Jag reagerar lite på att du skriver att en lägenhet i Stockholm ”har” så bra värdeutveckling som om det skulle vara en naturlag. Jag har själv en övernattningslägenhet i Stockholm som hittills varit en stor förlustaffär.
Den här rädslan för att komma ”in på bostadsmarknaden” igen tror jag är högst obefogad.
Vet inte vad du jobbar med men om man leker med tanken på att du kan få samma lön i en avfolkningsort skulle du ju exempelvis kunna hyra ut lägenheten i ett år och bo billigt och betala av på dina skulder.
Sedan måste man nog veta lite hur du funkar som person. Säg att man blivit väldigt tjock och behöver gå ner i vikt. En del skulle ta sig an problemet genom att äta lite mindre och röra sig lite mer över en längre period (säg fem år) och vara ok med den planen medan en del skulle istället halvt svälta sig och springa 2 mil om dagen så processen gick snabbare.
Jag tillhör den mer extrema sidan och är otålig så för mig skulle aldrig en långsam plan fungera utan då skulle ångesten äta upp mig. Innan man räknar på kronor hit och dit är det enligt mig viktigt att ha klart för sig hur man funkar som ”person”.
Du har ju fått en del råd här, men jag skulle rekommendera ett lite annat upplägg. Med din lön borde du kunna kasta mycket mer pengar på dina skulder än du gör. 20k i månaden i alla fall, då börjar det hända lite, och hävstången med att varje månad så är det mer som går till skulden, och mindre som går till räntor kommer göra att det där blir bra. Med höga räntor så blir effekten ganska påtaglig redan efter några månader. Får du en skatteåterbäring, så amortera ned skulderna med den också.
Men ja, skulden är stor och det kommer ta ett tag att betala av den. Jag tycker du skall försöka öka dina betalningar på skulderna, och när dina förfrågningar som syns blir färre så får du ta ett personligt samtal med en bra bank där du förklarar att pengarna helt och hållet skall gå till att sanera bort blancolånen. Erbjud dig att banken får betala av dem, så att du inte ser pengarna.
Bluestep är inte så mycket bättre än blancoföretagen. Över 5% för ett bostadslån är väldigt mycket. Jag skulle inte rekommendera dem, för de kräver säkert att du skall flytta hela bolånet dit, och då blir det ju i praktiken +/- 0 för dig.
Ytterligare en möjlighet att få in mer pengar är att jobba extra. Även om du närmar dig brytpunkten för statlig inkomstskatt så gör ändå att 5000kr extra i månaden är fem tusenlappar till att amortera skulder med. Det är mer än du amorterar idag. En rimligt förstående banktjänsteman kommer uppskatta dina försök och det gör det så mycket lättare att få utöka sitt bolån.
Jag baserar det på min tidigare lägenhet där jag gjorde en vinst på 1,2 miljoner efter 8 år och min nuvarande har gått upp 600 000 kr i värde sedan jag köpte den för snart 5 år sedan (båda i vasastaden). Jag vill ju helst få en snabbare lösning eftersom jag känner att jag inte kommit någon vart de senaste 3 åren.. därav tänkte jag att det kunde vara en genväg att baka ihop allt i BlueStep och sedan försöka flytta till en storbank inom ett år. För egentligen är det inte skuldkvoten som tynger mig, det är fördelningen. Skulle jag ha exakt samma belopp i lån som jag har nu, men i ett stabil bolån med en bra ränta hade jag varit i en fantastisk situation.
Jag har försökt med dom flesta. Kalkylen går ihop hos alla banker om jag hade velat teckna ett nytt bolån för samma belopp och inte hade haft blancolånen. Men det alla säger är att det i kalkylen måste räknas som att jag skulle klara BÅDE mitt nya större bolån och de nuvarande blancolånen. De verkar inte ta hänsyn till att blancon ska tas bort. Men sen hänvisar alla till mitt kreditvärde. Det är också därför jag just nu har ett väldigt dåligt betyg, för jag fick så många UC när jag sökte hos alla banker.
Tack för ditt svar. Jag tänker egentligen samma, blir dock väldigt skrämd av alla som skriver att det är en “fusk” aktör.. Precis som du skriver förstår jag det också som att det inte är några problem att flytta sålänge det hålls rörligt. Och att gå ner på extemt existensminimum känns lättare när det plötsligt finns ett ljus i tunneln.
