Väldigt bra att du kommit till förhandlingsbordet så att du kan skapa en mycket bättre sits för framtiden.
Jag skulle försöka samla allt på ett ställe för att ha överblick och att visa att du har koll samt vill bli en bra kund hos dom, om dom vågar satsa på dig.
Jag skulle arbeta med att få till följande med lite sneglade på 4-hinkars principen Fyra-hinkar modellen | Strukturera din ekonomi som ett proffs
- Buffethinken: Målnivå 50 000 kr (Tillgångar - Kreditkortsskuld) Just nu är det minus i bufferthinken pga. den skuld som inte kan bakas in i bolånen.
Swedbank Mastercard Kreditkort med en kredit som gör att du kan lösa även de sista 30 000 kr
Lönekonto
Sparkonto - för buffert och kortsiktigt sparande
- Bevara värdet hinken
Din lägenhet med det nya bolånet
- Tillväxthinken 200 kr/månad (eller vad lägsta belopp är)
ISK konto med en global indexfond, exempelvis Swedbank Robur Access Global A
Rensa och klipp alla andra kreditkort.
Målsättningen är att bufferthinken ska vara fylld så fort det bara går, dvs kortkrediten ska vara betald och det ska finnas en buffert på 50 000 kr på lönekonto + sparkonto. Detta borde gå ganska fort om du lever på samma pengar som idag i ett antal månader till. DVS köp så lite som möjligt till bufferten är fylld.
När bufferthinken är fylld så ökar du sparandet långsiktigt i tillväxthinken. Att det redan från början går 200 kr/månad till tillväxthinken är på pappret inte optimalt då räntan på kreditkortsskulden är hög. Men jag tycker det är bra att redan nu sätta upp “systemet” så att när bufferthinken är fylld så är det bara att ändra överföringens storlek från bufferthinken till tillväxthinken, annars är risken att det inte blir av. Du visar igen att du har en bra långsiktig plan. Välj en Swedbank fond så slipper du att störa diskussionen om konkurrenters fonder, det är det inte värt i nuvarande läge.
När det gäller bolånen så amortera inte mer än vad banken kräver, se till att få en buffert först och ett eget långsiktigt likvit sparande. Diskutera med banken om hur de nya amorteringskraven från 1 april nästa år kommer att påverka dig, Kan det vara möjligt att redan nu “anpassa” amorteringen till kommande nivå med tanke på den plan/system du lagt upp ovan?
Tänk igenom din budget vilka kostnader och inkomster du har. Vad är ett rimligt sparande, och tänk då att sparande är både amortering på skulder och sparande till dig själv i bufferthink och tillväxthink, Om du får ned amorteringen så kommer sparandet att öka till tillväxthinken istället. Om du kan spara och amortera 20% av din lön så är det 11 000 kr/månad sen är det bara frågan vad som är sparande och vad som är amortering.
När det gäller ränterabatt och bindningstid så skulle jag inte binda räntan om jag inte får en rimligt rabatt, får jag en OK rabatt så skulle jag själv kunna tänka mig att binda på 3-år i din situation för att visa att under kommande 3 år har jag denna plan både med lån och sparande.
Se till att göra en skattejämkning så att du inte lånar ut pengar till staten gratis medan du själv har räntekostnader motsvarande kreditkortsskulden på samma belopp. Synd att betala ränta på kreditkortsskulden på pengar som du lånat ut gratis till staten… Banken kan nog hjälpa dig med jämkningen.
När du är färdig med ovan så har du en ekonomisk struktur i din privatekonomi som många andra saknar, sen är det bara tiden som får arbeta.
Lycka till!
Martin