Har vi blandat ihop "alla tycker olika" med "ingen får ifrågasätta mig" i Sverige?

Jepp! Och det är så det funkar här. Vi kan säga till/flagga, men i slutändan är det moderatorna som agerar baserat på riktlinjerna, vilka nämner bland annat detta:

1 gillning

Jag håller med om att innehåll bör man om det går försöka bemöta med motargument, så länge samtalstonen/samtalsklimatet tillåter det. Samtidigt måste man inse att flaggning till en moderator här också kan vara av typen ”det här känns inte riktigt bra, kan du ta en titt och se om du håller med, ev posta något för att lugna ner diskussionen?” Sedan är moderatorn domare.

Jag tycker inte man ska vara rädd för att flagga saker som man tror behöver tittas närmare på, även om man inte är riktigt säker. Visst våra modetorer har nog begränsat med tid, och önskar sig inte massa falsklarm, men det är nog bättre att fånga saker medan de är små, innan de hunnit växa till sig till varbölder.

Jag har själv flaggat saker ibland där jag känner att saker kanske börjar spåra ur, där det känns som att det vore bra om en moderator står redo på tårna och kan gripa in med liten åtgärd just för att jag antingen inte själv har intresse av att diskutera ämnet, eller helt enkelt inte har tid att vara aktiv just då. Tycker det måste få vara helt ok.

2 gillningar

Det är mycket som är önskvärt här i livet. Personligen rannsakar jag alltid mitt inre när jag känner att någon yttre omständighet påverkar mina känslor negativt. Att eliminera allt som skaver kan vara en lösning.

Uppmuntrar dig som tankeövning att tänka ut några helt andra alternativa tolkningar.

Jag har funderat, men tänkte att det är bättre att be om förtydligande. Vad menar du egentligen? :sweat_smile:

Du faller i samma grop igen. Jag har aldrig påstått att det du skriver ger mig några känslor överhuvudtaget. Din slutsats är helt fel igen. Vad vill du uppnå genom att tillskriva mig åsikter (jag är inte krånkt on behalf of others), roller (åsiktskorridorens väktare) eller känslor (negativa) jag inte har?

1 gillning

Ditt svar på mitt inlägg om Pelle som rullar runt i sina 500k i sedlar i Hur kan privatleasing vara så förmånligt? är iaf borta :thinking: Men eftersom jag tror gott om människor så tar jag för givet att du helt enkelt missat det, ingen big deal.

Flaggade inlägg i denna tråd. Är det bara jag som ser ironin? :man_facepalming:

3 gillningar

Nu gör du samma sak igen med konstiga och felaktiga slutsatser. Du tar min metafor om mygg och flugor jämfört med skräpmeddelanden i en tråd och drar den ur sitt sammanhang till en väldigt konstig plats om ledare och kackerlackor. Jag börjar undra vad som driver dig att skriva sånt här på forumet…? Vad har du för mål?

1 gillning

Jag har sökt igenom tråden och hittar inget av mina som saknad och kan inte för mitt liv komma på vilket meddelande det skulle ha varit. Men det är imponerande att du har sådan koll på ifall ett av mina nästan 200 meddalanden saknas.

Ja jag undrar detsamma. Som jag tolkar det har ju något gått fel i denna kommunikationen. Kanske du kan förklara/utveckla varför du flaggar inlägg utan metaforer? Oavsett anledning så anser (lilla jag) att man har ett särskilt ansvar när man börja moderera skrift samt att argumentera för varför.

Får jag ha denna åsikt?

Vem bedömer om det är skräp? Syftar bara generellt. Har ingen specifik tråd eller meddelande i åtanke.

Kan vi enas om att detta är väldigt off-topic?

Vänta, jag ska kolla… nepp, det är förbjudet. Fy skam på dig :joy:

1 gillning

Svaret på forumtrådens rubrik verkar vara: “Ja!”

1 gillning

Det var en hel massa inlägg mellan det som nu är inlägg #102 och #103 i tråden som blev raderade, bland annat det jag nämnde i mitt förra inlägg. Så nu vet du det iaf.

Baserat på hur den här tråden ser ut? Det var ett väldigt litet urval med tanke på frågan.

Så nu är ju frågan vad @janbolmeson tänker göra eller inte göra åt saken. Ska det vara okej att spamma “anmäl inlägg”-knappen när man ogillar det en meddebattör skriver (vilket vi sett exempel på här i tråden), eller behöver personer som ägnar sig åt sådant få den funktionen avstängd? Alternativt att anmälda inlägg inte dyker upp som dolda så det inte används som slagträ i debatten.

1 gillning

Det verkar rimligt att en person kan få den avstängd om moderatorn tycker att den missbrukas i för hög grad.

1 gillning

Nu tror jag du missförstår mig. Jag refererar till OT, som jag uppfattar som rörande samhället och kulturen i stort, inte RT- forumet.

1 gillning

Bara för tydlighetens skull, jag refererar inte specifikt till RT-forumet utan till samhällsdiskursen i stort - var nog otydlig där.

Personligen är jag väldigt försiktig med att flagga inlägg och tycker det ska förbehållas de allra grövsta övertrampen. Jag tror finns en risk att det går inflation i det och börjar användas som ett sätt att tysta “tråkigt” eller “otrevligt” innehåll. Obekvämt innehåll kan också vara väldigt värdefullt. Nu blir ju det här i slutändan upp till moderatorerna att avgöra, och om de fungerar väl blir flaggning som ett modus ett ickeproblem.

3 gillningar

Förstår hur du tänker, men känner att jag måste kunna lita på moderatorerna, för annars funkar inte forumet ändå. Jag flaggar hellre än gång för mycket eftersom små problem är så mycket enklare att lösa än stora. Plus att då får en visare person än jag bedöma läget.

Med det sagt kan jag bara minnas att jag flaggat ett par-tre gånger i detta forum. Som tur är är vi alla ganska civiliserade hittils :+1:

1 gillning

Men frågan är var gränsen går när man ska flagga? Är det om någon uppenbart ljuger om en annan forummedlem? Är det om någon medvetet misstolkar och drar långsökta slutsatser om en annans inlägg som totalt förändrar inläggets mening, detta i syfte att misskreditera personen? Sarkasmer med syfte att undergräva förtroendet för en annan? Är det att fullständigt grundlöst påstå att någon annan forummedlem är olika saker, tex snowflake, lättkränkt, åsiktskorridorens väktare, kränkt on behalf of others, har negativa känslor, osv osv, trots att man omöjligen kan ha den minsta aning om det stämmer eller ej? Dessa påhittade epitet har visat sig vara lika träffsäkra som att jaga mygg med hagelbössa.