Tack för alla svar.
Det är mycket att gå genom här, men kan klargöra litet för diskussionen.
Har bott ihop 6-7 år i en 4 olika boenden.
Senaste säkert 6 åren har jag betalat alla räkningar. Hyra, Spotify, Netflix, bredband, el, vatten osv. VI har även ett gemensamt kreditkort för gemensamma inköp t.ex. mat, restaurangbesök, gemensam inredning osv, kreditgränsen är satt till 20kkr och det taket når vi ibland - då är det jag som tar det på mitt debit eller kreditkort - för det är ju jag som skall sköta det där (vilket jag bevisligen inte gör så värst bra). Sambon har velat utöka kreditgränsen, men det där vägrar jag. Skall inte behövas.
De 60 000 jag lade upp, är för 2024. 2023 var det närmre 70 000 och 2022 runt 60 000. Övriga år har jag inte så bra koll på i nuläget, men det är väl där i krokarna kan jag tänka mig. Det är därför jag bryr mig att hitta en lösning vi båda är ok med, det är inte direkt småpengar. Det har blivit sådan här skillnad senaste åren då vi köpte bostadsrätt precis på toppen innan inflationshelvetet startade på riktigt och tror vårt lån ökade sakta upp till en 6kkr i månaden. Jag vågade inte låsa räntan, big brain moment.
Jag är “ok” med att skulden aldrig återbetalas, även om jag skulle vara ännu mer ledsen och besviken på mig själv iom situationen jag satt mig i. Men, det är inget jag inte överlever. Jag har sparpengar på runt 250 kkr, och ett bra jobb.
Angående könsdiskussionen är det totalt irrelevant för frågan.
Vi har sagt att vi delar 50/50, dels för att jag/vi tycker det är rimligt när man är två men det fungerar även bra då vi tjänar ungefär lika mycket. I annat fall är jag helt av ståndpunkten att man är ett “lag” och alla drar sitt strå till stacken - därefter delar vi lika. Gäller samma om jag hade stått för 80% av våra totala inkomster eller 20%.
Jag är i kast med att öppna konto hos Nordea, men fick dålig smak i munnen då de tar 40:- i månaden för sina tjänster. Tyvärr verkar skandia inte ha gemensamt konto, så får väl ta en bank till som kostar. Är redan kund hos SEB, som är något dyrare. Får väl göra en flytt, men jag har något inneboende hat mot Nordea så det tar emot. Får se det som att det kan vara värt pengarna att lösa den ekonomiska konflikten på.
Aja, tack igen!