Ärvd kapitalförsäkring

Hejsan.

Jag har fått ärva en kapitalförsäkring på ca 1,4 mil.
Fonden är “SEB Pensionfond SEK lux”.

När jag pratade med SEB sa dom att avgiften var 0,65% årligen.
När jag loggar in på “Mina sidor” står det att deb årliga avgiften är 1,34%?

Men, just nu sitter jag och funderar på vad jag ska göra med kapitalet.
SEB har sagt att eftyersom försäkringen är äldrew än fem år skulle det inte kosta något vid återköp.

Är inne på att sätta dom i indexfonder (typ 4 hinkar). Vilka vet jag inte exakt. Har funderat på om jag ska i “Lysa”, eller om jag ska sätta dom på något indexspar inom SEB.

Jag har ärvt ytterligare 2 miljoner som kommer när bouppteckningen är klar.

Vad har jag missat med årsavgiften och hur skulle ni investerat pengarna?

Jag är 44 år, skuldfri och min ambition år att kanske gå lite tidigare i pension.

Äldre KF kan också vara behäftade med skalavgift så kolla upp det också. Alltså inte enbart fondavgiften.

SEB Pensionsfond är en blandfond 50/50 aktier/räntor och enligt MorningStar 1.34% avgift vilket är apdyrt för en blandfond. IMHO :slight_smile:

Att SEB säger 0.65% kan antingen vara att KFen har en rabatt på fonden eller att förvaltningsavgiften är 0.65% men då tillkommer handelsavgifter (låter dock mycket).

Oavsett 0.65-1.34% så är det för dyrt för vad fonden erbjuder. Går att göra bättre själv med 2 fonder eller en generationsfond (som drar ner på risken när du själv närmar dig uttag). Plus en lösning med 0% i skalavgift.

Fondavgift ska vara Max 0.4% för en aktiefond, Max 0.3% för en obligationsfond och Max 0.2% för en kort räntefond. I min mening :slight_smile:

Jag ser ingen bra anledning att ligga kvar hos SEB annat än du har andra ärende hos dem som ev kan ge fördelar. Andra banker har bättre erbjudande med större utbud.

Personligen hade jag nog gjort återköp och satt pengarna på ISK hos Lysa eller på Avanza med lämplig portfölj (kommer nog snart årets uppdatering av de olika RT portföljerna, annars kolla på hemsidan efter förra årets avsnitt, nog inte mycket som ändras)

Sen hade jag gjort likadant med nästa arv och satt in i samma lösning som ovan.

Grattis till en bra livssituation :slight_smile:

1 gillning

Satt och lurade på detta också, det är nog det som är den där 0.65% avgiften. Rena rånet.

3 gillningar

Tack :slightly_smiling_face:

Och tack för input.

Då blir det nog först och främst ett återköp.
Sen lite mer forskning vart jag placerar dom.
Verkar vara Lysa och avanza dom flesta pratar om.

1 gillning

Tips att titta på avsnittet nedan. Osäker på när årets uppdatering kommer. @janbolmeson när tror du det blir?

Ja RT rekommendationen är Lysa för de som inte är intresserade att hålla på själva eller egen fondportfölj på Avanza eller Nordnet (jag gillar personligen Nordnet bättre men det är en smaksak).

2 gillningar

Detta beror lite på hur aktiv du vill vara med dina placeringar, vill man välja fonder själv är Avanza/Nordnet ett bättre alternativ, medans Lysa gör det enkelt!

Personligen tycker jag avgiften hos Lysa är för hög, avgiften på Avanza/Nordnet med “rätt” uppsättning fonder blir lägre än Lysa, men då måste man vara lite aktiv själv.

Fondavgiften på Lysa är egentligen väldigt låg om man ser till helheten vad man får, riskspridning, ombalansering etc.

Ja alltså.
Jag ska erkänna att jag är väldigt grön och vill kanske inte vara så aktiv själv faktiskt.

2 gillningar

Vilket fantastiskt forum det här är!

2 gillningar

Perfekt med Lysa:slight_smile:

3 gillningar

Ja då blir de nog det :slight_smile:

2 gillningar

Hej!

Du kan ,efter att du gjort dig av med den dyra fonden ,börja med att lyssna igenom dessa avsnitt av Rika Tillsammans-podden:

2 gillningar

Tack för tipset!