Låter på många som de är ensamstående föräldrar med barn? Är det så?
Eller kan inte er partner underhålla barnen några timmar per vecka själva?
Låter på många som de är ensamstående föräldrar med barn? Är det så?
Eller kan inte er partner underhålla barnen några timmar per vecka själva?
Klassisk metod för cyklister är att cykla till/påväg till många aktiviteter längre bort. Kalas i grannbyn:
Cykla dit och duscha på plats. Cykla hem igen. 2+2 timmar = bra helgpass (forskning verkar i dagsläget inte ha så mycket emot att köra 2+2 jämfört med 4h på raken)
Julfirande i annat landskap: Börja cykla en eller två timmar innan familjen sätter sig i bilen och skrapa ihop 3 timmar innan de plockar upp dig på vägen (givetvis turas om även partnern vill motionera)
osv.
Ens partner jobbar väl också? Den lilla tid man kan vara tillsammans alla tre kanske man vill ta till vara.
Kul idé men risken är ju att det här istället blir utfallet:
![]()
Men visst, har man en partner som också cyklar aktivt kan problemet lösas av att växkla som du nämnde. Min spenderar sina motionspass på gym och inte ute i löpspåret eller cykelbanan.
Det låter verkligen som det klassiska felet min profession som SJG/Fysio gör. Vi lägger ribban otroligt högt!
Tar du någon promenad/vecka och utöver detta lägger på något lite mer pulshöjande, tänk Borgskalan 16 och uppåt 1-2ggr/vecka (cykla, springa, simma, gruppträning) så kommer du väldigt långt. Styrkan kan du fixa på 1-2 minuter om du kör så många uppresningar från en stol som du hinner med på ovanstående tid. Det kommer bränna oerhört gött i låren rätt snart. Kan man köpa sig en tung kettelbel på facebook så kan man försöka sig på så många marklyft som möjligt på 1-2 min istället för att komma åt mer muskelgrupper.
Utan djupare kunskap kring dina besvär eller upplägget du fått till dig så är nyckeln för hälsa kontinuiteten i träning, kost och återhämtning. Det tror jag du kommer fixa galant över tid om du lägger ribban på den nivån som passar ditt liv och försöker hålla i över veckor, månader och tillslut år. Det brukar vara oerhört svårt att stressa fram hälsa.
Lycka till!
Med den logiken så kan man aldrig göra något för man måste vara med familjen. Det är ju hälsosamt ha lite andra aktivitet för sig själv. Alternativt kan du ta med dig partnern också och gör det till en familjeaktivitet. Finns massvis med folk som har småbarn med sig på mitt gym. ![]()
Det här tog fart.
Bor på landet (klarar lätt 20% boränta
) dock så blir ju pendling ett aber. Hade verkligen önskat mer jobba hemifrån. Större barn, 1 ute, 1 på väg ut, 1 om 4-5 år.
6 mil till jobbet, 3 mil till civilisationen. Har cyklat mycket (landsvägsräcer) förr men det tar sån himla tid att få rätt volym. Har cyklat till jobb 3mil i perioder förr, men man överlever inte morgontrafiken utan någon cykelväg alls.
5000m2 tomt så en del skötsel och skottning. Nackdelen är att den gräsmattan klipper man med åkgräsklippare.
Har ett halvdant hemmagym, men garaget är så jäkla omotiverande
Jag har aldrig tränat eller motionerat, men de beror på att jag har haft fysiskt jobb samt haft jobbet hemma eller bara någon minuters gångväg hemifrån… Me andra ord inte slösat bort arbetstid eller fritid till att ta sig till å från jobbet…
Hur kan det vara så fascinerande? Att träna en timme om dagen är ju ingenting. Har aldrig minskat träningen för någon annan faktor än skador. Finns ju hur mycket tid som helst. Tränande nästan som mest när barnen var små, detsamma gällde min fru.
Ja det låter mycket.
Nya studier har visat att den positiva effekten av träningen avtar snabbt efter 2-3 tråningspass per vecka och mer än 5000 steg om dagen.
Var rimlig.
Om man hetsar och stressar för att leva upp till alla dessa krav från alla håll, så tror jag att det är sämre för ens totala hälsa.
Är det görbart i din vardag, att träna med detta upplägg? För bättre allmänhälsa räcker betydligt mindre. Grejen är väl att den bästa träningen är den som blir av, och misstaget de allra flesta gör är gå ut för hårt och inte mäkta med att bibehålla, så jag hade nog sänkt ambitionsnivån en aning. Men det beror ju såklart på dina förutsättningar och önskemål också.
Tränar minst 1h konditionspass per dag (typiskt lunch eller innan jag åker hem, eller direkt när jag väl kommit hem), på helg ca 2h per dag. Pendlar någon timma om dagen. Inga barn, och inga streamingtjänster.
