Hinna med rekommenderad träning

Ja, kanske. Jag gillar er fysioterapeuter annars, inget PT-knössel eller trender där :grin:.

Nu var detta träningsupplägg efter en alldeles för tidig men lindrig stroke (tack o lov). Vården lyckades inte hitta några riskfaktorer alls mer än blodtryck under behandling och en del kilon över ideal. Så efter ett halvår är jag bättre tränad än på länge, men jag behöver hitta en modell så som du beskriver…som funkar i vardagen…utan skilsmässa

2 gillningar

Rehabiliteringsfasen kan innehålla mer träning i form av mängd och inte ofta intensitet, som ofta kombineras med en sjukskrivning för både tid och återhämtning för all den träningen :wink:
Din fysio har säker bra koll på din situation och skräddarsytt därefter. För generella rekommendationer räcker det med fem raska promenader à 30 min i veckan, där pulsen kommer upp något (måttlig intensitet). Redan där nås de största fysiologiska fördelar. Men som andra sagt finns det fördelar med tuffare kardiovaskulär påfrestning samt tillägg av styrketräning med minst 2 pass i veckan.

Om du vill läsa lite själv brukar jag rekommendera FYSS, kapitel 1.4 är rekommendationer för vuxna:
https://www.fyss.se/fyss-kapitel/fyss-kapitel-2/

Lycka till med din rehab!

1 gillning

Det finns naturligtvis gränser. Pratar vi i generella termer, för folkhälsans skull, kvarstår dock faktumet. Träning med måttlig intensitet har i princip (återigen, inte bokstavligen) inga hälsomässiga nackdelar och är nästintill omöjlig att bedriva i den omfattningen som krävs för att de negativa sidorna ska överväga de positiva.

Alla de negativa aspekterna av träning du nämner är fullt likaså faktum, men det råder inget motsatsförhållande mellan att det på populationsnivå, för hälsans skull, nästan alltid är bättre att köra det där extra passet och att det för den träningsbitne, hårt satsande individen absolut kan bli för mycket.

1 gillning

Jag tränar minimum 365 timmar per år, effektiv tid så stretching och tid när jag inte lyfter under styrketräning räknas bort. Eftersom vissa dagar kräver vila pga sjukdom eller liv, siktar jag på över 7 h/v. Däremot kort pendling. Jobbar hemifrån ibland. Jag gör mitt bästa för att träna varje dag en stund efter jobbet. Lagar storkok så lite tid till matlagning efter träningen. Dagar jag jobbar hemifrån kan jag köra 2 pass ett på lunchen och ett efter jobbet. På helger tränar jag längre. Har cykel och gym i källaren, annars löpning hemifrån. På vintern tar det mer tid då jag åker längdskidor, så vallning och 15 km enkel väg till spåret. Är van med den volymen, så ser den inte som svår.

1 gillning

Helt korrekt. Jag behöver trampa i typ tre timmar för att bli lika slut som när jag springer milen.
Men vill man chocka kroppen kan man ju alltid sätta sig på en roddergometer (eller stakmaskin) och köra 500m intervaller med 20s vila mellan…

7 timmar av högintensiv träning per vecka låter ju inte helt rimligt från en sjukgymnast för att komma ut från en sjukperiod.

3 gillningar

Jag tror många bränner sig och lägger av med träningen för att de tränar för hårt, för ofta.
Jag anammar polariserad träning och kör ca 80-90% lågintensivt (60-75% av maxpuls) och 10-20% högintensivt (90+% av maxpuls). Främst uthållighetsträning såsom cykel. Men borde även fungera vid styrketräning. Alltså lägga majoriteten av tiden på lättare vikter och fler repetitioner och bara några pass med tunga vikter och få repetitioner.

1 gillning

Ja, eller så gör man det till en trevlig familjeangelägenhet där alla får röra lite på sig och få nyttig motion! Alternativet att ungarna sitter framför datorn, telefonen och plattan och föräldrarna klistrade framför Netflix och sociala media och klagar över att man inte hinner åka till gymnet verkar vara det som gäller idag.

Kan ta ett exempel när vi för några år sedan fick ett lastbilslass grus hem till garageinfarten. Ungarna stängde av sina datorer och mobiler och kom rusande ut och slogs om spadar, krattor och leksaksskottkärran för att hjälpa till. Och för egen del blev det väldigt bra träning och samvaro att tillsammans hjälpas åt att skyffla ut nästan 5 ton grus!

