Det finns flera sätt att försöka stänga en diskussion, eller förhindra ens meningsmotståndare att få framföra sina argument. Ett sätt är att vara så otrevlig att folk helt enkelt inte orkar ta diskussionen, och på det sättet döda hela grejen. Ett annat sätt är att återkommande säga saker som “den där diskussionen är stängd” eller dumförklara folk som kommer in i en lång tråd och råkar säga något som redan har nämnts tidigare.
Det finns rejält många sätt att få en ofri diskussion eller helt döda den, och det känns rimligt att folk får flagga när de tycker det händer.
Jag kan förstå om den här tråden tas bort, eller stängs – jag tror inte vi kan lösa problemet själv, och det är antagligen så att tråden egentligen är rätt oproduktiv. Jag tror snarare det behövs hårdare moderering på de andra ställen där saker hände/uttalanden gjordes som gör att vi började diskutera saken här. Den här tråden är ett symptom. Roten är i andra trådar.
Det handlar inte om att förbjuda diskussion om obekväma åsikter – det handlar om att diskutera på ett rationellt sätt utan att vara otrevliga, sätta upp halmgubbar, göra personangrepp, osv. Det är lätt att instinktivt känna att man blir tystad när någon klagar på ovanstående, men lösningen är då att ta ett steg tillbaka och titta på hur man formulerar sig, och se om man kan uttrycka samma sak på ett mer rationellt sätt.
Jag klarar inte alltid ovanstående vid verbal diskussion, tycker det är skitsvårt. Men i text går det att skriva ett utkast, ta en paus, gå och hämta kaffe, och sedan läsa vad man skrev en gång till. Så i text är det enligt mig mer görbart att inte falla i alla dumma diskussionsfällor som sabbar en konstruktiv diskussion.
För övrigt tror jag man får skärpa sig mer om man postar ofta, jämfört med om man bara postar lite då och då. Om man återkommande gör inlägg så ser folk ganska snabbt hur man beter sig, och folk börjar reagera på det. Om man bara postar lite då och då kan man komma undan med många misstag eftersom det inte är så dominant i forumet, och blir relaterat till alla andra inlägg ett ganska litet problem.
Så lösningen är kanske att ta lite mer pauser. Man pausar lite innan man trycker på sänd på inlägget för att undvika misstag, och man pausar lite från forumet ibland för att få tillbaka lite misstags-quota så man kan återkomma någon gång om ett tag och göra fler misstag 