För guld, förutom en mindre del fysiskt, så är ETC enda alternativet för mig och där har jag gjort vad jag kan för att välja vettigaste ETCn mht risker. Inte perfekt men ok.
För HY så finns det alternativ där man inte behöver CDS. Då kör jag på det.
Varför tittar du på HY egentligen, du vill väl mest ha 100% marknadsviktat?
Vilken intressant fond! Jag har inte sett någon annan SEK-hedgead global HY-fond med så långa löptider. Jag är helt OK med att de använder CDS som ett sätt att få exponering mot kreditrisken. Precis vad jag letat efter, stort tack för tipset!
Har inte hittat någon global HY fond med likande löptider, avgift samt valutasäkrad till SEK med dom faktiska företagspapperna, har du?
Duger det åt Avanza Auto duger det nog åt oss på RT också
Är alltid intressant att se sig om vad det finns för alternativ, inget jag äger själv dock. Sen jag bytte till SHB får jag nöja mig med AMF lång i räntedelen och Dimensional WEF i aktiedelen, tycker det är ”good enough” med 50/50 som Mellanrisk, skulle vara kul att jämföra den med @Zino s allväderportfölj över en lite längre period.
Inte ett krav från min sida eftersom jag bor utomlands och förväntas göra så under rätt stora delar av året. Vill gärna ha en del i SEK och en annan del i USD/andra valutor för att mer spegla vårt liv/kostnadsexponering.
Därav att jag kan tänka mig de två alternativen jag gav ovan. I alla fall preliminärt.
Glöm inte att dessa bolag är de som nyckeltalsmässigt ofta är de bolag som blir “värdebolag”. Alltså överexponerat mot bolag med högre förväntad avkastning än marknadssnittet om du hade köpt aktierna istället.
M.a.o. bolag som marknaden prisar ner till långsiktet högre förväntad avkastning på ägandet av aktier. Sätta sina pengar i obligationer från dessa bolag kan närmast ses som väldigt lämpligt då du går före aktierägarna för att få pengar från bolagen.
Dessa trygga svenska papper är bara garantier för swap-avtal som fonden har med sina motpartier. Avkastningen kommer från dessa avtal som simulerar internationella HY exponeringen.
Många hedgefonder eller sk syntetiska fonder funkar på detta vis.
Samtidigt skulle jag inte köpa aktier i de bolagen heller (mer än vad som ingår i hela höstacken). Oavsett om man gör före eller efter andra ägare i en konkurs, som aldrig är en bra sak för ägare
Som sagt ovan, jag kan tänka mig att addera HY om marknaden kraschar som ett alternativ till att ytterligare öka aktieandelen dvs att lägga till det som en komponent. Men det är inget jag gör i nuläget.
Diskussionen började med att en ”stay rich” var all in på HY från avsnitt 289 / Pontus. Inget jag skulle rekommendera
Jag tänker likadant eftersom den där säkringen innebär en viss kostnad gissningsvis? Vill helst vara utan valuta hedge, alternativt till EUR för att slippa SEK.
Mmm det är väl så i grund och botten antar jag, hade jag vetat det jag vet idag så hade inte börsen varit mitt alternativ för att trygga min inkomst. Mycket är på låtsas tycker jag ta Storskogen som ett bra exempel, SBB, Tesla, Apple, Microsoft mfl. Eller avreglering av hedging och mycket mer tror nog inte särskilt många förstår hur utsatta dom är. Särskilt när okunskapen lyser igenom från dom som har kraft att påverka till exempel detta forum.
tack för svaren bägge 2! eftersom sek är i en head-dive och ekonomin är oviss får jag nog procentuellt vikta ner denna till minimum. Upskattar era svar
Hej @MattiasA90 - syftet är att komplementera aktiedelen men efter närmare fundering är det kanske bättre att bara vikta upp aktiedelen och skippa företagsobl. … Jag tyckte jag hade en bra plan men nu har ni ju skjutit lite hål i min övertygelse
Jag har ett liknande syfte. Jag kommer behöva minska aktierisk över tid år för år nu. Dessutom börjar jag bygga upp lite utdelning. Jag har hittills bara denna som är IG:
Men jag är sugen på att köre lite av den du har överst i din lista pga att jag köper i samma valuta och har kostnader i den. Det är i så fall för “aktiedelen”.
Den mer givna delen är stats papper med lång duration som komplement i räntedelen.
Om du redan har en väldigt hög aktieandel så skulle jag nog inte komplettera med just endast företagsobligationer då dessa har stark korrelation till aktier. Jag skulle snarare titta på statsobligationer, både nominella och realräntor samt kanske guld och övriga råvaror.
Företagsobligation kan man annars anvönda som en del av en Mixade ränteportfölj ihop med andra räntor eller som komplement till aktier om aktiedelen är lite lägre i övrigt i portföljen.