Heads-up om en kommande uppföljningsartikel om Better Globe

“Alla människor gör misstag, och det är viktigt att komma ihåg att även offentliga personer är människor. Det är inte mindre okej för dem att göra fel, och det är viktigt att vi inte dömer dem hårdare än vi skulle döma någon annan”

Där håller jag inte alls med dig. Att driva en blogg, en utbildningsverksamhet och ett internetforum med inriktning mot privatekonomi förpliktigar och när det kommer till “Better globe” har det knappast saknats varningsklockor.

3 gillningar

För lite kontext kring Jans semester se denna tråd. Varit något som märkts hela våren att Jan haft det kämpigt. Att det råkar sammanfalla med denna artikeln är sannolikt slump, eller blev det tungan på vågen me. Jans semester är väldigt välförtjänt oavsett.

2 gillningar

Anledningen att jag inte svarade igår kväll beror på släktkalas för vår 6-åring. Bild här:

Ja, jag försöker ha semester och ändå är jag här och svarar på DM trots att många av frågorna har jag redan svarat på bloggen 2019 för den som är intresserad. DM:a för länk om du inte hittar den själv.

Har även sagt det här tidigare, men det blir ett case in point. Det är den här förväntan på att vara tillgänglig 24/7/365, att släppa ett avsnitt i veckan, etc är en av anledningarna till att jag inte tycker att det är kul med RT längre. Inte heller att alla mina misstag - oavsett BG, Storskogen mfl. hålls emot mig i åratal efteråt.

Jag har sagt det tidigare och säger det igen. Det var dumt av mig och det var ett misstag att marknadsföra BG på RikaTillsammans.

Därför slutade jag med det 2019. Jag skulle inte göra om det OCH notera att jag inte heller har gjort om något liknande de senaste 5+ åren.

46 gillningar

Den här tråden börjar bli som att läsa valfri tråd på sociala medier när det stormar kring en offentlig person. Obehagligt och oftast oförtjänt aggressivt. Jag tycker tråden kan stängas, det har varit tydligt i kommunikationen (anser jag) och fler förklaringar kommer inte att ge mer.

Peace!

18 gillningar

Kanske har du rätt, kanske inte. Själv har jag försökt framföra likartad kritik som ovan i en tidigare tråd (som jag har för mig hette något i stil med “Är de som driver rikatillsammans.se verkligen oberoende?”) Den gången togs mitt inlägg bort. Nu har jag fått publicera och det känns viktigt. Jag läser ofta på detta förträffliga forum men hela grejen med Better Globe har skavt, och det rejält.

Om man ska vara generös skulle man rentav kunna hävda att erfarenhet av alternativa investeringar som låter för bra för att vara sanna kan vara en god erfarenhet att ha med sig för någon som driver ett forum av det här slaget. Men det förutsätter både avbön och öppenhet och ja, det kommer göra ont.

Med det sagt ska såklart inte hot eller personliga påhopp tolereras och där har forumets moderatorer en viktig roll.

3 gillningar

Jag ska börja med att säga att jag helt stöttar din gärning. Bloggen, podden och ibland även forumet har ökat hjälpt min personliga resa inom privatekonomi och investeringar framåt något enormt.

Men jag måste reagera lite på det här citatet, eftersom jag hade en diskussion med dig i SaveLend-tråden för någon månad sedan om just det skumraskföretaget. Och jag måste göra min ståndpunkt och förslag på väg framåt absolut klar: Sluta samarbeta alls med alternativa investeringar.

Baserat på portföljtänket så är alternativa investeringar en försvinnande liten del i den modellekonomin, att den helt enkelt inte skulle saknas i poddarna framgent.

5 gillningar

Vill bara flika in att det är otroligt synd att detta kommer just nu.

Rent generellt anser jag att som Sveriges största ekonomi-influenser har man tyvärr ett ganska stort ansvar, även för saker som hände för flera år sedan, det är en del av paketet så att säga, och svårt att ducka.
Och i vanliga fall tror jag att Jan hade tagit den här diskussionen mycket mer öppet och med mer energi vilket jag tror folk i tråden efterfrågar.

Men just precis nu verkar det som att det finns andra saker som spökar privat och det tycker jag man får ha en hel del överseende med.

