Hedgea valutakurser med home bias - hjälp mig tänka rätt

Precis. Annars är ju två (lika stora) guldbitar värda olika mycket beroende på vilken valuta de köptes för, vilket vore helt orimligt. Guldbiten har ju ingen stämpel som säger att denna är USD-guld och den andra SEK-guld.

Guldkursen rör sig alltså annorlunda i USD än den gör i SEK, precis så annorlunda att valutakursförändringen kan förkortas bort och blir irrelevant.

Precis samma med aktier, så fort du växlar dina USD mot en aktie i ett bolag är du inte längre exponerad mot USD. Då är du rent exponerad mot bolagets ekonomi och kursutveckling i alla valutor samtidigt. Det blir extra tydligt om du tänker på dubbelnoterade aktier.

Dock kan bolagets verksamhet vara känslig mot valutakurser, men det är inte nödvändigtvis så att det sammanfaller med handelsvalutan.

Om inte valutakursen vore irrelevant kan du skapa oändligt med pengar genom att sälja/köpa aktien på den ena eller andra börsen i en cirkel av transaktioner. Det är förstås helt orimligt eftersom ingen annan skulle förlora dessa pengar.

1. Varför Ben Felix formulerar sig exakt så vet jag inte.

2. För att folk köper dem och betalar extra avgifter. Som banken tjänar pengar på.

1 gillning

Nestor svamlar här också?

Jag följer ditt resonemang en bit på vägen men jag tappar dig när en aktie i Tesla och en i Investor likställs med två guldklimpar som båda alltid kommer att ha samma pris per valfri enhet.

Som sagt, detta är en klassisk snurra till det fråga. Det blir inte bättre av att Avanza/NN inte tar hänsyn till detta när de visar sina grafer.

Handelsvalutan är alltid irrelevant. Det finns ingen möjlighet att den kan vara relevant för det skulle innebära att två identiska saker är värda olika mycket baserat på vilken valuta de köptes för. Oavsett om det är guld eller en aktie.

Men det betyder inte att ett bolags ekonomi är oberoende av valutakurser! Därmed kan det påverka bolaget och hur kursen går.

T.ex. finns det bolag på Svenska börsen som är starkt beroende av USD SEK kursen. För de exporterar mycket till USA.

Men om det inte är så att dollarn tappar i värde generellt mot andra valutor, utan bara att SEK blir starkare.

Då kommer ju inte de amerikanska bolagens kurser anpassa sig bara efter vår lilla valuta.

Då kommer ju de amerikanska bolagen bli mindre värda i SEK?

Ja, men SEK blev ju starkare. Så ditt nettovärde realt är oförändrat.

SEK blir dubbelt värt. Du får hälften så många SEK när du säljer din Amerikanska aktie.

2*0,5 = 1

2 gillningar

Mitt oförändrade nettovärde hjälper föga när jag handlar på ICA, som inte sänker sina priser för att kronan stärkts. Därav min inledande frågeställning.

Jag vill gardera min köpkraft i Sverige, inte på börsen.

Det var någon ekonom som sade att USA och Stockholmsbörsen leverar lika hög avkastning.

Omkring 10% vinstökningar per år.

Om man är rädd för valutarisk så känns Stockholmsbörsen som ett givet alternativ.

Över tid (de tidshorisonter vi pratar om du ska ha högre aktieexponering) så komner ICA höja sina priser mindre (inflation) än motsvarande i USA om kronan stärks. Så i praktiken är det helt enkelt så att ICA “sänker” sina priser om kronan stärks.

Men det gör du definitivt inte genom att titta på handelsvalutan.

Du menar väl inte på allvar att man inte har en valutarisk om man köper utländska aktier?

Nordnet och Fondbolagsföreningen har en annan åsikt.

https://www.fondbolagen.se/fakta_index/ordlista/v/valutarisk/

Jag tänker inte tala för @Nightowl, men jag menar iaf på allvar att de som skrivit de där texterna har helt fel. Man tar inte mer valutarisk när man köper Nordea på Helsingforsbörsen än när man köper Nordea på Stockholmsbörsen, eller vice versa, utan risken är exakt densamma.

1 gillning

Om en amerikan köper Nordea på Stockholms- eller Helsingforsbörsen och dollarn är 10 % starkare ett år senare när han säljer så kommer han att ha förlorat 10% på valutaeffekten.

Om euron och sek däremot tappat 10% i värde så gör han ingen förlust för då stiger värdet på bolaget med 10% i euro och sek.

Om vi investerar i en USA-fond och SEK stärks 10% så kommer vi förlora 10% på valutaeffekten. Om dollarn däremot minskar 10% i värde kommer vi inte förlora då de amerikanska bolagen ökar 10% i dollar.

Det är väl ganska glasklart att valutarisken Avanza skriver om existerar.
:person_tipping_hand:

1 gillning

Detsamma gäller ju om han köper Apple eller valfri annan investering som inte påverkas av USD-priset.

Du menar att varenda bank i Sverige har fel?

https://www.swedbank-aktiellt.se/2024/maj/valutaforandringarnas_betydelse_for_ditt_sparande.csp

Handelsvalutan är ingen valutaexponering!
Det är matematiskt inte möjligt att handelsvalutan ger valutaexponering eftersom man inte äger den efter man äger tillgången.

Läs exemplen ovan med guld. Det är ingen skillnad på guld köpt i USD eller i SEK.

1 gillning

Om en Amerikan köper en Nordea aktie på Stockholmsbörsen och en på Helsingforsbörsen.

Ett år senare har SEK-USD stått still och EURO-USD gått ner 10%. Vilken av de två Nordea aktierna får Amerikanen mest USD för?

Svaret är ingen, det blir lika. För valutakurserna tas ut av olika kursförändring hos de olika börserna. Handelsvalutan är irrelevant.

1 gillning

Det var det jag skrev, typ.

Men om det istället inte är Euro som gått ned, utan USD som stärkts så har han ju förlorat 10 % när han säljer bolaget och får USD.

Då är det en valutarisk/förlust.

Din idé om att man bara äger tillgången fungerar ju bara om man placerar sig helt frikopplad från valutor väl? Medan större delen av spararna har en källvaluta att förhålla sig till.

:person_tipping_hand:

Det har jag inte undersökt, men det skulle inte förvåna mig.

Hur tänker du nu? Bor han i USA, och köper och säljer i USA uppstår givetvis ingen valutapåverkan.

Givetvis blir det heller ingen valutapåverkan om en finne köper och säljer Nordea i Euro.

Har du ett valutakonto i säg Euro eller USD och köper och säljer i Euro eller USD uppstår heller ingen påverkan.

Men Tro mig, de svenska småspararna har inga valutakonton. Läs gärna vaf Swedbank och övriga aktörer skriver här ovan.

Han köper en aktie i Apple för $10. Värdet på USD går upp och värdet på Apple står still. Han säljer aktien för $9.

1 gillning

Men va?
Bolaget har en annan kursutveckling i USD!

Nu ankrar du amerikanen i USD. 100 USD förra året har ett annat värde än idag. Tom exakt 10% högre (enligt ditt exempel). Så mindre antal USD är inte mindre värde!

På längre horisont är källvalutan inget du bör ankra i. För köpkraften förändras olika i den och andra valutor på den horisonten (eftersom valutavärdet ändras).