Hinna med rekommenderad träning

Fast med ett sådant upplägg finns där ju inte plats för återhämtning. Kroppen blir sliten efter ett tag, och det kommer ju bara sluta i att man ger upp. Nu vet du ju bättre än jag hur det känns i din kropp, men det låter lite som att du kämpar med att få ihop det.

När vi cyklade med lag så hade vi periodiserad och stegrande träningsschema, med minst en vilovecka var 4-5 vecka. Men det var inget man orkade med att köra året om. Nu var ju de värsta passen närmare 19-20 i borg, men de var inte många. Jag hade nog vänt mig till någon för ett annat utlåtande/upplägg. Alternativ pratat med något träningsföretag i stil med Aktivitus eller Guided Heros.

1 gillning

Absolut inte. Hade jag kunnat slippa det hade jag tagit det alternativet direkt. Fortfarande är dock många yrken on-site och för många yrken där remote borde ha funkat är arbetsgivaren njugg med distans. Jag får för mig att en del verkligen älskar irl-möten för att de har ett fattigt fritids/privatliv. Jag som däremot inte alls får extra energi av att träffa arbetskamrater hade lätt klarat mig remote.

Nu har jag ju valt att bo på landet för jag står inte riktigt ut med det konstanta ljud-trycket i städer. Jag vill kunna pinka i rabatterna utan att bry mig om ifall någon ser mig. Pandemin och distansarbete var en underbar tid. Men vi trillade snabbt tillbaka “det är allt bättre om vi ses på riktigt”

2 gillningar

Ja, fasen vet om jag inte börjar bli sliten i halvsekelkroppen…eller så är det biverkningar av de där jäkla statinerna mot kolesterol?

Efter att ha lyssnat på er nu, känns det som om 2 intervallpass, på motionscykel ,1 helkropp gympass sam en 3-5 km promenad och ev trädgårdsarbete per vecka är fullt tillräcklig.

1 gillning

Det beror på vad trädgårdsarbetet innebär. Är det att köra åkgräsklippare med en öl i handen så…

Om du går på gymmet se till att utmana dig lite också och ta gärna hjälp för att få övningar förevisat.

Antar intervallpassen innebär en rejäl pulshöjare också? Du är rätt så bra på det ialla fall.

Bara en reklfektion: Enligt rekommendationerna klassas ju Hög intensitet som 14-17, och du ligger upp mot 17-18 dvs på övre gränsen mot mycket hög intensitet/max.

Jag tränar fyra ggr per vecka. (ca 2h inkl dusch).

Tisdag 20-22
Torsdag 11-13 (jobbar hemifrån torsdagar)
Lördag 8-10
Söndag 20-22

Sen går jag de sträckor jag kan.

1 gillning

Fast samtidigt uppges pulsspannet 85-90% och det skulle jag inte kalla högintensivt i kräkstempo om man fått igång konditionen (ligger över snitt på 90% på halvmara och det tror jag är ganska normalt) så lite oklart kanske (har aldrig lyckats använda Borg själv då den är så subjektiv)

Men jag håller med om att den upplevda känslan indikerar för hårda intervaller. Hade definitivt ordinerat mer grundträning så att man klarar av att träna intervaller om man tycker det är viktigt av någon anledning (Jag tränar för att kunna träna, av 10 pass under 1 vecka är 8 st ganska lugna konditionsbyggande och 2st toppande löpkvalitetspass där jag tränar farthållning och kanske går upp mot 90% på det ena och 97% på det andra)

Alltså, jag är ingen expert. Uppfattar det (subjektivt) som borg 17. Har aldrig uppmätt maxpuls men tror att jag ligger under 220 minus ålder (i mitt fall 220-52år enligt teorin) så jag gissar att mitt max ligger på 160. Jag har en vilopuls runt 55 utan att vara särskilt tränad, därav gissningen att även max ligger lägre än teorin. När jag kör norska intervaller på cykel (>100rpm på motstånd 7 av 8 i 4 min x 4 med 3 min “aktiv vila” emellan) så ligger pulsen på runt 140bpm. Kräks gör jag ju inte, men rejält ansträngd men orkar nästa intervall. Än så länge gillar jag intervallen till rätt musik :grin:

Löpare har jag aldrig varit. Lång, grov och tung. Får löparknä och gubbvad efter tredje passet varenda gång jag försökt efter 35

Finns ingen större koppling mellan vilopuls och maxpuls mer än att det är puls.

Jag hade räknat medelvärdet av de olika formler som finns för maxpuls som min personliga maxpuls om jag inte gjort ett test. Det är svårt att göra testet bra själv, lättare i ett labb under kontrollerade former. Man måste ju verkligen ta ut sig.

55 är bra vilopuls för någon som är 52 år gammal :slight_smile:
Jag lägger därnågonstans också men jag är yngre än du är :slight_smile:

1 gillning

Jag har en vilopuls på ca 48 och maxar runt 190. Då är jag 42 år gammal och hyggligt tränad.
Det finns ingen större koppling mellan vilopuls och maxpuls även om låg vilopuls brukar indikera bra träningsnivå.