Trots allt har RT väldigt väl lyckats undvika dåliga råd genom alla år (det är väl det här och storskogen?). Kan bara tänka mig hur många dåliga råd jag själv hade gett om jag poddat varje vecka i massor med år :sweat_smile:

Med tanke på situationen och att detta är många år sedan tycker jag man åtminstone får försöka formulera konkreta frågor och feedback och framförallt ge Jan lite tid på sig att återkomma.

4 gillningar

Jag hoppas du kan njuta av din semester Jan!

Att slappna av är en konst, särskilt för en entreprenör som du.

Du borde åka till Thailand och få 2 timmars thaimassage per dag. Traditionell med kläder på. Det gjorde underverk för mig. 14 dagar in i massagen rann det tårar utan att jag var ledsen för så mycket gamla spänningar som löstes upp. Helt livsförändrande!

Det rekommenderar jag varmt! :smiley:

2 gillningar

Vad mer behöver diskuteras?

11 gillningar

Terapeutisk video för Jan.

Nu har jag inte läst hela artikeln, men nja, är väl många på forumet som tagit upp Småspararguiden. Dolken i ryggen är väl efter när det var en stor donationsdrive för att täcka dess advokatkostnader. Om det inte var på deras egna bedrift så var de dumma nog att gå med på det då det tydligt väcker frågan “Varför?”.

Det här är gamla saker. Jag har läst på RT sedan 2018 tror jag, såg kanske ett inlägg om det, och forsatte investera i Avanza Global

Egentligen bryr jag mig inte så mycket om det, tycker bara psykologin i småspararguidens val är intressant. Grädden på moset är hur de uttrycker sig i artikeln:

… leende ansikte upp.

2 gillningar

Sant, en riktig dolkstöt i ryggen av @Runnemo efter flera uppmaningar av @janbolmeson att stödja Småspararguiden.

https://rikatillsammans.se/forum/t/lat-oss-hjalpa-smaspararguiden-och-andreas-i-forumet/42162

Jag tror Småspararguiden har fått skit för att de förekommer i samband med Bolmeson och de kanske till och med riskerat några av sina andra samarbeten som det med P1 och därför vill markera att de minsann har ett kritiskt förhållningssätt.

Jag tänker att det här är Jans blogg och då kan han skriva eller marknadsföra vad han vill. Om jag inte gillar det så kan jag sortera vad jag läser eller läsa en annan blogg.

Det bör vara tydligt för alla som följer bloggen att huvudspåret är att investera i billiga globala indexfonder och om man önskar något annat, att i så fall bara låta det vara en liten del av portföljen.

Om den lilla delen av portföljen är träd, enskilda aktier, guldtackor eller något annat är upp till var och en och även var och ens ansvar. Att belasta Jan för de valen är anmärkningsvärt, förvånande och i mina ögon infantilt. Kanske är det någon som köpt en Tesla för att Jan gjorde det, och sedan blev missnöjd. Är det då Jans ansvar att det blev så?

Jag köpte också träd, vilket jag inte hade gjort om det inte hade marknadsförts på RT, men det jag tjänat på att följa råden på den här bloggen har varit mångfalt (gissningsvis 50 - 100 gånger) mer än vad jag spenderat på träd. Så ett stort TACK till dig Jan för det arbete du gjort. Det har bidragit till att jag själv och många andra personer har en mycket bättre ekonomiskt situation än de skulle haft utan bloggen.

Visst, man kan resonera att pengarna kunde gått till något annat istället för till träd, men jag har inte behövt svälta eller göra avkall på annat. Om det är någon som gjort avkall på annant för att köpa träd så är det beklagligt men om inte lärdomen från den olämpliga handlingen kommit via träden så hade livet serverat den på något annat sätt, förr eller senare.

Om det nu kanske står ett extra träd på savannen än det hade gjort om jag inte köpt träd så är det väl bra, även om jag inte skulle få någon avkastning. Om det inte finns några träd så, ja,ja, det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna.

Dags att gå vidare!

14 gillningar

Tyvärr funkar det inte så.
Har man så mycket inflytande som Jan har så kommer det också med extra mycket ansvar på det man publicerar, delar. Oavsett med disclaimers att alla investeringar innebär en risk så har man ett ansvar. Det tror jag alla kan förstå.

