Hedga elpriset - investera i ett batteri

Absolut, detta har diskuterats i media. Jag tror dock att batterier för hushåll kommer att regleras på sikt, dom behöver inte vara små och energitäta då dom inte behöver förflytta massa på samma sätt som en elbil utan kan istället tillverkas utan litium och på sätt göras säkrare och mer miljövänliga. Kanske kan gamla Tesla batterier rekonditioneras och återvändas i en billigare elbil.

1 gillning

Jonas Birgersson tror på idén

Precis som för 25 år sedan är Birgerssons affärside att staten skall stå för kostnaderna.

5 gillningar

Att staten ska ge ett extra batteri till alla som investerar i en batterianläggning verkar väldigt trubbigt och behöver inte passa alla. Håller med om att förslaget inte är särskilt genomtänkt och att nuvarande stöd borde räcka långt. I artikeln skrivs det även om själva konceptet kring batterier och den samhällsnytta de bidrar med. Det var intressant läsning kan jag tycka.

Här finns information kring installation av batterilager. Det finns även ett avsnitt om säkerhetsrisker. Jag är intresserad av att få svar på rekommenderad placering. Där länkar myndigheten till en lagbok hos en annan myndighet. Det saknas citering eller referens till kapitel och paragraf.

Det löser sig antagligen när man kommit så långt att ett installationsföretag kontaktats. Hade varit bra att få några korta rekommendationer.

Har du räknat på avskrivning på batteriet? Hittar inte länken nu men såg någon som räknat fram att ett 10 kWh litiumbatteri hade en avskrivning på ca 3-4 kr/kWh.

1 gillning

Det här med bränder och elbilar är ju ett kärt ämne i media. Utifrån erfarenheter i Norge verkar det dock som att det är väldigt få bränder i elbilar, kanske ca 1/4 jämfört med bensin- eller dieselbilar. Även bränder i byggnader där en bil startat branden är klart vanligare bland bensin- och dieselbilar. I princip säger man på DSB i Norge att man inte behöver vidta några extra säkerhetsåtgärder vid laddning i parkeringsgarage, förutom att använda laddboxar och godkänd elanläggning. Se även en RISE-rapport i ämnet.

Däremot har ni helt rätt i att om ett li-jonbatteripack väl tagit eld är det stor risk att det antänder på nytt, och det är här räddningstjänsten måste tänka annorlunda och säkerställa att batteriet inte startar en ny brand under flera dygn. Observera att vilken kemi ett batteri är byggd på är avgörande för riskerna. Exempelvis är Nilars NiMH-batterier bättre ur brandsynpunkt tillsammans med LFP- och flödesbatterier.

1 gillning

Jag hänger inte med. Avskrivning mätt i kr/kWh?

Slitage. Så om vi antar följande: Inga energiförluster vid uppladdning/urladdning av batteri och inga elavgifter annat än spotpris.
Exempel på besparing blir då:
Om vi nu räknar med spotpriset vid uppladdning: 1 kr/kWh och spotpris vid urladdning: 5 kr/kWh och avskrivning på 4 kr/kWh så sparar du 5-1-4= 0kr/kWh.

1 gillning

Avskrivning på 4 kr/kWh skulle innebära 1250 laddcykler. Tror på minst det dubbla för Litiumbatterier (ner till 80% kapacitet).

Jag gissar att mitt batteri kommer användas till frekvenreglering större delen av tiden och då är slitaget betydligt lägre.

2 gillningar

Lite mer i media angående detta.

2 gillningar

Bumpar urgammal tråd, men @Makkansson , hur har det gått med batterier? Körde du checkwatt?

Det är nära nu!

Jag fick mina solceller och mitt batteri i april och Checkwatts hårdvara är precis installerad och avtal är skrivet. Nästa steg är Checkwatt testkör min anläggning, sedan kan tjänsten startas.

Jag har bekanta som har kört ett tag, i slutet av april gick lönsamheten upp (och jag tror det hållit i sig sedan dess). Från i storleksordningen 100-200 kr/dag till 300-500 kr/dag för 20 kW. Volatiliteten är lika stor som i biotech, men prognosen på lång sikt ser ändå bra ut:

3 gillningar

Någon som har tips kring vem man anlitar för material och jobb om man vill rida på denna vågen, hög effekt men inte så nödvändigt med hög lagringskapacitet?

Du behöver en installatör som har avtal med Checkwatt då det behövs en serviceansvarig när man levererar stödtjänster. Så fråga Checkwatt vilka som har avtal i din region.

3 gillningar

Har du möjlighet att säga något mer kring hur processen ser ut? Tar det så lång tid att komma igång, eller blev det bara så i just ditt fall?

Produkten känns väldigt oköpbar om man säger så. Checkwatt har exempelvis inte valt att lista sina samarbetspartners på sin hemsida. Man kanske inte är redo att ’go big’ ännu?

All kontakt med Checkwatt har varit väldigt seg för mig. Jag tror det beror på två saker. Dels är inte privatkunder deras huvudfokus, de jobbar mest mot större företagskunder. Dels har de vuxit väldigt fort, och har inte möjlighet att hantera alla förfrågningar i rimlig tid.

De har tänkt om en del kring processen ganska nyligen. Tanken är att du som privatkund bara ska ha kontakt med installatören - som i sin tur har serviceavtal och sköter all kontakt mot Checkwatt. För min installatör var detta helt nytt och de skrev avtal med Checkwatt mest för att vara snälla mot mig. Om man använder sig av en installatör som har gjort några Checkwattinstallationer kan jag tänka mig att det går betydligt smidigare.

Egentligen är det ganska enkelt. Installatören behöver installera en CM10 med en koppling till batterilagret och en fysisk koppling till husets router. Du skriver ett avtal med Checkwatt att de får använda min resurs för att buda på stödtjänster. Checkwatt kör tester för att veta vad ditt system klarar av, sedan är det bara att tuta och köra. Såhär i efterhand undrar jag vad det är som tagit så lång tid?

5 gillningar

Har du behövt välja en särskild installatör för att få denna lösning? Eller har du köpt kompatibla prylar och därefter dockat in dig hos checkwatt?

Som jag skrev så måste installatören ha avtal med Checkwatt. Men med det sagt så är Checkwatt öppna för att knyta nya installatörer till sig, så om du hittar en installatör som är villiga att skriva avtal för serviceansvar så går det. Tror inte du kan köpa Checkwatts hårdvara som privatperson längre.

Checkwatt har insett att det kräver för mycket tid för lite intäkt att ha direktkontakt med alla privatpersoner, därför dirigerar de all kontakt till installatören.

1 gillning

Tack för alla svar. En dum fråga till,
Checkwatt verkar ju kunna ägna sig åt massor av saker, elprisarbitrage, effekttoppskapning, stödtjänster mm. Kan/måste man vara involverad i de olika applikationerna och byten mellan dessa, eller sköter sig hela anläggningen bara själv mha bolagets styrteknik?