I och med att det är kommunikationen som är problemet så tycker jag att ni gemensamt och icke-konfrontativt skall sätta er ned och diskutera hur ni praktiskt ska lösa problemen genom att bygga system som fungerar.
Gemensamt konto
Ni verkar ha kommit överens om att betala 50-50 på gemensamma utgifter. Det enklaste sättet att hantera detta borde vara ett gemensamt konto där ni sätter upp en stående överföring från lönekontot varje månad. Summan skall vara lika stor för båda och täcka de genomsnittliga gemensamma utgifterna och gärna mera därtill. Blir det överskott så kan ni sätta upp dessa på ett gemensamt sparande som kan gå till större gemensamma utgifter såsom ny bil, bostad, dyra semesterresor etc. Överlag så är det rimligt att majoriteten av era inkomster går till det gemensamma.
Kom också överens om vilka utgifter som är gemensamma och vilka som inte är det. Det kan finnas en hel del gränsfall såsom tandläkarräkningar eller om du eller sambon går på restaurang med barnen. Diskutera allt det här och skriv ned det. Ta fram exempel. Kom också överens om vilka övriga principer som ska gälla. Är det t.ex. OK att du eller sambon köper en ny jacka till ett av barnen för 1500 kr utan att diskutera före? Titta igenom ett hundratal gamla utgifter för att se hur de skulle ha klassificerats. Gemensamma och självklara, gemensamma men som borde ha diskuterats eller rent privata.
Jag föreslår att du byter bank till samma bank som sambons bank, det är en eftergift som inte kostar dig några pengar.
En alternativ lösning skulle också kunna vara att hela lönen går in på ett gemensamt konto, och att ni sedan tar ut en “fickpeng” som går till era egna personliga utgifter som inte är gemensamma. Exempelvis kläder, egna nöjen där sambon inte är med, roliga prylar man vill ha själv etc. Då får ni båda exakt samma levnadsstandard.
Skuld/sparande
Du har betalt ett större andel av gemensamma utgifter under lång tid, och sambon har byggt upp ett sparkapital under lång tid som denne inte vill förlora. En tänkbar lösning på de problemet är att ni börjar med att år igenom hur utgifterna faktiskt har sett ut och hur mycket större andel du betalat. Det är icke-konfrontativt och bara klargör hur det har sett ut. Jag föreslår att ni gör detta tillsammans även om du “vet” svaret. Det ligger i ett stort värde i att sambon får upptäcka detta.
En tänkbar och rimlig väg framåt är att du nu under ett antal år också får samma möjlighet att bygga upp ett eget sparkapital precis som sambon har fått. Säg att du betalt 60000 kr mer än sambon under 4 år per år. Då kanske det är rimligt att sambon under de kommande 4 åren betalar 5000 till det gemensamma kontot varje månad så att du också får chansen att bygga upp ett sparkapital.
Varför har ni inte rättat detta tidigare? Här är skulden gemensam. Ni har inte klarat av att kommunicera med varandra på ett produktivt sätt. I en ideal värld hade det såklart varit enkelt men ni är båda människor med allt vad det innebär och det här har ni inte fått att funka. Det är också så att majoriteten av alla äktenskapsproblem verkar handla om pengar, så ni är ungefär som alla andra.
Separation/röda flaggor
I tråden ovan så har frågan om separation lyfts. Ut ekonomiskt perspektiv så avråder jag starkt. Att ha varsin bostad och varsin bil kommer att kosta er minst 10000 kr/mån var i ökade utgifter. Separation är en grov ekonomisk förlustaffär och mycket sämre än nuläget. Prata igenom problemet ni har, och försök bygga system och komma överens om principer som löser de största bristerna och acceptera att det inte kommer att bli perfekt.
En vettig väg framåt skulle också kunna vara att ni båda ser vad man kan göra för att öka sina inkomster. Byta jobb? Starta företag? Ett väldigt behagligt sätt att lösa problemet med för stora utgifter är att istället öka inkomsterna. Dra igång en tråd här om hur du kan öka inkomsterna så kan du säkert få en massa bra och konkreta tips.
I övrigt så tänker jag att ni verkar ha en del andra problem som leder till uppslitande bråk som du inte orkar med, och därför ger dig. Jag tror inte den situationen är bra, ni kanske behöver hjälp med att kommunicera. Försök läsa på om ämnet, och försök också själv att hitta metoder för att prata om era motsättningar och oenigheter utan att det blir anklagande eller konfrontativt. Du kanske har en “besvärlig” partner eller är besvärlig själv på olika sätt? Jag får det intrycket i tråden. Du skriver t.ex. att du är kass på planering så att det får partnern sköta. Det låter som ett problem och partnern kanske upplever att du inte tar ansvar? För vad är det som är svårt med att planera? Det finns olika system och metoder för att lösa det mesta. Om du inte har en ordentlig elektronisk kalender så kanske du kan använda en sådan och se till att skriva in alla viktiga saker i en sådan? Skaffa en todo-lista och skriv upp allt du behöver göra och sen så tittar du igenom listan varje kväll innan du går och lägger dig. Då kommer du inte att glömma eller missa saker. Har du svårt att få med alla grejor när du ska ut och resa? Men skriv en checklista på allt som ska med och använd den - då missar du inte saker. Väldigt mycket av olika upplevda personliga tillkortakommanden handlar helt enkelt om att man inte hittat rätt metoder och verktyg.
Om du inte redan gör det också - ta dig iväg till gymmet två timmar i veckan. Då får du och partnern lite egentid från varandra, och du kommer att bli snyggare och attraktivare för din partner. Träning är också positivt för ADHD och alla former av mentala åkommor.