Hemlarm utan uppkoppling - erfarenheter?

Det går ju att välja själv i väldigt stor utsträckning. Du kan välja “per feature” om den ska lyssnas efter eller ej. Och vad du vill ska hända givet olika förutsättningar. T.ex. bara trigga på vissa ljud när du inte är hemma eller på någon annan logik du själv väljer (de har öppet API).

Men du har rätt i att systemet, om det är på och du är hemma, kan trigga på saker i onödan. Exempelvis har systemet reagerat på ett glas som tappas i golvet när vi var hemma, och larmat (=pushnotis) om att den hört glas som krossas. Förvisso rätt, men onödigt. En gång vet jag att den reagerade på en brandvarnare på TV, men det är nog ytterligheten. Vill inte stänga av att lyssna på brandvarnare.

Så man får skilja på vad den detekterar och vad den gör när det detekteras. I mitt fall är det lugnt att få en pushnotis med en snapshot från kameran vid glaskross eller en kort film när brandlarm hörs, även när jag är hemma. Man behöver ju inte dra igång en siren bara för att den hör en hund skälla (ja, det är möjligt att trigga på hundskall, och ja, det är möjligt att dra igång en siren).

Det jag gillar är öppenheten, dvs du kan själv välja och styra, i kombination med att du kör både inspelningen från kamerorna och dess AI-analys helt lokalt hemma. Det går inte till något Kina-moln och internet behövs ju bara i den mån du vill ringa in utifrån och kika när du inte är hemma eller för den delen om systemet vill skicka en pushnotis.

Ajax-systemet har inbyggd batteribackup och 4G, så om ström eller internet försvinner så kommer jag få notis om att så har skett, åtminstone, även om man i det läget hade förlorat kontakten med kamerorna.

1 gillning