High Yield Bonds - för och nackdelar

Håller med Mattias när det gäller längre statsobligationer samt företagsobligationer med hög kvalitet i en balanserad portfölj. High yield likställer jag mera med aktier.

Guld och andra råvaror bör man dock glömma…

1 gillning

Jag hade också valt nummer 2 om jag var tvungen, men själv äger jag Captor Aster High Yield. Valutasäkringen känns väldigt trygg att ha nu när kronan är så svag.

2 gillningar

Vad säger ni om High Yield nu idag våren 2024?

Vilka är de säkraste korten bland High yield idag om man helst inte vill ta så stor valutakrisk och helst tjänar in ränta i SEK?

Spiltans räntefonder med SBB och Intrum som stora obligationsinnehav känns inte särskilt köpvärda.

Som alltid, innehåller HY fonder lån till riskabla - ofta dåliga - bolag. High yield är inga trygga obligationer utan risklån som har en riskpremie och kan variera mycket i värde.

Ingen ränteplacering med tanke på klassisk portföljkonstruktion utan ett alternativ till aktier eller en del av högrisktillgångarna i en portfölj.

3 gillningar

Är du ute efter räntefonder med hög kreditrisk som alternativ till aktier, kan du kanske hitta något som funger i Zinos räntetriangel (om du inte har tittat där redan):

1 gillning

Intrum och SBB handlas nog väldigt billigt så du behöver inte bara rädd för dem lämgre.