I vilket område är en tvåa värd så lite?
Inte ens i kranskommunerna är de ju så billiga i regel.
Kortedala/Bergsjön.
Har tidigare även kikat lite på at renovera badrum/kök, men vet inte riktigt om det skulle vara värt det.
Vänta på att priserna stiger så att mellanskillnaden mellan det han får för sin lägenhet och husen han vill ha stiger ännu mer? Låter inte som någon superbra strategi
Problemet är nog stadsdelen tyvärr. Oattraktiva områden blir inte mer attraktiva över en natt. Snarare tvärt om.
Om det är bättre att kasta in handduken direkt eller sitta still om boendet är billigt lämnar jag osagt. Kan för lite om bostadsområdet och din situation.
Trist läge, delar helt klart din syn att det är mer najs med lebensraum att disponera.
Blir förbluffad över hur billig lägenheten var och nu ännu mer är. Kostar en stor tvåa på 63kv så lite i Göteborg? I Stockholm hade den kostar 6-7 milj.
Läge och adress.
Under 00 talet gjorde jag en sämre affär med en bostadsrätt.
Hyrde ut den och sålde 5 år senare med en förlust på ca 100’
Motgångar danar en själ ![]()
Det går att hitta 2:or runt miljonen i Stockholms län också som antingen ligger långt från stan eller i områden som har lågt attraktionsvärde.
“Orten” går upp snabbt och ner snabbt. Det är trotsallt gbg-området så det kommer återhämta sig förr eller senare. Försök hyr ut den om du verkligen måste flytta
Du har inte förlorat nåt förrän du säljer med förlust. Sitt still och vänta in rätt tillfälle. Gör inga stora renoveringar utan håll dig till enklare fix med möjligtvis lite färg och tapeter. Även om ni skaffar barn så behöver de inte eget rum de första åren, så hus kan vänta lite.
Instämmer också i bo kvar-kören. Om du och din partner inte behöver flytta så är nog det bästa i det här läget att bo kvar ett antal år och enbart penselrenovera.
Köpte själv villa under coronahetsen hösten 2021 så vet lite hur det känns.
Det är exakt denna historia som borde pumpas ut till varje fikarum.
Länge har man hört på resonemang kring bostadsköp som alla bottnat i den eviga uppgången.
Enda tröst jag kan ge dig är att jag kan byta din ålder mot min förmögenhet om det vore möjligt.
Surt att ta en sån stor förlust som känns som väldigt betydande för dig. Känns som stor sannolikhet att du kommer ha köpt på toppen och sålt på botten. Kan ta många år innan priserna har återhämtats men nu när räntorna sjunker så måste du/ni ändå bo hyffsat billigt? Ni kan inte tänka er att ha kvar lägenheten och kanske komplettera men en kollonistuga? Ni kommer bo rejält mycket billigare än i ett hus och kan satsa på att bygga ett rejält sparkapital istället? När tiden är mogen kanske det är detta som gör att ni är redo? Det hade varit mer panik om ni suttit med ett dyrt hus där tak varit i sämre skick än förväntat mm. Om tex 5 år så är du fortfande ung så ni har gott om tid att vänta ut situationen (och bygga ett rejält sparkapital).
Detta är väl att betrakta som förort till Göteborg snarare än “i Göteborg”. Och en av de mest problemtyngda områdena fulla med problem som gör att få vill bo där och de flesta som kan flytta därifrån gör det. Tänk Rinkeby i Stockholm eller Rosengård i Malmö.
Jotack, detta borde verkligen basunerar ut…
Köp en bostad om du vill ha den, men vet att bostäder kan gå både upp och ner i pris. Risken finns att du blir sittande i åratal med en bostad som annars säljs med svidande förlust.
Hyresrätt å andra sidan är bara flytta in och ut, ingen “bostadskarriär” men heller inga hundratusentals kronor i förlust eller vara låst i ett dåligt boende i flera år.
Dagens bostadsmarknad är en annan, många områden (över schyssta sådana) har sett priserna backa rejält. Det blir generationer av unga vuxna som nu ser att priserna inte bara går upp, snarast kan de rasa ner och hålla sig nere. Det svider rejält…
90-talet ringde och sa välkommen åter till verkligheten.
Lägre priser är superbra för köpare som ännu inte kommit in på bostadsmarknaden. Att ha en marknad som ständigt blir dyrare och dyrare är inte sunt.
Banken du ville byta till värderade din lägenhet lägre än vad du köpte den för. Du gick med på denna värdering. Har jag förstått rätt? I så fall, varför gick du med på värderingen, varför stannade du inte på banken du hade?
Detta gör prisfallet ännu märkligare. 50%? Det är prisfall som vi normalt bara ser i områden som tidigare varit svenska men som i snabb takt förvandlas till mellanösternghetton. Områden som (ännu…) inte riskerar detta öde och sådana som är ghetton redan sedan tidigare har normalt en stabil prisbild. Om området i fråga verkligen är att jämföra med Järvafältet så borde priserna inte ha fallit så drastiskt. Har någonting i närheten exproprierats för att bygga motorväg/järnväg/industri eller MIG-boende?
Jag var inne och kollade på hemnet där står det snittpris 1 325 000 kr för en 2a i Kortedala.