Det pratas väldigt mycket i podavsnitten om det är lönsamt att bo i eget hus men väldigt lite om den kvalitet i familjelivet det bidrar till. Undrar varför men det är väl så det funkar nuförtiden…

3 gillningar

Mja, jag hade ju haft en “lycklig stroke” men inga fysiska kvarstående eller tydliga kognitiva besvär. Det har handlat om att pressa kondition, blodomlopp och muskulatur för att dels sänka blodtrycket, dels för att undvika den hjärntrötthet och ev deppighet som kan komma.

Sedan har jag ju själv kombinerar med (försök till) meditation och stresshanteringsövningar och aktiv vila/energihushållning

Så det har krävt heltid en lång period. Men nu börjar det bli dags att växla upp jobbet. Därför funderar jag på hur det ska gå till. Jag vill för Jösse namn inte få en vända till med allt vad det kan innebära

Ja absolut. Förstå mig rätt.

Om fördelarna av träning funnits i tablettform, hade det varit världens mest sålda medicin.

Men att hetsa och ställa för höga krav på sig. Kan minska fördelarna. Det kan sänka ens självförtroende, stressa en och på sikt skada ens psykiska mående. Vilket i sin tur kan vara negativt för ens totala hälsa.

Kontentan är att man ska träna för att må bra. Och inte jämföra sig med andra. Det finns många olika träningsformer, välj därför något du mår bra och på en nivå som motiverar dig att fortsätta.

Peace, love and understanding :peace_symbol::joy:

3 gillningar

ääh jag tror det är för att många är ovana att ta i så hårt på cykel som det behövs. 3x20min tröskeleffekt eller puls på cykel borde vara precis lika jobbigt som 3x20min tröskel löpning.
Men utomhuscykling kan såklart innebära dötid för transport, men oftast kan ju det kallas uppvärmning ändå.
Men med cykeln på trainer inomhus så kan jag sitta på cykeln inom 5min från vardagsklädd, uppkopplad mot resten av världens innecyklister.

3 gillningar

Låter gemytligt!

Jodå, ungarna har alltid hjälp till. Tex klippa 300m häck för hand (finns ingen maskin som klarar den almhäcken), årligen handlasta 4 ton pellets genom källarfönster osv Vi har alltid också varit “kan själv” och har renoverat merparten av huset utan att någonsin använda hantverkare (det elektriska och någon våtrumsmatta undantaget). Servar och mekar det mesta med bilarna själv. Och båt på det. Det tar tid, men ger fysisk aktivitet. Egentligen behöver jag kanske inte träna så mycket på gym :thinking:

Nu är ju ungjävlarna dock på väg hemifrån, så vi får väl anpassa oss.

2 gillningar

Ja då får man ju om inte annat tid att träna hur man vill. Oavsett om det handlar om att lyfta en massa onödiga kilon på ett gym eller göra det på något annat sätt som ger ett mervärde i tillvaron!

2 gillningar

Med ålder och skador har jag fått variera träningsformerna och se till det finns ett utbud nära tillhands. Får jag knäproblem, vilket jag tyvärr har just nu, får jag skippa löpningen och köra enbart cykel en period. Alternativet hade varit att inte träna alls eller köra rodd på gymmet. En Concept2 hemma vore fint.

Antar att budskapet till övriga är att variation är bra. Att ha flera träningsformer tillgängliga så man inte kan backa ur pga. bekvämlighet.

Och att “chocka” kroppen många gånger består i av att utsätta den för en träningsform den inte är så van vid. I mitt fall stakmaskinen. Huva. :confounded:

Exakt. Jag alternerar mellan löpning, rodd, cykel och skidor/stakmaskin. Mer löpning och mountainbike på sommaren, mer roddmaskin och andra inomhusmaskiner när vintern kommer.
Jag hade aldrig kunnat träna dagliga pass bara löpning, eller bara rodd t ex.

Det är ju så att dra iväg och springa 20 min är inte mycket. Men för min del tillkommer det olika delar.

1. Jag behöver någon distraktion när jag springer. Podcast/ljudbok/musik → Behöver ha batteri i telefonen och lurar samt veta var träningslurarna är. Säg 5 min.

