Hedgea valutakurser med home bias - hjälp mig tänka rätt

Detta är omöjligt om en guldklimp köpt i USD har samma värde som en köpt i SEK. Vilket den har.

Företagens värde (oavsett vilken valuta du mäter i) varierar, men inte p.g.a. handelsvalutans kurs.

Bolagen är såklart känsliga för valutakurser, men de är känsliga för andra valutakurser än handelsvalutan. T.ex. är Volvo Cars känslig för USD-SEK kursen för stora delar av försäljningen sker i USA. Trots att du handlar aktien i SEK.

1 gillning

Absolut, men då håller inte ditt argument i en mängd mänskliga undantag.

Absolut. Och?

Visst. Men vad du hävdar är matematiskt fastställt verkar inte hålla i flertalet exempel från den riktiga världen utan bara i en värld där människor agerar helt enligt forskning och över tidsperioder på minst tio år. Även med 3-4 års sparhorisont förespråkas ju ofta en viss andel aktier, som påverkas av förändrade valutakurser utöver bolagens förändrade värderingar.

Man kan minska valutarisken genom att välja att ha pengarna i tillgångar prissatta i svenska kronor i stället för i tillgångar prissatta i dollar. Bolagsrisken blir man inte av med, nej.

Jag sa aldrig att jag tänkte använda mig av en valutahedgad ETF eller dylikt. Min tanke var att minska investeringarna i tillgångar prissatta i USD och öka andelen (andra) tillgångar prissatta i SEK. Sverigefonder kostar lika mycket eller mindre än globalfonder, så varifrån kommer den extra avgiften?

Ja, det ökar min risk då jag minskar diversifieringen och frångår global marknadsvikt, men i utbyte torde jag minska valutarisken (jag kan ha fel här, men du har inte övertygat mig om det än).

Du ökar valutarisken. Du är plötsligt känslig för realvärdessänkning av SEK som du inte var innan valutahedgen (under förutsättning att du köper en “riktig” valutahedge). Det är bara en definitionsfråga. Köper du tillgångar “prisatta” i SEK är det ingen förändring av valutarisk.

Detta förändrar inte din valutarisk nämnvärt. Bolagen som är underliggande är kraftigt känsliga mit valutakurserna. Volvo Cars t.ex. är känsligt mit USD-SEK. Amerikanska bolag är känsliga mot andra valutakurser för de har sina intäkter/utgifter i spridda valutor.

Det gör du inte enligt ovan. Bolagen är känsliga mot en hel bukett av valutor oavsett i vilken de handlas. Svenska bolag är starkt exportberoende och känsliga mot både USD och EUR. De sitter ju i samma sits som du gör…

Nja, ett svenskt fastighetsbolag har en försumbar valutarisk, jämfört med ett bolag som är starkt exportberoende. Tro mig, jag har jobbat med både fastighetsbolag och exportbolag.

Det var bara ett exempel för att visa att det inte går att utröna från endast växelkursen om din kund faktiskt fick mer, mindre eller exakt samma ut från affären.
Jag antar att parameterar som t.ex. inflation i USD och SEK inte var exakt samma under perioden som du talar om?

Detta ämne har diskuterats i flertal andra trådar vill jag minnas.

När dollarn går från 10kr till 7kr imorgon och aktien (noterad i USD) i övrigt är oförändrad, får man färre SEK när man säljer. I praktiken upplevs detta som en förlust, då priserna i varubutikerna inte instantant anpassats till att dollarn sjunkit jämtemot kronan. På sikt kommer denna dollarförändring göra att priserna i Sverige inte går upp lika mycket som priserna i USA. Men vad gör det för mig som handlar i SEK idag? Jag kan köpa mycket mindre varor i Sverige för mina aktier imorgon än vad jag kunde idag.

På Amazon kan jag däremot köpa samma varor i USD för mina aktier imorgon som om jag hade sålt mina aktier idag innan kronförsärkningen. Aktieförsäljningen gör att jag växlar USD->SEK och Amazonköpet gör att jag växlar tillbaka SEK->USD. Alltså ingen effekt (förutom växlingsavgifter).

1 gillning

Detta var en fritidsbostad. Vad inflationen var i USA under årens lopp spelar ingen roll. Nettovinsten i SEK syns i skillnaden mellan de olika köpeskillingarna.

Jo det spelar stor roll när du försöker mäta skillnaden i värde.

Men nettovinsten i SEK är inte enskilt relevant. Nettovinsten i USD är en annan och för att kunna jämföra dessa måste du kompensera för valutavärdets förändring.

10% upp i SEK är inte samma värdeförändring som 10% upp i USD.

1 gillning

Ja, men det är ju detta som är utgångspunkten för diskussionen. Valutakursens förändring påverkar nettoresultatet för kunden något alldeles oerhört.

Nej. Det är inte utgångspunkten.

Nettoresultatet i en specifk valuta är relativt ointressant på lång sikt.

Dessutom så påverkas inte nettoresultatet av vilken handelsvaluta man köper en tillgång i. Oavsett om du köper Ericsson på Svenska eller Amerikanska börsen så får du samma utveckling i SEK.