På samma tema så kan jag meddela att det är väldigt olika hur olika aktiviteter får igång pulsen.
Jag kan springa ett distanspass på ca en mil i måttlig intensitet (för mig strax under 5min/km) och ligga på 175 i puls hela tiden.
Jag kan ro roddmaskin (Concept2 roddergometer och nästan dö av mjölksyrepåslag efter tio minuter om jag ligger så högt i puls, men pulsen kommer iaf upp snabbt.
Cykla kan jag göra med hög intensitet länge utan att närma mig min maxpuls.

Jag har som sagt alltid legat lågt, hela släkten likadant utan att vara mer än max normaltränade. Däremot svårt att få upp pulsen över 140 oavsett metod. Så antingen viker jag ner mig för tidigt, eller så ligger hela pulsspannet rätt lågt :thinking:

Minst sagt hyggligt tränad :grin:

Jag trodde det var så att vilopulsen gick att träna neråt. Och att “kondition” i princip är hur stor diffen mellan min och max blir?

Nja vilopuls kan man träna upp (ned) när den kardiovaskulära apparaten tränas. Men maxpuls vete fan. En tränad kropp har lättare att pressa sig till maxpuls, det är ju svårt för en lönnfet klenis med kass löpsteg att få samma tryck i systemet som någon med bättre förutsättningar.

Många kommentarer men här kommer mina stalltips :pray::smiling_face:

• träna på/nära jobbet innan du åker hem. Mycket mer energi då och inte lika mycket annat som stör fokuset
  • om det går gör transporten till ett träningstillfälle. Behöver inte vara resvägen till jobbet utan kan också vara till ex fritidsaktivitet på helgen eller annat
  • hiit-pass på hemmaplan är underskattat. Även 15 min maxpuls gör enorm skillnad (tänk 15 min burpees :smirk:). Man kommer långt med kroppsvikt och enklare hantlar. Finns gamla avsnitt från exempelvis bodyrock.tv på youtube som inspiration här
  • glöm inte lediga dagar där både kroppen och huvudet får vila
1 gillning

Jag har svårt att ligga över 85% längre perioder, det blir så jobbigt :slight_smile:

Det finsn ett spann i befolkningen i maxpuls, 70% ligger inom ±10slag/min på “standardformeln” 220-ålder, 30% ligger längre ifrån så det är inte omöjligt att du har en något lägre maxpuls än 168 slag/min (220-52) vilket gör att 140 slag/min är närmare gränsen. Kom också ihåg att pulsklockor är inte 100% exakta, framför allt om man kör intervaller.

Jag har själv svårt att gå över 155 slag/min , då får jag verkligen ta i på en crosstrainer eller någon annan helkroppsmaskin som jag “låser kroppen i en rörelse” så jag kan fokusera HELT på att ta i maximalt och inte fundera på var jag sätter fötterna eller svingar kettlebellen.

För att veta exakt bör man göra ett test, och det är såklart svårare för otränade att pressa sina muskler utan skador att nå maxpulsen helt frikopplat från vad resten av kroppen kan leverera.

Jag upplever det såklart som lättare att få upp pulsen ju större och fler muskelgrupper jag engagerar. För att pressa mig på en cykel behöver jag ta musklerna närmare sin gräns så blir de flaskhalsen.

Vilopulsen är ett mått på kardiovaskulär kapacitet, eller konditionen på svenska. Dagsfärsk, och mycket beroende av friskhet och andra faktorer.

Tack för det. Burpees är ett hatobjekt, men det kan ju ändras :grin:

1 gillning

Den regeln säger inget på individnivå. Det är ett genomsnitt över alla individer, det är som att säga att du är stockholmare och har ett sparkapital på 378000 på avanza för det är medel och därför ska du planera din ekonomi utifrån det

Här är en plot på experimentella resultat som pekar på den kraftiga variansen (de föreslår en annan prediktor men det är fortfarande inget att använda för en enskild individ)

För egen del så hamnar den standardregelns maxpuls ca 15 slag för lågt så helt värdelös, och min vilopuls ligger runt låga 40, där finns ingen korrelation (maxpuls är något man typiskt har som är ganska invariant av träning, medan vilopuls är något som påverkas av träning)

1 gillning

Man hatar det till man älskar det som det heter :smirk:

2 gillningar

Kanske är det så att så länge man inte vill till elitnivå så funkar Borgskalan tillräckligt bra, det är väl det som är tanken med den? Och att den subjektivt upplevda ansträngningen i relation till puls förändras ju bättre tränad man blir (eller sämre om det vill sig illa)

2 gillningar

När jag tävlade i löpning och rodd (både maskin o vatten) så gjorde jag maxpulstest för båda träningsformerna och hade olika maxpuls beroende på aktivitet. Var tydligen helt naturligt enligt de som genomförde testet. Så när jag la upp träningsprogram med min tränare räknade vi på en maxpuls för rodden o en för löpningen.

Jag har hört samma från vänner som tränar inför triathlon, att de räknar med olika maxpuls för de olika träningsformerna.

1 gillning