Hjälp att hitta långsiktig portfölj

Hej, tack för underbart forum :+1:

Jag behöver hjälp med hitta långsiktig portfölj. Jag har läst mycket här och vet att det bästa sättet är att investera i global index. Men tyvärr detta index krockar mot mina moraliska värderingar. Jag vill inte investera i tex vapen, droger, alkohol och massor av amerikanska bolag som ( Microsoft, Meta , Coco cola, listan är lång ) som stöttar länder som tex Israel som har dödat folk i cirka 75 år.

Kan ni tipsa om fonder som är passiva men undviker inte mina kriterier?

Jag har försökt så länge och kom till den portföljen:

Jag vill helst inte prata politik här. Hoppas att ni förstår mig.
Tacksam för all hjälp.
Allt gott

1 gillning

Absolut, ändå lade du in en förklaring till dina kriterier, så du får nog vara beredd på mothugg.

Med det sagt, jag tror det blir svårt att undvika allt du vill undvika. USA-börsen är stor och även om du stannar på svenska marknaden kommer du att hamna i jobbiga beslut.

1 gillning

Det ser ut som du begränsat dig till vanliga fonder. Det finns ju etiska ETF:er som har urval som ligger närmare det du är ute efter, så jag hade nog börjat med att titta på dem och vad de har för urval i sina innehav.

Jag håller med dig jag hamnar hela tiden i jobbiga beslut. Vill helst följa forskning men det är jobbigt.

Jag tror att du gör klokare i att inte betala för produkter från företag du inte gillar. Det påverkar mer än den minimala del du möjligen äger i t ex Meta.

Att inte skaffa Soda Stream eller köpa Coca Cola påverkar mer, speciellt om folk runtomkring dig undrar kring dina val.

1 gillning

Utan att bli politisk kanske du ska bli “fysiskt” självförsörjande?

Odla din egen mat, egen brunn, egna höns eller vad vet jag?

Lågt klimatavtryck också.

Jag förstår din poäng fast folk kommer ju dricka ihjäl sig på Coca cola om du äger aktier eller ej. Människor kommer fortsätta kriga och köpa vapen , tobak och annat som är skadligt för dom.

No one gets away clean. :person_shrugging:

Jag slutade att betala för deras produkter. Tack för att du delar med dig

Finns en del halalfonder: https://www.justetf.com/en/how-to/invest-islamic.html

Jag är inte duktig på ETF:er men det känns som det är dags lära sig. Har du förslag på ETF:er som skulle passa?

Jag förstår inte hur dessa fonder är Halal när deras innehav har Microsoft osv. Det handlar inte bara om Alkohol.
Tack för tips. Uppskattar allt

Antagligen måste du bygga upp din egen aktieportfölj om det är så att dina kriterier är ovanliga.

Om det är enda lösningen att inte vara inblandad så kanske det blir mitt nästa mål i livet.
Tack för delar med dig

1 gillning

ESG är nog en bättre väg.
Om du vill vara moralisk och etisk så måste du tänka större än vad diktaturer gör, som är mästare på det du nämner. Men moral har de inte för det.

Vet inte om ESG är det bästa sättet. Tanken är bra. Men det finns allvarliga händelser i världen.
Jag håller med dig om diktaturer finns överallt tyvärr och de är duktiga på förstöra världen.

Det känns som jag ska göra men jag vill vara passiv och investera brett som forskning. Vi får se.

Tack för att delar med dina tankar

Säger du verkligen att Israel dödat folk i 75år?

Det finns nog inget fredligare folk isåfall, det finns empiriska bevis på att människor dödat varandra i minst 10000år. Faktum är att alla levande människor är ättlingar till mördare, dom enda människor som fullt ut valt den fredliga vägen, saknar tyvärr ättlingar.

All heder åt dig kortsiktigt, i att välja företag som inte arbetar i destruktiva branscher, men alla livsformer och företagsamhet lever på och av varandra. Det finns ingenting som lever upp till godhet och moral ur alla synvinklar.

Livet är mer en ändlös cirkel än gott mot ont , liv och död, yin och yang. Allt är energi som byter form, energi försvinner aldrig.

Även träd behöver näringsämnen, det gör inte att dom är onda.

Glöm inte att alla krig har samma mål , fred.

Vilka aktier du väljer har mindre betydelse för världens utveckling än vad du personligen konsumerar i materia och produkter.

Äger du en helt vanlig mobiltelefon så har du troligtvis aktivt stöttat barnslaveri i en kobolt grotta.

Har du tidigare haft en mobil innan din nuvarande kanske du finansierat ett barns första automatgevär.

Det är en evig cirkel om man pekar fingrar, men det går inte att komma ut ur cirkeln. Du kan bara acceptera den. Det finns ingenting gott som inte är ont ur någons synvinkel.

Det enda rätta är att dra till skogs om du verkligen menar att inte stödja ondska och krig.

Till och med avokado branchen är en direkt källa till mord och karteller.

2 gillningar

Som jag pratade innan jag vill helst inte prata politik men skickar en länk som beskriver kort hur palestinier tvingades att lämna sina hem när Israel ockuperade Palestina. Orkar inte skriva om antal dödsfall osv. Alla vet.

Jag förstår dig att det är svårt att inte bli inblandad men jag gör mitt bästa.

Tack för du delar med dig

All heder till dig som orkar kämpa.
Men om du någon gång tar slut o inte kan kämpa mer, oroa dig inte.

Livet är en cirkel och under en tillräckligt lång tidsperiod, så spelar ingenting roll. Människans små dispyter, kommer en gång bli till sand.

Med det sagt. Indien är ett bra land att investera i. Många människor där behöver mat, toaletter och rinnande vatten. Deras ekonomi växer enormt samtidigt som folket blir en större del av vår produktions och konsumtions värld.

Det kanske inte räddar planeten, men att indier får tillgång till elektricitet kommer förändra livet till det bättre för hundratals miljoner människoliv.

Indien är det landet där flest människor kommer höja sin livskvalitet betydligt under nära kommande år. Därför borde det vara det mest altruistiska alternativet. Det alternativet som mest människor gynnas av.

Investera i Indien.

1 gillning

100% fysiskt guld?