag gör när jag har otur måste ha ett svar. Jag kan inte stillasittande bara se på medan det pågår. Det vore som att ta på mig en offerroll och det ligger inte riktigt för mig.

Nä, jag är inte hård mot mig själv :slight_smile: utan kanske bara målinriktad.

1 gillning