Tvärtom. För alla som sparar i aktier är den totala avkasningen det intressanta. För 10 år sedan stod USD i 7,50. Nu står den i 11,30…

Ditt urval av aktie är inte relevant eftersom Ericson är en av de extremt få aktier som noteras både i Sverige och Usa. Välj exempelvis Apple istället. Du växlar dina SEK till USD och köper Apple som noteras i USD. Sedan säljer du dem efter 10 år. Har USD stigit från 7.50 till över 11 kr så blir ju effekten att din vinst har ökat rejält eftersom valutakursen har “gått åt rätt håll”.

Det är ju exakt samma princip för de som köper
en amerikansk fond. Småspararen sätter in svenska pengar i en fond. Fonden växlar till USD och köper amerikanska aktier. När spararen väljer att sälja sina fondandelar uppstår en valutaeffekt. Fonden måste ju växla till SEK för att sätta in på kundens konto.

Beroende på valutakursen gör spararen en valutavinst eller en valutaförlust.

1 gillning

Den är extremt relevant! Exemplet visar nämligen precis att valutakursförändringen på handelsvalutan är irrelevant! Exakt samma sak sker med med Apple eller vilken annan aktie som helst.

Men det spelar ingen roll! För värdet på valutan har gått precis lika mycket i andra riktningen!

Du ankrar i att 10% upp i USD är samma som 10% upp i SEK är det samma. Det är det inte för valutorna har ändrat värde!

Nej. Det stämmer inte. Du mäter utvecklingen i procent i fel valuta så det ser ut så.

Försök att släppa dina teoretiska resonemang. Du kan väl på fullt allvar ändå inte förneka att den amerikanska vakutaförbättringen har påverkat svenska sparares värdeutveckling något oerhört?

Du kan kan exempelvis jämföra indexfonden Robur Access Global som har gått upp 100 procent på fem år, med Robur Access Sverige som gått upp med 49 procent. Eller för den delen Robur Access USA som har gått upp 123 procent.

Jo, det beror på i vilken valuta du mäter! Du ankrar i en valuta som har ändrat värde.

Helt irrelevant. Olika bolag.

Exakt samma fenomen som du beskriver får en klump guld. Du kan inte hävda att en klump guld har annat värde baserat på vilken valuta den köptes i. Således är resonemanget att handelsvalutan spelar roll fel, för det innebär att guld skulle ha ett “minne” baserad vad den är köpt för (USD eller SEK).

Ta en Apple-aktie som exempel:

Kurs julafton 2020 när den köps: 128,41 USD
SEK/USD = 8,2487
1 Aktie = 1059 kr

Idag: 238.26 USD
SEK/USD = 10,996

Utveckling i USD: +85,55 %

1 aktie = 2 620 kr

Utveckling i sek: 147,4 %

Inflation i SEK under november 2020 – oktober 2024 (SCB har inte siffror för november 2024 än eller exakta datum, men nära nog?): 23,29 %
Inflation i USD under 2020 – 2024 (hittar inte statistik för en viss månad till en viss månad): 22 %

Om vi kvittar den väldigt lika inflationen och bortser från den:
Den i USA bosatte investeraren som för sin Apple-aktie kunde köpa 100 varmkorvar på WALMART år 2020 kunde idag köpa 185 korvars “värde”.
Den i Sverige bosatte investeraren som för sin Apple-aktie kunde köpa 100 varmkorvar på IKEA kunde idag köpa nästan 247 korvars “värde”.

Med inflationen medräknad får vi 144 korvar för amerikanen och dryga 189 för svensken.

Här har valutarisken haft gynnsamt utfall för den i Sverige bosatte investeraren som nu kan äta sig mättare.

Jag misstänker att skillnaden krymper med tiden, men fyra år är ändå ganska lång tid. Jag tar gärna emot exempel med 10-, 20- eller 30-årsperioder.

3 gillningar

Ja, men det är ju detta allt handlar om. Den svenska småspararen struntar ju fullständigt i den teoretiska modellen om i vilken valuta som aktierna mäts i.

Hen är enbart intresserad av hur mycket blir min avkastning i SEK. Då spelar valutakurserna givetvis in. Man har både en chans och en risk.

Givetvis behöver du inte tro på mig, men om nu alla svenska banker tillsammans med Fondbolagens förening har samma åsikt så borde detta var en fingervisning.

Jag lägger av nu. Min pedagogiska förmåga är tydligen inte bra nog. För din information bifogar jag nedan info från Handelsbanken. Scrollar du ner så ser du deras åsikt, som harmonierar med i princip alla aktörer på aktiemarknaden.

1 gillning

Vilket är ett rent misstag. Förlorar valutan i värde hjälper det inte att ha många av dem.

Du får väl meddela Swedbank, Avanza, Handelsbanken mfl att de har fel…

Det är du som misstolkar vad de skriver.

Tanken var att du skulle scrolla ner till Valutarisk.

1 gillning