2. Träningskläder ska på. Vi bor smått, vi kan inte ha kläder liggandes runt. Det måste packas undan, vilket betyder att det måste packas fram för att träna. Säg 5 min

3. Tiden ska passa. Det är inte bara att springa ut spontant när man kommer hem. Sambo och barn med matlagning och blöjbyten måste ha prio.

4. Det ska duschas och städas undan också. Detta är kanske den mindre delen då det går ganska snabbt att hoppa in i duschen och slänga kläder i tvätt. Men det är ytterligare 10 minuters aktivitet.

5. Man ska vara frisk. Att vara halvkrasslig är en småbarnförälders ständiga limbo.

6. Jag är en nattuggla som har svårt att sova. Jag tvingar mig själv upp på morgonen så morgonpass finns inte på kartan. Tränar man för sent är man antingen redan slut efter all matlagning och läggande eller så är det för nära sängdags och då drar man igång kroppen och pulsen igen så man inte kan somna.

Så för 20 min löpning, är 20 min förberedelser/städning ovanpå. Det är förutsatt att man kan timea att man faktiskt tar sig ut. Förbereldelser/träning-ratio är då 1/1 och ganska mycket tjafs för litet resultat.

Att slägga i soffan framför Netflix är inte optimalt. Men om klockslagen 06-20 består av pendling, jobb, pendling, mat, barn - Så behöver man några minuter att slappna av också. Att trycka in träningen då tar emot…

Är det ursäkter? Absolut. Är det långt ifrån verkligheten? Inte alls.

1 gillning

Det är tufft. För mig funkar det bäst när jag inte ser det som frivilligt. Helst tränar jag tidigt på dagen för att ha det gjort, men det går ju inte alltid. Synd man inte kan träna på tåget xD.

1 gillning

Men 5 av 5 vardagar kan väl inte behöva bestå av 14 timmar hel upptagenhet på raken? En eller två dagar i veckan borde ni väl kunna turas om att ha barnet/barnen på egen hand så den andra kan få lite luft 1-2 timmar säg 18-20 (från ätning till genom läggningen)

Passiv pendling verkar förövrigt vara en stooor bov för många i denna tråd. Är det värt det eller känner ni att det inte finns något val?

1 gillning

Pendling är själadödande och även en hälsomässig katastrof.
Jag har haft jobb där jag suttit i bil 45-60 min enkel väg varje dag.
Senare bara 20-30 min men till sist och numera jobbar jag helt remote om jag inte måste flyga på tjänsteresa vilket sker lagom sällan numera.
Jag spar flera timmar per dag i att slippa alla bestyr kopplade till transport och förberedelse av kläder, mat etc. Jag kan träna hemma på lunchen eller ta en promenad samtidigt som ett telefonsamtal eller telemöte. Jag kan äta lätt och hälsosam lunch och klämma in bra rörelser mellan de stillasittande momenten i arbetet. Jag kan slänga in en maskin tvätt eller ett långkok så att vardagslogistiken är klar när familjen kommer hem. Vi slipper ha två bilar utan klarar oss med en vilket bara där sparar många tusenlappar…

Alla ni som pendlar, är det värt det?

3 gillningar

I mitt fall är det så att 6-17 är jobb med pendling vilket är ganska statiskt. Sambon är hemma med de små under dagen vilket i sig är då hennes jobb, men också betyder att hon behöver lite avlastning när jag kommer hem. Visst går det att trycka in ett löppass nu och då i de fallen, men då kommer vi till att det då blir spontant och går inte att få in i rutin.
För träning är rutin A och O. Å rutin är såsom småbarnföräldrar kanske känner igen, inte är det enklaste. Ingen dag är den andre lik.

Åter igen, är det ursäkter? Absolut. Är det långt ifrån verkligheten? Inte alls.

Hade jag haft alternativ hade jag tagit det, men i mitt läge är jag lite fast i en annorlunda marknadssituation. Andra fall kanske man väljer lantlivet på bekostnad av att behöva pendla, ett byte jag hade gjort i en handvändning (särskilt eftersom jag redan pendlar! :sweat_smile: )

Men visst är det förjävligt? Vi snackar ju om 90-120 min per dag som definierar våra hela vardagar.