Detta har du missuppfattat fullständigt. Är aktiekursen oförändrad så både köper och säljer amerikanen för 10 USD.
Ne, det är du som missuppfattar.
Värdet var oförändrat, inte kursen!
Kursen i USD har gått ner 10%. I andra valutor har aktiekursen gått annorlunda.
Du har rätt, och varenda bank i Sverige har fel?
För den som inte tror att handelsvalutan är irrelevant. Ett tag sen diskuterades detta och @Esko visade en graf där valutakursen är medtagen korrekt motsvarande om man sålde och köpte. Den tråden innehåller mängder med exempel.
Om man inte orkar räkna själv har även tradingview.com en trevlig funktion som låter en presentera olika instrument i diverse valutor. Här de två ETFerna ISVFF och QDVG som @TunderTarFyr använde presenterade i SEK. [image]
Mitt gamla inlägg kanske är intressant också i sammanhanget:
Exakt hur valutarörelser påverkar aktiekurser verkar vara ganska komplext. Som ett enkelt första exempel kan vi ta de aktier som handlas både i dollar och i en annan valuta. Ericsson B-aktier handlas ju både i SEK och dollar: För sådana aktier blir det tydligt att aktiernas pris på de olika marknaderna tar full hänsyn till ändringar i växelkursen. Alla avvikelser är ju en uppenbar intäktskälla för arbitragehandlare. Något liknande borde vara fallet även för andra aktier. Två aktier (företa…
I korthet: När man köper aktier är det bolaget man investerar i, inte valutan som aktien handlas i. Exakt hur relativa valutarörelser påverkar aktiekurser är dock komplext.
Om det är valutasäkring du är ute efter så är räntepapper den relevanta placeringen, eller någon väldigt lokal och gärna illikvid tillgång som t ex skog eller andra fastigheter.
Jag är uppenbart långsam, men får det fortfarande inte att gå ihop (jag har läst tråden du länkar till).
-
Fallet då man köper ETF i euro som innehåller tillgångar på amerikanska börsen, i detta fall spelar euro ingen roll enligt sambandet sek/eu*eu/usd. Fine
-
Men om jag köper 1 microsoftaktie för 100 dollar, dollarn står i 10 kr, så betalar jag 1000 kr.
Ett år senare säljer jag, aktien står fortfarande i 100 dollar, men dollarn kostar nu bara 8 kr, då får jag 800 kr. Jag har förlorat 200 kr fastän aktien stått still.
Är påstående 2. fel?
Mvh Kroken
Är påstående 2. fel?
En liten detalj är fel. Aktien har inte stått still (eller så har SEK gått upp i värde).
Aktien har gått ner 20% i SEK och stått still i USD.
Så du har två fall (eller kombinationer av dem):
SEKs värde har stått still, USDs värde har gått ner och aktien gått ner. Då får du lika många USD för aktien men värdet på USD gått ner. Därmed har ditt värde gått ner 20%.
Eller SEKs värde har gått upp, USDs värde stått still och aktien har stått still. Då får du färre SEK men de har mer värde.
Kruxet är att man inte kan ankra i en valuta. Speciellt inte på så långa horisonter som 10 tals år (om man har hög aktieexponering). Värdet på alla valutor ändras hela tiden och därmed blir kursförändringen på en aktie olika i olika valutor.
En aktie som går upp 10% i kurs på Amerikanska börsen innebär inte att värdet på aktien gått upp 10%. Det kan lika gärna vara samma värde men USD som gått ner.
Tack. Det finns hopp om att jag kan greppa detta, bra exempel.
Mitt “problem” är att jag har flest utgifter i kronor så färre av dem (även om de stärkts) ger mig mindre korv på ica.
Mvh Kroken
Mitt “problem” är att jag har flest utgifter i kronor så färre av dem (även om de stärkts) ger mig mindre korv på ica.
Det förutsätter att ICA inte ändrar sina priser relativt värdet på valutan. På lång sikt så gör ICA det då det är en annan prisförändring på den där korven hos ICA än motsvarande hos Walmart.
Aktieexponering är för lång sikt.
Vill du säkra köpkraft på kort sikt gäller bankkonto. Men det funkar inte på lång sikt p.g.a. inflation.
Tydligt!
//K
Bra, då är vi äntligen överens. Om en amerikan köper en aktie i ett amerikanskt företag för 100 USD och säljer den efter ett tag för 90 USD har hen förlorat 10 procent.
En svensk växlar växlar sina SEK till USD vid samma tidpunkt och köper samma aktie. Därefter säljer hen vid samma tidpunkt som amerikanen och tar hem vinsten. Aktien har gått ner , men dollarn har gått 10 procent. Svensken går plusminus noll.
Under tiden båda personerna äger aktierna fluktuerar aktiernas värde hela tiden mot varandra beroende på variationerna i valutakursen.
Värdet på företaget i USD är givetvis detsamma, men valutakursen påverkar utfallet. Det är ju detta som Avanza, Swedbank mfl försöker förklara i de artiklar som jag bifogade.
Under tiden båda personerna äger aktierna fluktuerar aktiernas värde hela tiden mot varandra beroende på variationerna i valutakursen.
