Hedgea valutakurser med home bias - hjälp mig tänka rätt

Jag är egenföretagare och säljer tjänster till främst utländska kunder som betalar i EUR/USD/GBP och gynnas därför av en svag svensk krona.

Jag har tänkt att jag kan hedgea detta genom att ha home bias i portföljen för att mildra dubbelsmockan som kommer om kronan stärks och mina intäkter därmed minskar samtidigt som värdet på mina globala indexfonder också sjunker. Har hittills kört 80% global index och 20% Sverigefond men det känns skevt att gå emot forskningen.

Tänker jag rätt?

Samtidigt har jag dryga miljonen låst i en villa, vilket komplicerar kalkylen lite. Denna tänker jag dock behålla i 25-30 år till.

Tacksam för alla tankar.

De svenska bolagen du funderar på att investera i är väl i stort i en liknande valutasituation som du är, med intäkter i utländsk valuta och utgifter i SEK? Då minskar du inte din valutarisk genom att investera i dem, utan tvärtom.

Men det framgår inte riktigt av din post vilken exponering du har mot SEK. Är det ett bolån, eller några utgifter du inte förväntar dig ska anpassa sig till ändringar i SEK:s värde, eller vad?

4 gillningar

Kan du öka belåningsgraden för att frigöra låst kapital?

Den tanken hade inte slagit mig, det har du nog rätt i. Min exponering mot SEK är ~10 % av mitt investerade kapital och mitt bolån som ligger på cirka det dubbla.

Rädslan är väl att t.ex. dollarn skulle försvagas till 8 SEK igen och att mina inkomster därmed minskar med ~25 %. Inget i Sverige lär ju bli billigare bara för att kronan stärks (även om importerade produkter borde kunna sänkas så lär det ju aldrig hända).

@Nightowl Det kan jag men slipper gärna diskussionen med sambon. Vi trivs med 50 % belåningsgrad.

Du är rädd för inflation i USD? Höj ditt pris i USD.

Jag är rädd för försvagad USD, inte nödvändigtvis pga inflation, och därmed dubbelsmäll i form av sänkt inkomst samt fallande SEK-värde på placeringar i USD.

Priset skulle bli svårt att höja om det inte beror på inflation. Marknaden är mycket konkurrensutsatt och prispressad tyvärr.

1 gillning

Äger du massa USD på konto?

Bara indexfonder som handlas i USD.

Handelsvalutan är inte relevant för valutaexponering. Du är inte exponerad för handelsvalutan.

Det som kanske spelar lite roll är var det underliggande bolagen har sina intäkter. USA är stor marknad för väldigt många bolag.

Så köpa Europafonder istället för globalfond hjälper inte speciellt.

3 gillningar

Vi har pratat om detta i lite andra trådar med, bl a här:

1 gillning

Jaha. Så om man har ett innehav i ett amerikanskt bolag värt 100 USD och dollarn försvagas gentemot kronan så förändras inte värdet i SEK? Jag får nog läsa på lite om hur det här fungerar.

Om du har ett bolag köpt på Amerikansk börs för 1000 kr (växlat till USD). Sen bolagets värde står still medans USD går ner till hälften.

Då får du 1000 SEK om du säljer.

Konstigt va? Egentligen inte, men det beror på att jag formulerade mig fult ovan för att belysa detta:

Ett bolags utveckling i procent är olika i olika valutor. Så ett bolags värde kan samtidigt öka 10% i en valuta, stå still i en annan och gå ner 10% i en tredje. Så när du säger att bolagets värde står still så måste du tänka i vilken valuta du mäter.

Valutan är bara ett mått, som en linjal. Men linjalen är på ett gummiband. Så den kan sträckas och dras ihop. Det gäller att välja rätt linjal (gummiband) a.k.a. valuta baserat på vad du vill mäta.

1 gillning

Jag tror inte att jag förstår dig, eller så pratar vi om olika saker (eller så övergår det här mitt förstånd).

Citat från SEB:s webbplats:
“Många av oss svenska investerare placerar i fonder. En global aktiefond har i många fall en exponering mot USD eller Euro, och en svag krona stärker denna typ av fonder och ger oss en extra knuff i vårt sparande.”

Jag menar att jag vill mildra effekterna av den motsatta situationen, med stärkt krona, som då ger en knuff åt fel håll. Min enda linjal är värdet i svenska kronor då all min konsumtion sker i svenska kronor.

Tyvärr är detta något som många “experter” inte förstår eller väljer att inte kommunicera tydligt i media. Istället uttalar de sig på sätt som låter som motsatsen.

Det finns en mängd trådar om just detta med valutaexponering och handelsvaluta på forumet.

Det går att visa med matte att handelsvalutan är fundamentalt irrelevant. Det går inte att komma runt.

Ett typiskt exempel är att tänka guldklimp.

Du köper en guldklimp köpt för 1000 SEK.
USD står i 10 SEK.
14th köper samtidigt en guldklimp för 100 USD.

Därmed får ni lika många gram guld.

Ett år senare säljer ni båda. Guldkursen i SEK har stått still. USD går nu för 5 SEK.

Vem får mest kronor för sin guldklimp? Du eller 14th?

Om ni byter guldklimp innan ni säljer, vem får mest SEK då?

Detta är ett misstag, för på de tidshorisonter vi pratar om med höga aktieexponeringar så är valutans inflation signifikant. Därmed måste du istället tänka att din linjal är “realt värde”. Alltså hur mycket du kan konsumera för dina investeringar.

1 gillning

Men det är ju inte samma tillgång jag köper med en annan valuta. Jag köper en annan tillgång som är prissatt i en annan valuta.

Hur menar du? Att guldet köpt för USD är en annan tillgång än guldet köpt för SEK?

Om så är fallet, vad är svaren på dessa frågor:

Vi återkommer till detta, börja med frågorna ovan.

Jag köper (låt säga 50%) PLUS alla bolag Sverige innehållande svenska bolag prissatta i SEK i stället för (låt säga 100%) DNB Global Indeks som innehåller främst utländska bolag prissatta i USD och EUR.

Det är ju inte samma sak som om jag skulle köpa 1kg guld för SEK och 1kg guld för USD.

Faktum är att det faktiskt är samma sak.

Men återigen vi kommer komma dit.

Börja med att svara på dessa frågor:

Då bör vi rimligen få samma antal SEK då guldkursen bör ha fördubblats i USD oavsett om guldet säljs direkt i SEK eller säljs i USD för att sedan växlas till SEK.

Sidofråga 1: Vad pratar Ben Felix om i den här videon om valuta är irrelevant? https://youtu.be/K3flJjh00gA?si=cvTG-2IHqQGOZY3V

Sidofråga 2: Varför existerar valutahedgeade ETF:er ens?