"Historisk avkastning spelar ingen roll" | Är det verkligen så?

Haha, trodde jag tog i lite när jag skrev obstinat. Nu känns det knappt tillräckligt.
Inga av de historiska händelser som beskrivs under den senaste tioårsperioden har varit börsens undergång. Det har tvärt om givit nya insikter om vilka branscher och bolag som bättre klarar olika typer av utmaningar. Den som beaktat att olika omvärldsfaktorer kan påverka bolagsvärderingar, även om man inte kunde gissa vad som skulle ske, kan ju ändå ha haft en edge mot index som bara åker med i ur och skur. Har man då lyckats parera dessa händelser och därmed fortsätter slå index även under extremförhållanden skulle jag ändå vara intresserad av resonemangen bakom deras handlingar.

Sen kan man kalla det tur om man sover bättre av det. Det säger fortfarande inte mycket om hur nästa tioårsperiod kommer att sluta. Det är lätt att i efterhand beskriva vad man gjorde för att lyckas, och det kan vara att lura sig själv. Men om man också tittar på vad de sa innan dessa händelser och vad de sa ännu tidigare när allt var lugnt, hur motiverade man sina positioner, blir det klart mer värdefullt att titta på vad de säger om den närmsta framtiden.

Jag försöker inte motbevisa generella principer. Jag säger bara att historisk data inte är värdelös.