Inser att det är extremt mycket lättare att få det gjort när man verkligen vill och är motiverad. Skulle någon säga till mig att byta ut min hobby konditionsträning mot motsvarande pass med styrketräning skulle klockan helt plötsligt bete sig på ett helt annat sätt, kalendern skulle varit bokad med massa annat, och jag skulle aldrig hunnit med eller orkat.
Med det sagt, med en cykel hemma så är det ju bara (jag vet…) att sätta sig på fanskapet och titta på nyheterna på kvällen, du måste ju inte köra stenhårda idiotpass varje gång resten av livet (sen får jag väl förvisso cyklister mot mig nu om jag säger att jag tycker cykel är en ganska tidsineffektiv konditionträningsform men det är väl för att jag är löpare och inte svarar på trampandet)
Till slut, försök hitta mål och något som gör att du verkligen vill träna, annars är det nästan omöjligt att hålla i. Just nu verkar det ju mest bara vara ett temporärt påtvingat format på någon förekommen anledning från din sjukgymnast.
Jag tycker tvärtom att hemmagymmet vinner varje dag i veckan. Om du får plats med en vettig bänk/stång/ställning så du kan köra ordentligt så spar du en del tid där.
Du nämner i trådstarten att du räknar in dusch och ombyte i dina motionscykelpass. Jag brukar ju träna i samband med att det ändå är dags för dagens dusch. Det tar ingen extra tid.
Man måste inte köra stenhårt åtta dagar i veckan, ett lugnare distanspass på motionscykel passar t ex bra som nedvarvning efter gym eller som underhåll medan man tittar på en film.
Och alla andra måsten går i stor utsträckning att effektivisera. 5000m2 tomt? Låt lite växa igen, köp en robot till att ta hand om resten. Vips sparade du 1-2 h/v. Skotta igen alla onödiga rabatter och så gräs. Ytterligare tid sparad.
Laga storkok, storhandla och planera. Sparar tid och även pengar. Osv osv.
Instämmer. Hälsa / Träning är i konkurrens med lönearbete för mig också. ![]()
Har i princip samma situation som du beskriver: ett cyklingspass per dag + gym.
Hemgym, kroppsviktsträning, yoga och liknande är såklart saker du kan tänka på också. Det går absolut. Allt blir en övning i logistik. Lycka till!
Här är (de relativt nyreviderade vad jag kan minnas) rekommendationerna från FoHM.
Lite förenklat bör en vuxen röra sig/konditionsträna minst 2,5-5 h/vecka i måttlig intensitet, och sedan ägna sig åt styrketräning ett par gånger per vecka utöver konditionsbiten.
Därefter är det i princip ju mer desto bättre (för hälsan).
Det tvivlar jag starkt på. Jag rör mig betydligt mer än rekommendationerna men det är inte pga hälsan. Och att en vanlig motionär skulle ha något att vinna, hälsomässigt, på att t ex träna stenhårt dubbla pass varje dag är helt enkelt inte sant. Snarare ökar skaderisk, sjukdomsrisk och en massa annat blir lidande när man inte hinner återhämta sig.
Det gäller att försöka kombinera med jobbpendlingen. T ex cykla till jobbet. Alternativt gymma på morgonen och komma nytränad, nydushad och pigg. Flexa in en långlunch med gym mitt på dagen.
Tack, det blev lite drag det här.
Jag får uppfattningen att många är sådär motiverade att träna tillräckligt och prioriterar annat när det behövs, men mår bra av det som blir av (jag är där själv). I perioder i livet blir det för lite tror jag.
Sedan finns det de som är mer eller mindre frälsta och inte vill avstå dagens halvmarapass ens den dag de ska gifta sig. Dessa har ibland en tendens att få den förra gruppen att känna lite skam över sina prioriteringar.
Jag har själv bekanta som aldrig någonsin åker med på släktkalas, firanden, barnens aktiviteter o.d. för de är uppbokade på diverse Padel, golf, triathloncamp osv. Jag håller inte med om den prioriteringen, för mycket och för lite skämmer allt.
Summerat så är nog myndighetens ambition att påvisa hur mycket det helst borde tränas för en riktigt god bas-hälsa trots stillasittande jobb. Samtidigt verkar det som om lite är bättre än inget, men mer är oftast bättre.
Jag fick dessutom höra att stillasittande jobb var på väg att klassas som en större riskfaktor än rökning (av WHO tror jag)
. Så det barkar åt fel håll med folkhälsan
Jag tror jag tillslut kommer hamna på 2 högintensiva konditionspass i veckan och förhoppningsvis 1-2 styrkepass av något slag