Jag är inte någon expert i den frågan, men jag upplever att just kreditvärdet är av mindre betydelse för en riktig bank. De tittar på kvar att leva på-kalkylen (KALPen), antal kreditprövningar som finns och naturligtvis eventuella betalningsanmärkningar. Just det här med poängen har jag aldrig mött i “riktiga” lånesammanhang. Dessa känns mer som ett sätt för snabbkreditmarknaden att hetsa massorna.
Tack! idag har jag delat mitt bolån så en del är bunden på 1,8 och andra halvan på 3,15. Båda ligger bundna till 2027 men Skandia har bekräftat att det inte skulle tillkomma någon ränteskillnadsersättning. Tror du kreditvärdet kan återhämta sig på ca 6 månader om alla övriga lån/krediter försvinner och jag hinner bygga en liten buffert?
Tack! När jag fyller i “vad får jag låna” så får jag fram ett belopp som är ca 4 miljoner på nästan alla storbanker så det ser ut som att det kanske går att låna lite mer än 4,5 men att man såklart behöver amortera mer. Dock är ju det baserat på att det inte finns några blanco/krediter. Just nu amorterar jag på amex och därefter den andra krediten och sedan det minsta lånet. OCh avsluta korten löpande. Tack för peppen.
Kan du inte förklara muntligen per telefonbanken (Skandia) att du avser att ta ytterligare bolån för att ta bort blancolånen? Att de kan få betala av lånen direkt utan att pengarna betalas ut till dig. Att KALP-modellen på nätet inte kan hantera det förstår jag. Men om du tar det med en verklig person kanske du kan få ett mer hjälpsamt svar. Du har säkert redan gjort detta och då ber jag om ursäkt.
Det bästa vore att lösa det med en riktig bank direkt så du får vettiga villkor. Har du försökt med alla som finns? Handelsbanken, Swedbank, danske bank, Länsförsäkringar (oftast hjälpsamma och du kan ta dina försäkringar där också då), SEB, Nordea, SBAB, Ica-banken, landshypotek, hypoteket, mfl.
Lyssna inte på snack om sälj av lägenhet och det kostar mkt med mäklare och flytt. Det är ju din trygga plats.
tack! I Juli kommer jag ha 4 kvar och i november försvinner 3 till. Den sista som jag nu fick av bluestep för att få bolåneerbjudandet försvinner tyvärr inte förens december-26.
Man kan också deala när det kommer till vissa skulder. Att man kan få ner det till 60 % av värdet om man betalar allt direkt. Testa ring tex Norwegian och säg att du betalar allt direkt om du får rabatt på 10-15 % men det går oftast bara om de har sålt skulden vidare till inkassobolag. Det gör de sällan när det finns säkerhet (bostad) att hämta.
jag har inte räknat med ränteavdraget så detta är endast på lönen jag får ut. Anledningen till att jag får ut 39 är att ca1200 kr drag automatiskt på min lön för att vi får mat på jobbet. Idag amorterar jag 1% medan jag med bluestep skulle amortera 3%.
När jag skriver boende har jag inkluderat avgift på 3300kr, försäkringar och wifi ca 500 kr och resten ränta.
Jag har haft långa samtal med både SEB och Nordea som hänvisade till kreditvärdet. Sen behöver alla ta en kreditupplysning vilket är anledningen att jag inte ringt runt så mycket nu.. Det blir snabbt 4-5 nya UC och då måste jag vänta ut ett år igen.. Men jag ska föröka ringa skandia igen och prata igenom situationen utan att dom bnehöver ta en kreditupplysning.
Hej. När du nu fått ett erbjudande från Blue step så e frågan om du har kontaktat nuvarande bank och berättat att du kommer flytta hela lånet ifall de ej är villiga att se på olika lösningar? För kan de tex gå med på att låna ut en del av den summa du behöver så ger det dig utrymme att betala mer på det andra och spara lite till buffert? Det är ju aldrig fel att prova. Alternativet är som jag ser det att flytta lånet till Blue Step, amortera lite extra, och spara lite till buffert och sedan som många skriver vänta i 6-12 månader och sedan byta tillbaka till bank med bättre ränta.