EDIT: Nu försvann RT från Twitter. Det stärker ju knappast Jans position när han tar bort gamla inlägg, tar bort/deaktiverar sin Twitter. Ser ju ut som något försöker döljas, åtminstone är det så det såklart uppfattas utifrån.

6 gillningar

Om man inte har något att dölja så spelar det inte så stor roll vad man gör.

Ironin är ju att det är ju säkert en hel del daytrading profiler och andra finansmuppar där som har negativ förväntad avkastning. De vill klaga på Jan för att han minsann gjorde samma sak som de gör varje dag för fem år sedan. För att inte tala om Aktiespararna med deras “analyser, färdiga portföljer, senaste köp-och säljråd,…”.

Det är ju en bransch som vill attackera sådana som Jan som i 99% av fallen rekommenderar en global indexfond för 0,20% avgift och utbildar folk att kritiskt granska rådgivare på banken som säljer fonder på 2% avgift och högre, och hans egna råd.

1 gillning

Har INTE tagit bort något gammalt inlägg om BG sedan 2019 då jag samlade all info på en sida då jag slutade med BG på RT. Den sidan finns kvar än idag och har dessutom uppdaterats sedan 2019.

Twitter är inte en kanal - som alla kan intyga - som jag använt sedan 2019 i någon vidare utsträckning. Jag hämtade mig aldrig riktigt från det hat (och hot) där mot mig efter artiklarna för fem år sedan. Forumet startades ju som en positiv följd av det, jag ville ha en annan typ av samtal. Notera att kanaler jag använder som forumet, Instagram, Facebook, TikTok, Youtube, mfl, hemsidan och allt annat rullar som vanligt.

11 gillningar

Angående Småspararguiden och insamlingen som gjordes:
Det var väl fri och oberoende granskande journalistik vi ville stötta? Fundera lite kring innebörden av orden.

Det innefattar även sådant man inte tycker om eller håller med om.

10 gillningar

Så sant, så sant.

Allvar… vad är det för högaffelmobb som härjar nu.
Tonen i några inlägg här i tråden är bortom acceptabla.

Jag säger samma sak som jag sagt innan. Är allt @janbolmeson säger ”stentavlor” i öknen? Nej. Jag skulle aldrig lägga pengar på vare sig Saveland eller Lysa trots Jans rekommendationer och egna pengar i detta. Det påpekas i varje podd att detta inte är ekonomisk rådgivning och vi är alla vuxna självtänkande individer. Men ”hatet” och ”agget” när en aktiv förvaltare är med i podden eller som nu är osmakligt. Att jaga skiten ur Jan när han har ett kalas för sin sexåring en kväll eller när de tar semester är inte ett friskt beteende.

Jag är tacksam för all INSPIRATION i podden som gett mig kraft nog att fatta EGNA beslut.

Njut av välförtjänt semester Bolmessons. This to shall pass.

34 gillningar

Oavsett så står det inget om insamlingen som RT / Jan gjorde för Småspararguiden längst ned i artikeln. Det kanske borde lyftas fram för transparensens skull.

image

1 gillning

@janbolmeson du och @carolinebolmeson har gjort fantastisk mycket för väldigt många. Sen kommer det alltid finns personer som har negativa åsikter/erfarenheter/tankar mot vissa saker. Sånt är livet helt enkelt.

Tror det är bra att försöka släppa impulsen att försvara/förklara/förtydliga. Kan bara ana vilken energi/känslostorm det väcker inombords när du ser/läser något ”nytt felaktigt” påstående” som du vill bemöta/förtydliga, i t ex den här tråden. Jag förstår andemeningen med att du vill att inga rena felaktigheter ska få stå fritt oemotsagda.

Frågan i all välmening är dock om det är rätt ställe att lägga din energi/tid på i dagsläget? Särskilt när du är inne in en sökande fas för att hitta nya vägar och ta en paus för att få tillbaka GLÄDJEN. Du HAR redan FÖRKLARAT, bett om URSÄKT villet hela den här tråden är i grunden. Syftet med tråden kanske nu är uppnått? Så kanske det bästa är att helt enkelt sluta läs här och fokusera på annat. T ex semester :wink:

21 gillningar