Historisk avkastning för LYSA

Hej

Jag är en ny medlem i forumet och försöker läsa så många tråder som möjligt för att lära mig av Er andra.
Baserad på rekommendationen har jag och min fru startat en månatlig sparande på @Lysa. Jag fonderar också på att sätta in en större start kapital från början.
Jag undrar hur Lysa har presterat historiskt? Jag har inte lyckats hitta en tråd om det.

Hej!

På Lysas sida kan du deras olika portföljers avkastning. Lysa har funnits sedan 2016 så de har simulerat portföljernas innehav före 2016. Scrolla ner en bit i följande länk så kan du se olika portföljers avkastning.

3 gillningar

Jag skulle vilja avråda att använda historisk avkastning för att välja specifik investering.

Det saknas helt enkelt korrelation mellan historisk avkastning och framtida.

Att titta på historiken ger dig därmed data som kommer påverka ditt val av investering, även om det inte har någon koppling alls till framtida utveckling. Därmed riskerar du göra sämre val av investering.

4 gillningar

Jag håller med dig och risken är stor att man fattar beslut på historisk data. Jag ville bara jämföra deras prestation mot globala index fonder

1 gillning

Vilket är precis det vill avråda från

5 gillningar

Håller helt och hållet med @Nightowl - utgå att valet med LYSA är sunt utifrån följande artiklar:

3 gillningar

Tack! uppskattar det

Vad ligger den genomsnittliga årliga avkastningen på hos lysa? Någon som vet?

Ja kolla hos Morningstar dom vet, eller Lysa själva :+1:

1 gillning

Lysa bred

Tid Aktier Räntor Målfördelning
Senaste
2024-11-14
−0,18 % +0,08 % −0,18 %
1 vecka
2024-11-07
+0,65 % +0,26 % +0,65 %
1 mån.
2024-10-14
+3,41 % +0,39 % +3,41 %
3 mån.
2024-08-14
+9,86 % +0,31 % +9,86 %
i år
2023-12-29
+23,95 % +3,82 % +23,95 %
1 år
2023-11-14
+28,57 % +6,87 % +28,57 %
5 år
2019-11-14
+80,61 % +0,30 % +80,61 %
Sedan start
2016-12-30
+149,45 % +6,67 % +149,45 %

1 gillning

@Lysa verkar ha gömt sin historiska avkastning? Eller är det bara flyttat till en annan del av hemsidan?

1 gillning

Det verkar stämma. Jag var inne och tittade hur Lysa hade presterat senaste 3 och 5 åren för bara några veckor sedan och då fanns datan där.

Lysa aktier har under väldigt lång tid underpresterat mot globala indexfonder. Dels för att de överviktar Sverige och möjligtvis att de inkluderar räntepapper i portföljen.

Om de marknadsför sig med motiveringen att lösningen är baserad på forskning och "att det ska ge “Mer avkastning till dig” kan det tyckas att ett minimikrav är att man faktiskt presenterar sina resultat.

4 gillningar

Räntepapper går ju välja bort på Lysa. Men däremot är lysa bredare än en globalfond då lysa inkluderar tillväxtmarknader och småbolag. Alltså närmare marknadsvikt.

En globalfond går bättre när stora bolag i utvecklade länder går bra, och Lysa kommer gå bättre när småbolag och tillväxtmarknader går bra.

Över tid kommer det variera vilket som går bäst.

6 gillningar

Var inne och tittade i julas och jag tror att infon fanns där då. Hittar den inte nu.

1 gillning

Hej alla,

Tack för frågan!

Just nu genomför vi ett underhållsarbete, vilket innebär att informationen om historisk avkastning tillfälligt är borttagen. Vi arbetar för att det ska vara tillbaka så snart som möjligt och när allt är klart kommer ni återigen kunna ta del av avkastningshistoriken på samma sida: Avkastning.

Ha en fortsatt fin vecka och tack för ert tålamod!

Bästa hälsningar,
Team Lysa

6 gillningar

Finns det någonstans man kan se avkastning för 100% Lysa Bred?

Det var tidigare möjligt på den här sidan, men verkar vara problem för tillfället att visa.

Tror dom håller på att uppdatera sidan, och man kan se där snart.

Tänkte att kanske fonden finns med på tex Morningstar?

Denna månne? Verkar ha ofullständig historik.

Edit: Bättre lycka på DI Lysa Global Equity Broad C – allt om fonden

Lite olika index. Ser ut som att LYSA gått +150% medan ett globalt index gått +215%.

Notera att den där utvecklingen gäller en underliggande fond (den globala delen). Om du har dina pengar hos Lysa tillkommer avgifter ovanpå fondavgiften. Inkluderat alla avgifter kommer du få en sämre utveckling än du ser där. Så man ser inte den riktiga historiska avkastningen utan en lite förskönad bild.

Dessutom finns en ju en svensk fond (Lysa Sweden Equity Broad B) som också ingår om man har sina pengar hos Lysa.

Intressant vore ju att kunna se den faktiskt totala avkastningen, med alla avgifter medräknade. Jag kan inte hitta att det går att se (åtminstone inte utan att vara kund).