Hedga elpriset - investera i ett batteri

Går det att balansera mellan spotprisarbitrage och frekvensreglering? Hanterar checkwatts tjänst detta automatiskt i så fall? Går det att göra båda samtidigt?

Ja, så har jag förstått det. Checkwatts tjänst väljer vad som är mest lönsamt för tillfället. Det går inte att göra det exakt samtidigt - de tider du hyr ut batteriet kan du inte använda det till annat. Dock tror jag det är möjligt att ladda batteriet från nätet på natten, frekvensreglera på dagen, och sedan sälja under kvällspeaken. Jag ska inte svära på detta, då jag ännu inte fått mitt batteri. Som jag förstått det har det varit mest lönsamt att hyra ut batteriet största delen av tiden senaste året.

Ungefär vad ligger totalkostnaden på för en installation på 10 kwh om man vill använda samtliga tjänster som erbjuds till privatperson?

Pris för växelriktare och batterienhet (10 kWh) kommer att kosta mig 75 kkr efter avdrag. Sedan tillkommer ca 10 kkr för Checkwatts grejer.

Kan Checkwatt hjälpa till med att ta fram alla uppgifter som behövs för att göra skatteavdrag i deklarationen? Är det några andra skatter förknippat med de erbjudna tjänsterna som man bör tänka på?

Checkwatt tar inget ansvar för installation av batteri. De rekommenderar att installatören av solceller/batteri tar kontakt med Checkwatt, så guidar dem installatör för att få igång Checkwatts hårdvara.

1 gillning

Avråder att skaffa mer än nåt litet för absolut kritisk nödkraft. Batterier är miljöbovar. Och ställer till det vid brand. Vill varken ha hembatterier eller elbilar nära mitt hus, om jag får önska. Och människorna som drabbas av miljöförstöringen blir nog också gladare.

Har inte läst denna tråd, men tidigare sett flera analyser som visat att det heller inte lönar sig ekonomiskt.

2 gillningar

Tack för svaren! Det verkar vara en bra affär detta. Enligt deras senaste pressrelease från i höstas såg det ut som att man kunde tjäna över 40 000 kr om man använde deras tjänster senaste året. Jag vet inte hur de räknar men med kostnaderna för batteri och tillhörande utrustning efter avdrag verkar det bli en kort återbetalningstid på investeringen. Defintivt nåt jag kommer kolla mer på!

Det ser ut som att det är någon skatt inböandad här också. På deras hemsida nämner de avdrag i deklarationen. Kan det vara vinstskatt som avses och på vilka grunder kan man göra avdrag tro?

Blanda inte ihop kapacitet och effekt nu. Mitt system på 10 kWh kommer ha en effekt på 5 kW. Detta kan skilja sig beroende på fabrikat, men lagringskapaciteten i kWh är större än effekten den kan leverera i kW för de flesta system. För frekvensreglering är det effekten som är avgörande.

2 gillningar

All energigenerering är miljöförstörande. Den intressanta frågan är vad du ersätter med ditt batteri. Om man använder ett batteri för spotprisarbitrage eller frekvensreglering så innebär det ofta mindre produktion av tysk kolkraft. Svårt att jämföra produktion av batterier med produktion av fossil energi, men ur koldioxidsynpunkt tror jag batteriet är bättre.

Har du nån länk till beräkningen som visade att det är en dålig affär? Tar den hänsyn till senaste årets elmarknad? Återbetalningstiden har minskat drastiskt med högre och mer dygnsvarierande elpriser.

2 gillningar

När vi installerade solceller 2019 valde vi att inte inkludera batteri. Användningsområdet för ett batteri var i det läget endast som reserveffekt och minskad förbrukning från elnätet. Med de elpriser som rådde och med det begränsade urvalet av tjänster fick jag återbetalningstiden till 50 år. Klart längre än batteriets förväntade livslängd.

Håller med om att batteriets miljöpåverkan under tillverkning borde vägas upp av att batteriet minskar behovet av fossil energi.

Vore intressant att få veta mer om den ökade brandrisken och hur pass många som drabbats av detta internationellt. Finns det nån undersökning eller statistik kring detta?

