Jag hade i ditt läge gått på bluestep. Då blancolånen försvinner så kan du ju gå till vanlig bank så fort belåningsgraden och uc är ok. Så hela de 900k kanske inte ens behöver vara amorterade.
(Om Lord_Json fick citation var inte det tanken
)
Jag hade i ditt läge gått på bluestep. Då blancolånen försvinner så kan du ju gå till vanlig bank så fort belåningsgraden och uc är ok. Så hela de 900k kanske inte ens behöver vara amorterade.
(Om Lord_Json fick citation var inte det tanken
)
@madato detta är en fantastisk start, du står inte och trampar längre. Detta är framsteg!
Grymt jobbat. De flesta duckar en jobbig ekonomisk situation hela livet. Du har valt att ta tag i det. Det är extremt starkt.
3% amortering är tufft, MEN din skuld kommer sjunka snabbare. Du sa att till hösten är det bara 4 uc kvar, när är alla borta?
När du får din skatteåterbäring. Spara de pengarna. Generellt sett vill bankerna att du ska ha en buffert, det ser bra ut och hjälper din förhandling.
Edit:
Tandvård!
Dra ut dåliga tänder är en prioriterad utgift. Det ska du inte må dåligt för att du lägger pengar på!
Wow. Kolla upp det NOGA innan du ev flyttar till bluestep. Om så är fallet är det förmodligen bättre att bara ligga kvar och bara köra hårt på att amortera ner blanco så fort som möjligt.
Det står alltså:
Dagens situation:
Cashflow: 39 000 kr idag
12 500 kr i amortering
Bluestep:
Cashflow 39 400 kr
14 000 kr amortering
Minst 2000 kr i ränteavdrag
Det borde alltså innebära ca +4 000 kr/mån i tillgängligt cashflow att kasta på lånet med hjälp av bolånet hos bluestep.
Jag får känslan att du inte räknar med ränteavdraget som bolånet kommer med. Det borde innebära att skattetrycket faller något och du borde ha ut snarare 41-42 k/mån efter skatt.
Jag tror det hade varit lättare om du separerade “för boende” till “boende, ränta och amortering”. Med eller utan ränteavdrag? Lön med eller utan jämkning?
Känns som att du löser detta rätt rappt om du ligger i, fokus får vara att bygga akut buffert så att inga fler lån tas, sedan när UC och alla kreditrapporter är borta så borde de gå rätt ledigt att lösa ett bolån hos Storbank.
Jag håller med och understryker även det @Melwa sagt om skuldrådgivare. Mest för att då kan TS lägga alla korten på bordet, vilket är svårare online. Det blir lättare att ställa motfrågor och inte vada genom alla tips här.
Personligen hade jag hellre gått genom var jag kan “osthyvla” bort onödiga saker och kasta allt på lånet. Även jämkning för att slippa vänta på skatteåterbäringen känns vettigt.
Vi tror på dig @madato !
![]()
Erbjuder Bluestep verkligen obundna lån, dvs så att du kan säga upp det och flytta inom ett år? Jag trodde de låste fast kunden 2-3 år.
Är ju även lagstadgat sen i somras att de inte får ta ut mer avgifter i ränteskillnadsersättning än faktiskt påvisade kostnader om man bryter ett bundet lån.
Värt att nämna var att Bluestep tog 2500 kr för uppläggningsavgift, 30 kr i aviavgift (eller 20 för autogiro). Små pengar i det stora hela här men ändå mer än noll kr.
Ja, min mor behövde ett brygglån och fick det bara via BlueStep. Försäljningen av hennes villa drog ut på tiden, hon hittade en brf hon verkligen ville ha. Det kostade 280.000….något hon inte upplystes om trots att hon berättade om läget. För 8 veckor…
Jag fick en ide.
Har någon av storbankerna gått med på att höja bolånet över huvud taget? Det hjälper ju till om du kan höja det så att du kan betala av det dyraste lånet samt en del på det näst dyraste. Då har du satt snöbollen i rullning och med den besparingen kan du öka amorteringen på nästa lån och spara ännu mer.. Efter ett par år kanske du kan höja bolånet igen och betala av resten.
Funderade på samma. Varje krona som kan flyttas från blanco till Skandia är vinst.
