Hjälp! Hur reder jag ut konstigheterna fondförvaltaren (Exceed) lämnade mig med?

Hej! Det här är mitt första inlägg här efter att ha läst ert Avsnitt #99.
Jag hade fondförvaltaren Exceed innan, från runt 2010 till 2020 när de blev av med sitt tillstånd:

Sedan dess har jag velat och inte orkat ta tag i min ekonomi. Jag har ingen koll på någonting knappt och var därmed utmärkt offer för Exceed. De kunde sälja på mig vad som helst och övertyga mig om att det var det bästa alternativet. Nu är de dock borta och jag har en blandning av fonder och andra saker (en Warrant bland annat) som jag inte vet vad jag ska göra med.

Vad jag skulle vilja göra är att sälja hela rasket och köra LYSA istället. Men jag är lite rädd för att det kanske är något där som jag kommer förlora på om jag säljer det, eftersom jag inte vet vad det är, så jag tänkte höra om någon kan ge råd om det är något jag ska behålla? Det är en Kapitalförsäkring.

Jag är 42 och ensamstående och sparar inte till något särskilt. Jag jobbar deltid i Hotell & Restaurangbranschen och tjänar under 25k/mån så sparar mest för pensionen. Var det något positivt som jah kan tacka Exceed för var i alla fall att de sparkade mig i rumpan så jag kom igång med ett månadssparande så jag fått ihop 500k i alla fall. Sparar nu 5k/mån.

2 gillningar

Har du någon mer info om vad det är de sålt på dig? Strukt eller?

Jag slängde in en bild. Vet inte om det är dumt att göra, men här ser man vad det är i alla fall.

Oj. Jag skulle ha sålt allt och placerat det på Lysa eller Opti. Under den tidsrymden du gått +10% har Avanza Global gått +56%.

2 gillningar

Skulle jag varit i din sits så skulle jag bara sålt allt och köpt det du vill alternativt kört lysa som du verkar vilja.

En fråga som troligtvis kommer hjälpa dig är att om du hade haft pengarna istället för investeringarna, hade du köpt samma du har idag för dom pengarna? Är svaret nej, då säljer du, oavsett om det visar rött eller grönt.

3 gillningar

Han har nog inte ens gjort 10 % tyvärr, då han har gjort 21581 kr + 5445 kr i avkastning och tyvärr ser vi bara inköpspriset för den nedre fonder, räknar vi på ca 100 000 på den övre så är det 27026 kr / 460 000 kr = 5.875 %

Hade man kört Avanza Global som då gått 56 % hade han istället haft ca 717 000 kr. Tråkigt att litat på dessa men förhoppningsvis är det en lärdom för livet och även för andra här på forumet kan lära sig av detta :slight_smile: Får tacka TS att han delar med sig, även om det är jobbigt.

De 3 översta som inte är fonder. Warrant, Kreditobligationer, och vad nu den tredje är. Det är inget speciellt med att sälja dem? Det finns ju en del saker som man får pengar för hur det ser ut när dem löper ut, har jag för mig.

1 gillning

Ah. Jag kollade på siffran överst till vänster på skärmdumpen.

@Morlden du kan se det som läropengar. Det är många som varit där du är nu. Upprepa inte just det här så kommer det förhoppningsvis gå mycket bättre framöver. Är du inte beredd att sätta dig in i alla detaljer är de båda valen jag skrev ypperliga för dig. De är toppenbra med lite olikheter du själv kan läsa in dig på över på deras respektive hemsidor.

2 gillningar

Har du fått de tre listade valen presenterade och gjort ett av valen? Enligt artikeln löser det sig självt om du inte gör ett val, men artikeln är nu över två år gammal…

2 gillningar

Bara sälja och flytta skulle jag säga.

Heh! Tur att jag inte hoppade på deras andra företag då. Min gamla kontaktperson på Exceed flyttade över till Ymer och har både ringt och mailat en massa gånger för att få över mig dit, men jag har blockat honom. :slight_smile:

1 gillning

Jag tror jag testar att flytta över det till LYSA. Ska bara klura ut hur man gör. Man åker inte på en massa skatter om man säljer en massa och flyttar runt pengar till andra ställen? Det är en Kapitalförsäkring, så som jag har förstått det så betalar man bara vid regelbundna tidpunkter, och inte när man köper/säljer. Stämmer det?

Fonder kan ha en köp/sälj-avgift om man haft de under en kortare period. Avanza har en bra sammanfattning av KF-beskattning.

3 gillningar

Sälj och flytta är mitt förslag :slight_smile:

Ta även en titt på dina pensionspengar så de inte placerat även dem konstigt. Logga in på minpension.se och gå igenom innehaven för dina olika pensionskonto. Fondavgifter ska vara under 0.4%.

Det finns väldigt enkla fondportföljer som rekas av RT. Återkom om du har frågor.

Om du vill lära dig enkelt och lätt från början är det en länk till massor av bra material nedan.

Lycka till :grinning::+1:

4 gillningar

Tack så mycket! :slight_smile:
Det började med att jag hade ett Teams möte med en försäkringsagent angående pensionen, så den biten såg vi över. När han växlade mellan olika sidor under Teamsmötet såg jag dock att han varit inne på RikaTillsammans, så han verkade vettig! :smiley:

Och den sidan du länkade har jag redan uppe i bakgrunden! :smiley:

2 gillningar

Sälj slutet av december och köp i början av januari för att undvika dubbelbeskattning

1 gillning