1 gillning

Verkar svårt att hitta statistik kring brandrisk, fanns inte mycket att hitta 2019 iaf:

Att det är illa när ett batteri brinner är ju självklar fakta. Om brand uppstår i ett hus eller i ett fordon, så är det bättre att där inte också är ett stort batteri som brinner.

Men jag tror inte risken för att en brand ska uppstå ökar signifikant bara för att man installerar ett batteri hemma, i alla fall troligen inte väsentligt mer än vilken annan utökad elinstallation som helst. Kanske lite med tanke på “mer energi i systemet”, och kanske även för att det kan vara en del lite nyare och mindre beprövade produkter/lösningar, vet inte säkert.

Gissar att det är ett argument som används främst av motståndare. Mobil och datorladdare ihop med teknik i sängen osv är nog en betydligt större risk skulle jag tro att starta en brand.

Du missar aspekten att vilket batteri som helst förvärrar konsekvenserna vid brand, och ju fler och större batterier desto värre. Om du får välja, när det brinner hos grannen, eller i grannens bil - föredrar du att grannen har en stor batteriinstallation då, eller en elbil?

Jag tycker det är oerhört ingnorant att avfärda säkerhetsargument som tomma motståndarargument. Varför skulle min omtanke om mig själv, min familj och andra inte respekteras? Jag är dessutom produktutvecklande ingenjör sedan 1998 och har bra koll på säkerhetsrisker och teknik, och miljö och klimat.

Jag ser gärna installation av solceller samt batterier i min närhet. Materiella skador är lägre prioriterat än miljön hos mej.
Jag tänker inte riktigt som du där tror jag. Förutsatt då att anläggningen är korrekt utförd och besiktigad.

Jag pratar om risk för hälsa och liv, inte bara material och pengar! Men det känns som att du kör med medvetet tunnelseende, inte lönt att vi forsätter då.

Möjligt tunnelseende, men vem vet du kanske står i andra ändan och tittar.
Risk för hälsa och liv förknippar inte jag med det i första läget.
Då tänker jag mer på rökning, extremsporter och annat. Jag har svårt med att gå runt och ha katastroftänk.
Det skulle inte berika mina dagar.

Jag skulle vara mer orolig för grannarnas och mina egna gasolflaskor vid en brand.

1 gillning

jag vill inte ha batteriet i boningshuset kommer sätta det i uthuset vägg i vägg med mitt pannrum och brandsklassade väggar.

1 gillning

När jag körde elbil för ett antal år sen frågade jag min fru som är brandman, vilken handbrandsläckare jag skulle ha i bilen. Hon tittade på mig som om jag var född igår och sa “du ska inte försöka släcka någon brand överhuvudtaget, du ska springa så snabbt du kan ifrån bilen!”

Dom använde den ibland för att lära sig hur den va uppbyggd och deras schematiska ritningar såg ut i verkligheten, hon blev dock ganska glad när den lämnades tillbaka… Kontentan är väl att man ska åtminstone förstå hur farligt det kan vara med batteri även om det nu finns vissa typer som är bättre iaf.

9 gillningar

Vad jag förstått så är det mycket svårt släcka batteribränder, bara att låta det brinna klart…

1 gillning

Stå inte i närheten då bara!

3 gillningar

Rekommenderar din fru att man springer ut till sin fossilbil som står och brinner i carporten, för att inleda släckning? :smiley:

Brinnande batterier är givetvis något man bör avlägsna sig från men jag skulle inte vara ett dugg mer orolig över att ha ett batteri som kan förflytta två ton 40 mil än en plastbehållare med kolväten som kan förflytta två ton 100 mil på min garageuppfart.

2 gillningar

Vi är bara i början av elektrifieringen och brinnande elbilar är farligt som tusan, dels går inte branden att släcka och sen blir det en massa giftiga föroreningar på det. Jag är inte emot elbilar utan tycker det är bra för vår planet men det behövs nog ett bra regelverk särskilt när billigare elbilar träder in på marknaden. Tveksam om jag skulle sova gott i en brf med 20 elbilar i garaget…

Det finns ju verkligen ett case för att köpa begagnade bilbatterier och installera för huset - vet inte om det finns någon sån här marknad än? Nu börjar det rulla rätt många elbilar, både person- men även lastbilar och bussar. Många stora batterier som snart är “för dåliga” för sina vanliga rutter men fortfarande är behjälpliga för ett hus.