Nej! Båda aktierna är värda lika mycket hela tiden. Både Svensken och Amerikanen förlorar 10% i USD samtidigt som både Svensken och Amerikanen går plus minus noll i SEK.
Det går inte att ankra värdet i en valuta ä, när värdet på valutan ändras.
valutakursen påverkar utfallet.
Utfallet i värde påverkas inte.
Köper man en tillgång i utländsk valuta, så påverkas värdet av valutan. Säg att du som svensk köpte en fastighet i Usa när dollarn stod i 7 kr. Du säljer fastigheten för samma pris som du köpte den för, när dollarn står i 10 kr. Givetvis får du mer pengar om du säljer fastigheten när dollarn har gått upp.
Läs gärna nedan information på nytt. Litar du inte på Swedbank så kan du leta upp samma information på andra bankers hemsidor.
https://www.swedbank-aktiellt.se/2024/maj/valutaforandringarnas_betydelse_for_ditt_sparande.csp
Givetvis får du mer pengar om du säljer fastigheten när dollarn har gått upp.
Men du får inte mer värde! Mer pengar är inte lika med mer värde!
Detta är löjligt. Läs tråden ovan och bemöt exemplet med guldklimparna. Med beräkningar. Då ser de att det är oumkullrunkeligt att handelsvalutan är irrelevant. Annars skulke en guldklimp köpt för en valuta ha ett annat värde än en identisk guldklimp köpt för en annan valuta. Vilket är befängt. Valutan du köper guldet för påverkar inte vad du kan sälja det för.
Säg att du som svensk köpte en fastighet i Usa när dollarn stod i 7 kr. Du säljer fastigheten för samma pris som du köpte den för, när dollarn står i 10 kr. Givetvis får du mer pengar om du säljer fastigheten när dollarn har gått upp.
Om vi gör ett annat tankeexperiment. Säg att dollarn står i 10 kr när du köper fastigheten.
Sverige får för sig att trycka 10x nuvarande antal SEK, och samtidigt ge alla som innehar SEK 10x vad de nuvarande har.
Priser på allt som är prissatt i SEK kommer givetvis bli 10x, även så valutakurser.
Dvs, USD/SEK kommer nu stå i 100 kr, och du kommer få 10x mer kronor när du säljer fastigheten.
Har du blivit 10x rikare?
Jag tycker att en guldklimp har lite oklar koppling till aktier, så i stället kanske man kunde tänka sig en aktie i ett företag vars hela balansräkning består av en guldklimp. Att det inte spelar någon roll för aktiens värde i vilka valutor och på vilka handelsplatser bolaget är noterat torde i det fallet vara uppenbart.
Mer pengar kan, om än på kortare sikt, ge mer värde i form av mer mjölk, ägg, kött och bröd på ICA. Över tid är det ju möjligt att ICA tack vare stark krona inte höjer priserna like mycket som de annars hade gjort, men valutakurser kan svänga betydligt fortare än mängden värde man kan köpa per krona i en ANNAN tillgång.
T.ex. under corona föll dollarn väldigt snabbt ner till 8 SEK och det kändes ordentligt på mina intäkter och i förlängningen på ICA. Likaså skulle det kännas om jag tvingades att sälja av amerikanska innehav just då för att betala för någon oförutsett utgift. En amerikansk akie värd tio korvar på ICA på måndagen är inte fortfarande värd tio korvar på ICA på tisdagen om USD devalveras 10 % över en natt.
om än på kortare sikt
Vilket du absolut inte ska ha när du investerar i aktier.
Över tid är det ju möjligt att ICA tack vare stark krona inte höjer priserna like mycket som de annars hade gjort, men valutakurser kan svänga betydligt fortare än mängden värde man kan köpa per krona i en ANNAN tillgång.
Aktiekurserna kan svänga ännu fortare!
Likaså skulle det kännas om jag tvingades att sälja av amerikanska innehav just då för att betala för någon oförutsett utgift.
Då har du för hög risk (aktieandel).
En amerikansk akie värd tio korvar på ICA på måndagen är inte fortfarande värd tio korvar på ICA på tisdagen om USD devalveras 10 % över en natt.
Aktien i sig är mer volatil än så. Så det går inte att hedga sig emot.
Dessutom så kommer en valutahedge kosta avgifter och introducerar en valutarisk/chans om den omvända kursrörelsen sker på valutan.
Att hedga sina aktier mot en valuta introducerar en valutarisk och lägger på en ytterligare avgift. Ingenting jag ser som lämpligt på lång sikt (som du bör ha för din aktieexponering).
I min värld och (alla andras ) får man ut mindre värde om man får 100 000 USD till ett pris av 7 kr än om om man får 10 kr…
Jag har gjort ett antal valutaaffärer åt kunder under årens lopp. Jag kan på heder och samvete försäkra dig om att valutamarknadenär fullkomligt irationell speciellt på kort sikt, men även på lite längre sikt.
Det finns alltså inga kommunicerade kärl. Går dollarkursen, behöver inte detta harmonisera med företagens utveckling på börsen.
Ja du. Jag har haft en kund som ägde en fastighet i Florida. Inte sjutton tryckte Sverige upp en massa pengar under denna period och delade ut till sina medborgare…