Eller vara lite ful, ta in ett par offerter, och “renovera badrummet”. Å a s, om banken tycker kredithistoriken är för problematisk blir det antagligen nej där med.
Även om du vill behålla lägenheten skulle jag råda dig att försöka tänka igenom det igen. Istället för att optimera eller försöka hitta genvägar så angrip problemet rakt på med något som funkar.
Bluestep-alternativet är fyllt av risker. Vore en alldeles för ansträngd ekonomi med så mycket utgifter till boendet. Att du får flytta lånet till hösten är bara en förhoppning och inte garanterat på något vis. Inte heller att du ska kunna jobba heltid hela avbetalningstiden är garanterat. Värdeökning är inte garanterat, särskilt inte i nivå med ränteutgifterna. Att få situationen löst relativt omgående och “bara” ha problemet kvar att du inte har en stabil boendesituation tror jag skulle kännas som en bättre tillvaro.
Det är också så att med din nuvarande situation så minskar genomsnittsräntan till skillnad från Bluestep-alternativet där det är samma ränta på allt alltid. Ännu mer om du kan pausa amorteringen på nuvarande bolån för att kunna amortera mer på lån med högre ränta.
Att flytta blanco lån kanske sparar 50ksek per år (ungefär). Du fortfarande har för hög kostnad i boende…typ 75% om du flyttar Blancolån. Det är för högt baserad även på Svenska standarder. Sälja lägenheten, du har inte råd. So lite marginal framöver. Något annat går fel så går du i mer skuld. En av de första svaret till original trådet hade rätt. Sälj lägenheten och använd vinsten för att betala av skulderna. Det är en steg bak men bättre att fortsätta som det är för minnst 5-10 år i framtiden.
Även när du får ner ränta. Det är för mycket.
Vad säger din nuvarande bank om att du vill flytta lånet pga baka in? Kanske de vill behålla dig om du verkligen visar att du är redo att flytta hela lånet för att de inte vill utöka? Naivt av mig kanske, men det var en tanke som slog mig. SBAB, har du varit i kontakt med dessa? Lycka till!
Du bor inte i Stockholm va? Sälja lägenheten, i ett läge när TS antagligen inte enkelt kan få ett nytt bolån (och sannolikt inte heller bli beviljad hyreskontrakt, om det nu skulle ha funnits)? Det betyder hoppa runt i andrahandsboenden med kontrakt på 6-9 månader (för att undvika besittningsskydd) och hyror på, med lite otur, 20k+/månad.
Ska vi ta till drastiska åtgärder är det snarare hyr ut lägenheten (om det finns möjlighet att bo hos kompis eller på något annat sätt lösa boendet under ett år), eller, om det är minst en tvåa, hyr ut ena rummet.
Fundering. Har du kollat med olika aktörer som erbjuder hopbakslån/skuldsaneringslån m m (Svea Ekonomi t ex) om de skulle kunna erbjuda dig ett hopbakslån av blanco-skulderna till en bättre ränta med övervärdet i lägenheten som säkerhet? Tänker att det antagligen vore bättre än att flytta hela bolånet, men vet inte riktigt hur möjligheterna att göra sådant ser ut.
Det där var intressant! Det hade jag ingen aning om! Bra att den lagen tillkommit! Min mor gjorde sin affär för flera år sedan och blev då lovad att det kunde lösas mot en liten kostnad…hon tog det vidare men det blev stopp!
Du kanske kan “hota” med att flytta bolånet från bolånebanken om dem inte vill baka in hela eller delar av blancolånen? Börja i så fall med att försöka baka in blancolånet med sämst ränta.
Bankerna brukar vakna till när dem är på väg att förlora kunder.
Bankerna vill ha kunder som kan betala tillbaka bolånet. Banken som har bolånet idag VET att det kommer vara svårt för TS att hitta en ny bank som är villigt att ta emot skulden. Om lägenheten är stor så får TS fixa en hyresgäst genom att hyra ut ett av rummen. Det här är ingen shaming, utan vi försöker hjälpa TS med lösningar. Sälj allt som går att sälja.
Kan detta vara om man väljer att binda bolånet, eller annars också?
Obundet eller minst 3 år var det dom sa till mig. För om jag binder det i 3 år kan jag få 5% i ränta istället..