Hedgea valutakurser med home bias - hjälp mig tänka rätt

Jag måste hålla med @Nestor här i hans tolkning. Det Handelsbanken påstår är alltså:

Om du köper utländska aktier har du en valutarisk.

… vilket är uppenbart felaktigt.

1 gillning

En aktie som håller valuta på sin balansräkning ger väl valutarisk ?

Precis som att hålla SEK på bankkonto är en valutarisk?

Ingen valuta är riskfri.

Det är inte att det är utländska aktier eller inte som ger valutarisk.

Du får valutarisk med många inhemska aktier (om inte alla) och likaså får du valutarisk med utländska aktier. Men inte p.g.a. handelsvalutan utan hur företagets verksamhet är valutaexponerat.

I princip alla de stora bolagen har verksamhet i många länder och gör affärer i många valutor. Vilket gör dem känsliga för alla dess valutakurser.

Javisst, de underliggande bolagen är valutaexponerade. Men den exponeringen är sällan samma som handelsvalutan.

Volvo cars handlas i SEK. Men är kraftigt exponerad mot USD-SEK kursen p.g.a. mycket export till USA.

Japp. Så en svensk storbolagsfond skulle kunna ha lika hög andel USD-exponering som en globalfond?

Om det nu är 30-50-70 eller 90% USD

Företaget skapar produkt eller tjänst som är värdet och valutan är bara för att handla med.

Möjligt.

Många amerikanska (tech)storbolag har ju omvänd exponering mot USD som ett exportberoende svenskt bolag.

De har majoriteten av utgifterna i USD men inkomsterna i alla möjliga andra valutor. Alltså så är de där amerikanska storbolagen exponerade omvänt mot USD. Sjunker USD gynnas de ordentligt. Motsatsen mot att ha USD på konto.

1 gillning

Det stämmer att globala indexfonder går upp (mätt i kronor) om värdet på kronan går ner.

Svenska aktier (mätt i kronor) går också upp när värdet på kronan går ner.

Svenska mjölkpriset går också upp då. Och priset på schweizisk choklad, mätt i kronor.

Inflationen driver upp siffrorna på allt - inte bara utländska aktier, utan allt! Och att kronan försvagas är just det - inflation.

Men en börsuppgång på grund av inflation kommer ju samtidigt ätas upp av inflationen. Syftet med att tjäna pengar är ju att kunna köpa mer och bättre saker, inte samma sak till ett högre pris.

Samma sak med börsnedgång som sker på grund av deflation. Har priserna gått ner så kan min köpkraft ändå ha stärkts. Mina börsplaceringar är generellt inte utsatta för någon valutarisk - aktiebörsen är generellt till för att investera i företag, inte i valutor.

3 gillningar

Jag tycker det låter fullt möjligt och rimligt att hedgea genom exponering mot svensk ekonomi och har liknande funderingar själv. Frågan blir då vilken fond som är lämplig: PLUS Allabolag Sverige? Lite PLUS Småbolag Sverige som gått svagt senaste åren men kanske hämtar sig? Det vore intressant att förstå mer kring hur dessa fonder är exponerade mot inhemsk marknad jämfört med Europa/US och vad som kan väntas om Sverige får en stark återhämtning framöver.

Det känns som om halva tråden handlar om att handelsvalutan är irrelevant. Handelsvalutan för vanliga globala indexfonder i Sverige är SEK, men den valutaexponering man får av att köpa en globalfond jämfört med PLUS Småbolag Sverige är annorlunda. Det vore intressant att diskutera det istället.

Handelsvalutan för underliggande aktier är också irrelevant, därför jag pratar om handelsvalutan.

Därmed får man inte mer USD exponering för att underliggande bolag (i en globalfond handlad i SEK) handlas för USD på någon amerikansk börs.

Det som ger valutaexponeringen är de underliggande bolagens känslighet för valutakurser.

T.ex. är det inte orimligt att tänka sig att Volvo Cars (handlad i SEK och i Sverigefond) kommer förlora mycket kraftigt på en försvagad dollar och tjäna kraftigt på en starkare dollar. Helt enkelt eftersom en stor andel av inkomsterna är i USD.

Alltså samma valutaexponering du får av att äga USD (trots att du äger ett svenskt bolag handlad på svenska börsen).

Samtidigt är det inte orimligt att tänka sig att flera av magnificent 7 tjänar på en försvagad dollar och skulle förlora kraftigt på en stärkt dollar. Helt eftersom största delen av utgifterna är i USD men mycket av inkomsterna kommer från andra valutor. Vilket skulle vara den omvända valutaexponeringen för dig (om du köper bolagen) än att äga USD.

Så att köpa sverigefond istället för globalfonden med stor andel magnificent 7 kan leda till att man är mer exponerad mot USD än det omvända. Precis motsatt vad som avsågs.

1 gillning

Här hittade jag lite kvantifiering av “currency risk” och “correlations between currency and equity”:

Som synes är det olika för olika länder, där särskilt Japan har ett speciellt mönster.

Jag tycker att det ser ut som att deras modell kraftigt överskattar valutarisk. Till exempel om det skulle finnas ett bolag i Argentina som har som enda uppgift att sitta på en hög med USD så skulle de dra slutsatsen att bolaget har 0 marknadsrisk eftersom kursen dubblas varje år men att valutarisken mot ARS är 100% eftersom den varje år tappar halva värdet pga att ARS går så dåligt. Det är förstås korrekt att bolaget har en hög valutarisk, men mot USD – inte mot ARS.

1 gillning